päivähoito
Olen ollut kotona ja nyt kolmen viikon päästä pitäisi mennä töihin ja viedä 4 vuotias hoitoon. Olen hakenut kunnallista hoitopaikkaa neljä kuukautta ennen niinkuin pitääkin. Kerran olen kysellyt paikkaa tämän vuoden puolella, vastaus oli niin tyly että kyllä se paikka täältä tulee lakkaa soittelemasta. Enää en kysele, mutta onko kunnalla jkin aika kuinka paljon ennen paikasta tarvii ilmoittaa. Tässä on hiihtolomat sun muut ja tutustumaankin pitäisi mennä.
Kommentit (2)
olet laittanut hoidon aloituspäivän ainakin viikkoa aikaisemmaksi kuin oma töihinmenopäiväsi? Tieto hoitopaikasta voi tosiaan tulla vain viikko pari ennen hoidon alkua, ja silloin ei tutustumiseen jää paljon aikaa. Ja jotkut päiväkodit ei edes halua tutustujia sisälle asti ennen virallista hoidon alkua. Kannattaa joka tapauksessa jutella lapsen kanssa hoitoon menosta ja kertoa hänelle millaista siellä on - 4-vuotias onneksi ymmärtää jo niin paljon että osaa vähän valmistautua jo ennen kuin konkr. paikka on tiedossa.
Ja samalla tavalla minä soitin melkein jo pari kertaa viikossa perhepäiväohjaajalle ja kysyin joko paikka on selvillä. Hän oli kyllä ystävällinen ja ymmärsi " hätäni" .
Tutustuman menimme heti kun paikka oli selvä ja ehdimme kolme kertaa käymäänkin. Hyvin se aloitus kuitenkin meni vaikka minäkin sitä niin paljon hermoilin. Luulen, että loppujen lopuksi se hoidon aloitus oli äidille kovempi juttu kuin pojalle !
Joten soita vain ja kysy (vastaajan kiukusta huolimatta), niin varmasti muutkin tekevät, koska haluavat aikaa siihen tutustumiseen. Ja mitä tutummaksi hoitaja tulee, niin sitä paremmin se aloitus käy.