Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tulen rahallisesti toimeen pitkän työharjoittelun aikana?

Vierailija

Koska harjoittelupaikka on kaupungin työtä, ei siitä varmastikaan palkkaa makseta. Opintojen ohella olen tehnyt jatkuvasti töitä 1-2 työvuoroa viikossa, että pärjään. Se on ollut aika helppoa, koska koulupäivät on välillä lyhyitä ja poissaolot luennoiltakaan ei ole niin vakavia. Harjoittelu kestää 5 kuukautta. Jos olen harjoittelussa viitenä päivänä viikossa noin 8 tuntia, en todellakaan ehdi ja jaksa enää muuta työtä. Viikonlopputöitä harvoin edes on tässä firmassa missä olen nyt vuoroja saanut tehdä. Onko opiskelijan mahdollista saada mitä muita tukia kuin opintotuki? 470 euroa, sillähän maksaa vain juuri ja juuri vuokran. Säästöthän (pienet) hupenee heti, syönkö loppukevään kynsiäni?

Kommentit (8)

Xy

Täällä toinen sama asiaa pohtiva! Sillä erolla, että työharjoittelu kestää puoli vuotta ja menee kesän yli. Kesällähän opiskelijat tienaavat selvitäkseen taas tulevasta lukukaudesta, eläen opintotuella ja säästöillä.

Vierailija

Miksi et ota lainaa? eikös se ole nykyisin niin että kun valmistuu määrä-aikaan mennessä niin siitä saa "anteeksi" 30% joka on mielestäni paljon! lainan lisäksi voit saada (kannattaa yrittää hakea) toimeentulotukea, opiskelijallekin pitää jäädä vuokran, veden ja sähkölaskun jälkeen 480e/kk.

Todennäköisesti saat tt:tä vain muutaman kympin mut kannattaa se silti hakea, saahan sillä muutamalla kympillä jo ostettua monta maitopurkkia ja jos tulee sairaus johon tarvitset lekuria niin sosku maksaa lääkärilaskun (julkinen) ja mahdolliset reseptilääkkeet :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mites tuo asumistuki tai asumislisä?
asumislisä on 201 + risat e/kk et ei sillä eletä ja ap:n tuloihin se oli jo laskettu. Ap saa rahaa 470e/kk ja se ei ole pelkästään se opinotuki vaan siihen on laskettu myös se asumislisä.

Itse kun opiskelin niin sain asumislisää sen 201e + risat kuukaudessa ja opintotukea 250e/kk:ssa. Lainaa nostin toisinaan ja hain rahaa myös soskusta

Vierailija

Laina vaan pelottaa minua kovasti. Olen sitä jo noin 6000 ottanut ja ajattelin että kunpa enää ei tarvitsisi. Kai mut on kotona peloteltu ettei mitään "turhia" velkoja :D
 en meinaa saada nukutuksi kun ajattelen tuotakin lainaa.

Nytkin pitää rajoittaa tuota tienaamista töissä, ettei kela rankaise huiman isoista tuloistani! ;) jokin tässä systeemissä mättää. AP

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat