Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakointi terveydenhoitoalalla

Vierailija
06.11.2015 |

Tuli mieleen se Syke-sarjan kattoterassi ja siellä röökiä vetävät lääkärit ja hoitajat.
Miten yleistä tupakointi on sairaaloissa ja muissa terveydenhoidossa Suomessa? Itse olen töissä ulkomailla sairaalassa ja kyllä täällä poltetaan paljon. Itse en polta kylläkään.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kuten muuallakin yhteiskunnassa. Mitä vähemmän koulutusta ja matalampi palkka, niin sitä enemmän tupakoivia. 

Joten sairaalassamme lääkärit eivät polta yksikään (tai eivät ainakaan työajalla kukaan), siitä sitten porras portaalta enemmän ja laitosapulaiset polttavat silmämääräisesti eniten. Myös lähihoitajat ovat kovia sauhuttelemaan. 

Voi hyvänen aika että oli hyvä provo :D sait oikeesti mun veren jo kiehumaan, huhhuh!

Älkää nyt hyvänen aika tämmösiä uskoko

Mitä höpäjät?

Tottahan tuo oli joka sana,vähänkoulutetut ja matalapalkkaiset polttaa alasta riippumatta.

Itse en ole koskaan nähnyt lääkärin tai muun korkeassa asemassa olevan polttavan ja näen punaista kun hoitajat hyppää tupakkatauoilla.

Onneksi monella terveyasemalla ym. tupakointi on kokonaan kielletty työaikana.

Vierailija
22/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean yleistä se on ainakin alalle opiskelevien parissa. Mistäkö tiedän? Minulla on krooninen sydänsairaus ja joudun käymään kontrolleissa keskussairaalan poliklinikalla. Sinne johtaa pitkä jalkakäytävä, johon rajautuu terveydenhuolto-oppilaitoksen tontti. Ja koska koulun alueella ei saa nykyisen lain mukaan polttaa, reippaat tulevat sairaanhoitajat seisovat polttamassa koulun viereisellä jalkakäytävällä, josta minä joudun kulkemaan sakean savupilven läpi. Hieman kyllä ottaa päähän, etenkin kun oman sairauteni takia tupakointi on ehdottomasti kielletty.

Jos siellä 10 polttaa ja koulussa on vaikka 400 opiskelijaa, niin ei ole yleistä! Voin sanoa, että sh-opiskelijat polttavat huomattavasti vähemmän kuin toisen asteen opiskelijat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilastot jätetään sikseen, niin mikä on huomionne siellä omalla työpaikallanne? Minua ainakin yllätti se miten paljon sairaalassa poltetaan. AP

Vierailija
24/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilastot jätetään sikseen, niin mikä on huomionne siellä omalla työpaikallanne? Minua ainakin yllätti se miten paljon sairaalassa poltetaan. AP

No edelleen, mun huomio on se että ihan yhtälailla lääkäritkin polttaa kuin hoitajat. Kyllä sitä tupakointia valitettavasti esiintyy, mutta ihmisiä me ollaan kaikki.

Vierailija
25/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on savuton sairaala, mutta olen nähnyt kyllä kaikkia ammattiryhmiä polttamassa "piilossa" joskus. Tätä ei näy ihan päivittäin, mutta melko usein. On siis ihan lääkäreitä (yhden gastrokirurgin olen nähnyt useaan otteeseen), sairaanhoitajia, laitoshuoltajia ja sihteereitä. Siis aikalailla joka alasta löytyy. Itse en polta, mutta ei ole minun tehtävä moralisoida tai kytätä kenenkään kessuttelua. T. Sh

Vierailija
26/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kuten muuallakin yhteiskunnassa. Mitä vähemmän koulutusta ja matalampi palkka, niin sitä enemmän tupakoivia. 

Joten sairaalassamme lääkärit eivät polta yksikään (tai eivät ainakaan työajalla kukaan), siitä sitten porras portaalta enemmän ja laitosapulaiset polttavat silmämääräisesti eniten. Myös lähihoitajat ovat kovia sauhuttelemaan. 

Voi hyvänen aika että oli hyvä provo :D sait oikeesti mun veren jo kiehumaan, huhhuh!

Kokonaisuudessaan potaskaa vai joku vastauksen osa?

Ihan kokonaisuudessaan täyttä jaskaa koko teksti, ei se ole mistään koulutuksesta tai arvomaailmasta kiinni kuka tupakoi ja kuka ei :D

Tunnen monta savutonta laitoshoitajaa ja tunnen monta tupakoivaa lääkäriä, ensimmäisen tekstin kirjoittaja ei todellakaan tiedä mistä puhuu tai sitten on oikeasti helvetin hyvä provo :D

Tässä sulle selkokielellä, niin ehkä pieni mahdollisuus, että ymmärrät lukemasi:

http://tesso.fi/content/terveytt%C3%A4-haittaavat-elintavat-kasautuvat-…

Siis ymmärrän sun pontin ja tajuan kyllä, että amitsussa poltetaan enemmän entä lukiossa, mutta ymmärrätkö nyt vieläkään että kyse oli sairaalan sisällä olevasta lääkäreiden ja hoitajien tupakoinnista? Ei koulutuksesta, vaan tupakoinnista?

Ja itse sanoin, että ihan samanlailla lääkärit vetää kessua kuin hoitajatkin.

Saanko kysyä, ootko itse sairaalassa töissä? Tai muussa terveydenhuoltolaitoksessa?

Itse olen päivystyksessä hoitajana ja näen päivittäin lääkäreitä ramppaamassa tupakalla, sekä hoitajia että laitoshoitajia. Onko sitä oikeasti niin vaikea uskoa?

Sun logiikan mukaan siis lukioilaiset yhtäkkiä lääkikseen siirtyessää alkavat sankoin joukoin tutustua savukkeiden ihmeelliseen maailmaan?

Ymmärätkö, että korrelaatio pitää myöhemminkin elämässä vahvasti. Lähihoitajat tulevat ammatillisista oppilaitoksista, lääkärit yliopistoista. 

Mutta en nyt jankkaa enempää, älykkyys- ja tietotasomme ovat niin kaukana toisistaan, että hedelmällinen keskustelu on toivotonta. 

Itse alotin tupakoimaan peruskoulussa, yläasteella. Menin sieltä lukioon, poltin tupakkaa silti. Sen jälkeen luin itseni lähihoitajaksi, poltin tupakkaa. Lähihoitajasta päätin vielä lukea itseni sairaanhoitajaksi, edelleen kessuttelin. Sairaanhoitajaksi valmistuttuani jatkoin töitä sairaalassa, päivystyksen puolella, vieläkin tupakoivana. Nyt esikoista odotellessani lopetin tupakoinnin. Ohhoh.. Tuli käytyä kaikki muut läpi paitsi se yliopisto.. Ja kappas, yliopistostakin valmistunui pari kessuttelevaa lääkäriä meidän sairaalaan!

Miten näin on kertakaikkiaan päässyt käymään!? Herranjumala! Tupakoivia yliopistolaisia! Tohtorismiehiä ja naisia!

Edelleen, jos jonkun logiikka kusee, niin sun. Se ei ole ammattitasosta kiinni kuka polttaa ja kuka ei. Sun logiikalla yksikään yliopistosta valmistunut mies tai nainen on savuttomia, puolet korkeakoulusta ja kaikki ammattikoulusta.

Vierailija
27/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen asiaa potilaan kannalta. Makaan heräämössä tai jo huoneessa laikkauksen jälkeen heikkona ja pahoinvoivana ja siihen sitten tulee hoitaja, kumartuu ylleni ja kyselee vointiani. Hoitaja lemuaa tupakalle, hyvä ettei savu vielä pölähdä suusta naamalleni. Jos en sitä ennen voinut pahoin, niin nyt kyllä voin. Sama vaikutus on muuten voimakkailla parfyymien leyhähdyksillä.

Summa summarum: Toivottavasti hoitajat olisivat vähentäneet tupakointiaan, jos eivät omaksi terveydekseen, niin edes potilaiden hyvinvoinniksi. Sama toive myös muille hoitohenkilöille lääkäreistä siivoojiin ja kaikille siinä välissä. Lukuja ei ole ammattialoittain näkynyt. Joku aika sitten luin sukupuolijakaumasta. Sen mukaan naiset tupakoivat nykyään enemmän kuin miehet. Eli nyt sitten ryhtiliikettä, hoitsut ynnä muut naiset!

Vierailija
28/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sairaalassa työaikana käydä tupakalla? Ihan vaan häipyä tehtävistään tupakkapaikalle?

Kyllä sairaalassa on lupa pitää taukoja, jos joku haluaa käyttää se tupakointiin niin minun puolestani käyttäkööt. Kesken työtehtävien esim. toimenpiteen ei tietenkään oikein voi lähteä sen paremmin kahville, venyttelemään, wc:hin tai tupakalle.

Vierailija
29/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuudessaan potaskaa vai joku vastauksen osa?

Ihan kokonaisuudessaan täyttä jaskaa koko teksti, ei se ole mistään koulutuksesta tai arvomaailmasta kiinni kuka tupakoi ja kuka ei :D

Tunnen monta savutonta laitoshoitajaa ja tunnen monta tupakoivaa lääkäriä, ensimmäisen tekstin kirjoittaja ei todellakaan tiedä mistä puhuu tai sitten on oikeasti helvetin hyvä provo :D

Tässä sulle selkokielellä, niin ehkä pieni mahdollisuus, että ymmärrät lukemasi:

http://tesso.fi/content/terveytt%C3%A4-haittaavat-elintavat-kasautuvat-…

Siis ymmärrän sun pontin ja tajuan kyllä, että amitsussa poltetaan enemmän entä lukiossa, mutta ymmärrätkö nyt vieläkään että kyse oli sairaalan sisällä olevasta lääkäreiden ja hoitajien tupakoinnista? Ei koulutuksesta, vaan tupakoinnista?

Ja itse sanoin, että ihan samanlailla lääkärit vetää kessua kuin hoitajatkin.

Saanko kysyä, ootko itse sairaalassa töissä? Tai muussa terveydenhuoltolaitoksessa?

Itse olen päivystyksessä hoitajana ja näen päivittäin lääkäreitä ramppaamassa tupakalla, sekä hoitajia että laitoshoitajia. Onko sitä oikeasti niin vaikea uskoa?

Sun logiikan mukaan siis lukioilaiset yhtäkkiä lääkikseen siirtyessää alkavat sankoin joukoin tutustua savukkeiden ihmeelliseen maailmaan?

Ymmärätkö, että korrelaatio pitää myöhemminkin elämässä vahvasti. Lähihoitajat tulevat ammatillisista oppilaitoksista, lääkärit yliopistoista. 

Mutta en nyt jankkaa enempää, älykkyys- ja tietotasomme ovat niin kaukana toisistaan, että hedelmällinen keskustelu on toivotonta. 

Itse alotin tupakoimaan peruskoulussa, yläasteella. Menin sieltä lukioon, poltin tupakkaa silti. Sen jälkeen luin itseni lähihoitajaksi, poltin tupakkaa. Lähihoitajasta päätin vielä lukea itseni sairaanhoitajaksi, edelleen kessuttelin. Sairaanhoitajaksi valmistuttuani jatkoin töitä sairaalassa, päivystyksen puolella, vieläkin tupakoivana. Nyt esikoista odotellessani lopetin tupakoinnin. Ohhoh.. Tuli käytyä kaikki muut läpi paitsi se yliopisto.. Ja kappas, yliopistostakin valmistunui pari kessuttelevaa lääkäriä meidän sairaalaan!

Miten näin on kertakaikkiaan päässyt käymään!? Herranjumala! Tupakoivia yliopistolaisia! Tohtorismiehiä ja naisia!

Edelleen, jos jonkun logiikka kusee, niin sun. Se ei ole ammattitasosta kiinni kuka polttaa ja kuka ei. Sun logiikalla yksikään yliopistosta valmistunut mies tai nainen on savuttomia, puolet korkeakoulusta ja kaikki ammattikoulusta.

Et ymmärrä siis korrelaationkaan käsitettä? Kukaan tässä keskustelussa ei ole väittänyt, etteikö yksikään lääkäri polttaisi ja että kaikki lähihoitajat polttaisivat. 

Kyse on prosenttiosuuksista ja se on täysin kiistämätön fakta, että lääkärit polttavat olennaisesti vähemmän kuin sairaalan hierarkiassa alimmalla tasolla olevat työntekijät. 

Mikäli löytyy terveysalan työpaikka, jossa puntit ovat tasa, on se täysin poikkeuksellista. Joten epäilen näitä "havaintojasi". Sairaanhoitajakoulutuksessa tutustutaan varsin perusteellisesti tilastohin kansaterveydestä ja siihen liittyvistä taustatekijöistä, joten saanen epäillä koulutustasikin. Yläastelainen tyttärenikin ymmärtää enemmän näistä asioista. 

Vierailija
30/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen asiaa potilaan kannalta. Makaan heräämössä tai jo huoneessa laikkauksen jälkeen heikkona ja pahoinvoivana ja siihen sitten tulee hoitaja, kumartuu ylleni ja kyselee vointiani. Hoitaja lemuaa tupakalle, hyvä ettei savu vielä pölähdä suusta naamalleni. Jos en sitä ennen voinut pahoin, niin nyt kyllä voin. Sama vaikutus on muuten voimakkailla parfyymien leyhähdyksillä.

Summa summarum: Toivottavasti hoitajat olisivat vähentäneet tupakointiaan, jos eivät omaksi terveydekseen, niin edes potilaiden hyvinvoinniksi. Sama toive myös muille hoitohenkilöille lääkäreistä siivoojiin ja kaikille siinä välissä. Lukuja ei ole ammattialoittain näkynyt. Joku aika sitten luin sukupuolijakaumasta. Sen mukaan naiset tupakoivat nykyään enemmän kuin miehet. Eli nyt sitten ryhtiliikettä, hoitsut ynnä muut naiset!

Kertoo lukutaidostasi, joka on ilmeisen puutteellinen kaiken suhteen. Tässä tilasto asiasta. Sinulle muutakin hyödyllistä kuin sukupuolijakauma. 

https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/tupakka/tupa…

Vierailija
31/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meri Paavolan väitöskirja (2007) osoittaa vääjäämättä tupakoinnin ja sosioekonomisen aseman välisen yhteyden. Matalapalkka-aloilla tupakoidaan huomattavasti enemmän. Lääkärit ovat korkeakoulutetuista vielä oma ryhmänsä, joka polttaa huomattavan vähän ammatillisen statuksensa vuoksi. 

Eli kaivapa vaikka tämä väikkäri esiin. Kommentistasi päätellen älysi tuskin riittää tilastollisten faktojen ymmärtämiseen eli lienee turhaa. 

En juurikaan naureskelisi kuin itselleni, jos olisin noin tyhmä ja pihalla yhteiskunnallisista perusmekanismeista. 

Väitöskirja ei ole mikään totuus.

Juu ei... totuus on tietysti omat havainnot muutamasta ihmisestä. 

Ymmärrätkö lainkaan tutkimusmetodeita? Tutkitaan tuhansia ihmisiä ja saadaan näin koko väestöä kattavia lukuja. Näin on saatu tietoon, että mitä alhaisempi sosioekonominen asema, sitä suuremmalla todennäköisyydellä polttaa. 

Ei mitään rakettitiedettä tällaiset tutkimukset. 

Vierailija
32/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa päivystyksen hoitaja olla aika pihalla ihan perusasioista. Kai ymmärrät, että omat havaintosi muutamasta kessuttelevasta tohtorista ja savuttomista hoitsuista eivät ole verrattavissa suureen tutkimusotokseen, joita esim. väitöskirjassa tutkitaan? Nyt puhutaan kuitenkin siitä, kuinka yleistä jokin ilmiö,kuten tupakointi, on useamman tuhannen ihmisen joukossa.

Vierailija
33/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meri Paavolan väitöskirja (2007) osoittaa vääjäämättä tupakoinnin ja sosioekonomisen aseman välisen yhteyden. Matalapalkka-aloilla tupakoidaan huomattavasti enemmän. Lääkärit ovat korkeakoulutetuista vielä oma ryhmänsä, joka polttaa huomattavan vähän ammatillisen statuksensa vuoksi. 

Eli kaivapa vaikka tämä väikkäri esiin. Kommentistasi päätellen älysi tuskin riittää tilastollisten faktojen ymmärtämiseen eli lienee turhaa. 

En juurikaan naureskelisi kuin itselleni, jos olisin noin tyhmä ja pihalla yhteiskunnallisista perusmekanismeista. 

Ymmärrätkö lainkaan tutkimusmetodeita? Tutkitaan tuhansia ihmisiä ja saadaan näin koko väestöä kattavia lukuja. Näin on saatu tietoon, että mitä alhaisempi sosioekonominen asema, sitä suuremmalla todennäköisyydellä polttaa. 

Väitöskirja ei ole myöskään tutkimus.

Vierailija
34/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitöskirja on tutkimus. Se on opinnäytetyö kelvollisuudesta tutkimuksen tekoon. Tohtori on tutkijakoulutettu, kun on osoittanut taitonsa TUTKIMUKSEN tekoon, joka siis väitöskirja on. 

Mistä teitä sikiää, kun yhteiskunnallisissa perusasioissa on noin valtavia puutteita?

Vierailija
35/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitöskirja on tutkimus. Se on opinnäytetyö kelvollisuudesta tutkimuksen tekoon. Tohtori on tutkijakoulutettu, kun on osoittanut taitonsa TUTKIMUKSEN tekoon, joka siis väitöskirja on. 

Mistä teitä sikiää, kun yhteiskunnallisissa perusasioissa on noin valtavia puutteita?

Voi hyvää päivää! Mistä teitä sikiää, kun ette tiedä mikä on väitöskirja.

Vierailija
36/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrothan meille, mikä väitöskirja mielestäsi on?

Vierailija
37/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue tilastoja, näen itse tupakka paikalla kun hoitajat ja lääkärit vetävät kaksikin peräkkäin, etenkin lääkärit.641

Vierailija
38/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sosioekonominen asema varmasti vaikuttaa tupakoinnin yleisyyteen.

Yksi pieni huomio tosielämästä: hyvä lukio -> oppilaista vain hyvin pieni osa tupakoi vrt ammattikoulu -> yli puolet tupakoi.

Ja tämä huomio ihan omasta lähipiiristä.

Vierailija
39/39 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauhuttelevat terveydenhoitoalan ihmiset antavat nolon kuvan itsestään. Ei kenenkään tarvitse 100% terveellisesti elää, mutta ammattinsa puolesta heidän tulisi tietää tupakoinnin valtavat haitat.

Tiedän yhden tupakoivan puheterapeuttiopiskelijan sekä suuhygienistiopiskelijan. Noloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi