Huh huh ajoin ekan kerran pimeällä yksin
reitti oli 15 km sinne ja sama takas ja pimeässä! ja olen ajanut reitin kerran istuen pelkääjänpaikalla valoiseen aikaan. eli olen nähnyt kerran miten se menee.
nyt ajoin yksin. menomatkalla näin liian myöhään nuolen mistä olisi pitänyt kääntyä vasemmalle joten oli pakko ajaa suoraan ja kiertää toista kautta määränpäähäni. ihme kyllä osasin! mutta kyllä pelotti ajaa 70 km/h pimeällä. toiset kaahasi lujempaakin vaikka rajoitus oli 70. minä menin 70 tai vähän alle.
minusta pimeällä näkee niin huonosti! johtuuko tämä siitä että olen aloitteleva kuski vai onko kaikilla näin? minustavoli vaikea nähdä mihin minun pitää mennä.
pääsin silti turvallisesti perille.
takaisintulomatkalla oli ehkä kilsan pätkä missä on 70 km/h nopeusrajoitus. se tie on kurvikas ja peltoa molemmin puolin. pelkäsin että joku eläin juiksee eteen ja pelkäsin kurveja niin ajoin vain 60 . tuntui vähän tyhmältä kun takaani tuli kolne autoa joilla oli niiiiiin hirveä kiire, että oli pakko ohittaa minut tuolla kilsan pätkällä. sen jälkeen tuli taas 50 alue. ajattelin että no kiilatkoon. minusta ne kurvit oli pelottavia enkä halua hurjastella.
huh huh kädet tärisee nyt kotona mutta on voittajafiilis :) ensi kerralla tiedän mistä kääntyä vasemmalle etten joudu väärälle tielle.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se siitä :) Aja vain rauhallisesti, ei kannata ajaa lujaa jos on vieras tie ja jos on epävarma.
Pimeällä ei kannata yleensäkään pitää kirettä: eläimet ovat liikkeellä, osalla ajoneuvoista on rikkinäiset tai jo alkuaan huonot valot, monet kävelijät ovat liikenteessä mustissa vaatteissa ilman heijastimia...HYVÄT ihmiset, muistakaa ne kunnolliset heijastimet! Muiluiten reilusti niin paljon, että käyttäjästä tuntuu liioittelulta!
Nyt ollaan jo menossa kevättä kohti. Käytä se hyväksesi: harjoittele tutuilla, rauhallisilla teillä aluksi hämärässä autoilua. Vähitellen taito ja luottamus lisääntyvät, ajosta tulee luontevanpaa, rauhallista, turvallista. Vasta sitten on aika siirtyä harjoittelemaan pimeälläajoa.
Älä huolestu, ei kukaan osaa ajaa syntyessään, saatika pimeässä. Harjoitellessa on tärkeää, ettet pidä liian pitkiä taukoja harjoitusten välillä. Harjoittelun alkuvaiheessa pari kertaa viikossa on hyvä tahti. Älä aja liian pitkiä reissuja etenkään alkuvaiheessa. Siinä väsyy, alkaa tehdä virheitä, itseluottamus menee.
Teillä ollaan yhdessä, on jokaisen etu, että kaikkien kulku on turvallista. Ei keljuilla toisillemme siellä ratin takana, annataan tilaa.
Ajoin just pimeällä mutkaisella tiellä taajamassa, jossa suojateitä ym. Ihan kamalaa kun ei näe mitään! Kun useampi auto tulee letkassa vastaan niin vielä vähemmän. Mietin et millon oon ojassa tai väärällä kaistalla, huh. Märkä musta asfaltti ja valot.. tuulilasi aika huonossa kunnossa. Mulla silmälasit.. varmqsn huono hämäränäkö kun en oikeasti vaan näe, pelottaa ajaa.
Yks kerta motarilla ilta-aurinko paistoi ihan suoraan päin alhaalta, siis nyt syksyllä, enkä nähny välillå oikeasti tietä ollenkaan. Oli aurinkolasit päässä (ei polaroid). Ajattelin etten enää ikinä aja vastaavassa tilanteessa.
Ei se pimeässä ajaminen ole sen ihmeellisempää, kuin valoisaan aikaan, kunhan siihen totuttaa itsensä. Pimeällä ajettaessa kannattaa varmistaa, että autossa toimivat kaikki ajovalot, myös ne pitkät. Pitkiä tai oikealta nimeltä kaukovaloja kannattaa opetella käyttämään, ainakin siinä tapauksessa mikäli ajaa maanteillä pimeän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Joko se liikennevaloista lähteminen onnistuu?
Kyllä. Kumi sauhuaa 100 metriä 😃
Vierailija kirjoitti:
Ajoin just pimeällä mutkaisella tiellä taajamassa, jossa suojateitä ym. Ihan kamalaa kun ei näe mitään! Kun useampi auto tulee letkassa vastaan niin vielä vähemmän. Mietin et millon oon ojassa tai väärällä kaistalla, huh. Märkä musta asfaltti ja valot.. tuulilasi aika huonossa kunnossa. Mulla silmälasit.. varmqsn huono hämäränäkö kun en oikeasti vaan näe, pelottaa ajaa.
Yks kerta motarilla ilta-aurinko paistoi ihan suoraan päin alhaalta, siis nyt syksyllä, enkä nähny välillå oikeasti tietä ollenkaan. Oli aurinkolasit päässä (ei polaroid). Ajattelin etten enää ikinä aja vastaavassa tilanteessa.
Ja siis taajamassa ajoin, katuvalotkin häikäisee märkään asfalttiin ja tuulilasiin ja silmiin..en näe kunnolla esim kun joku mutka tulee. Hiljaa körryyttelin.. en tiedä pitäiskö jotku kirkkaammat valot hommata autoon, auto on vuoden -07 Volvo.. nykyautoissa varmasti paremmat valot ja siksikin ne häikäisee silmiin.
up