Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itäsuomalainen! Mitä mieltä olet länsisuomalaisesta luonteesta?

Vierailija

Eikö siitä ollut tutkimus että nämä kaksi on niin kaukana toisistaan että ei uskoisi olevan saman maan kansalaisia?

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Tykkään. Suoria ihmisiä, joiden kanssa on helppo tulla toimeen.

On siinä kotiseudun ihmisten jaarittelussakin puolensa, mutta länsisuomalaisten kanssa on helpompi toimia, kun asiat sujuvat nopeammin ja sovittu pitää tarkemmin. Idässä joutuu säätämään enemmän.

Vierailija

Onko meillä joku luonne-ero? Kielimuuri on, mutta luonteesta en tiedä. Lappalaisten kanssa tämmönen idänihme tulee kyllä parhaiten toimeen.

Vierailija

Olen asunut eripuolilla Suomea ja pakko todeta että ihmiset ovat ihan samanlaisia. Toki ihmiset omaksuvat jotain rooleja, mutta ei savolaiset ole sen lupsakampia vai kierompia kuin muutkaan.

Nämä menee samaan kuin horoskoopit, mukavia pikkujuttuja mutta ei kannata todesta ottaa.

Vierailija

Naurattaa välillä länsisuomalaisten tarve näyttää. He eivät osaa olla ylpeitä itsestään, jos ovat tehneet tarjouksesta edullisen löydön, vaan korostavat, että niin ja niin paljon on sen listahinta ikäänkuin olisivat maksaneet täydet! -Tyhmä maksoi liikaa, ajattelee itäsuomalainen. -Huonoja tinkimään.

Vierailija

En tykkää pohoojalaasista jurottajista. Ei sovi ollenkaan mun luonteen kanssa yhteen.

t. itäsuomalainen höpöttelijä

upea

Vierailija kirjoitti:
En tykkää pohoojalaasista jurottajista. Ei sovi ollenkaan mun luonteen kanssa yhteen.

Ap kirjoittaa varmaankin Tiede-lehden artikkelin aiheesta? Artikkelissa oli kyse enemminkin ulkoisesta olemuksesta; itäsuomalaiset ovat lyhyitä ja vantteria, perimältään lähempänä jopa aasialaisia, kuin esim. saksalaisia - ja länsi-suomalaiset taas ovat pidempiä ja kaikin tavoin muutenkin ylivertaisempia verrattuna itä-suomalaisiin ( tämän käsityksen artikkeli antoi; erikoista... ). Lännsi-suomesta löytyy mm. viikinki-ja germaani-perimää - joka puuttuu itäisestä suomesta lähes kokonaan. 

Artikkeli oli melkoista luettavaa itäsuomalaiselle ( lyhyelle ja vantteralle ) ystävälleni...länkkärinä ( nainen, 175cm, atleettinen ) minua tietenkin vaan nauratti...

Vierailija

Outoa väkeä on lännessä. Vievät vanhan autonsakin johonkin romuttamoon, vaikka sen voisi jättää pihan perälle edellisten romujen seuraksi. Ja jos ladon katto romahtaa, niin purkavat koko ladon, vaikka se ei siellä valtatien varressa mitään pyydä. Juosta jolkottavat pitkin tietä, vaikka televisiosta tulee ohjelmaa. Syövät ihmeellisiä ruokia, vaikka kaupasta saa makkaraa.

Vierailija

Hassua, että kaikki tuntemani pohjalaiset ovat lyhyitä, tummia ja persjalkaisia ja karjalaiset taas itseni mukaan lukien vaaleita, pitkiä ja solakoita :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pohjalaisilla naisilla on aina ihmeellinen uho päällä. Turhan juroja brassailijoita minun mielestäni.

Jotenkin tuo uhoaminen ja kilpailunhalu kiinnittää huomiota kyllä. Eikä vain naisissa. Tai siis nämä havainnot satakuntalaisista/pohjalaisista tutuista, työkavereista ym. Hämäläisissä on sitten todella hitaita tyyppejä (mutta ei kaikki). Varsinaissuomalaisia en oikeastaan tunne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoittaa varmaankin Tiede-lehden artikkelin aiheesta? Artikkelissa oli kyse enemminkin ulkoisesta olemuksesta; itäsuomalaiset ovat lyhyitä ja vantteria, perimältään lähempänä jopa aasialaisia, kuin esim. saksalaisia - ja länsi-suomalaiset taas ovat pidempiä ja kaikin tavoin muutenkin ylivertaisempia verrattuna itä-suomalaisiin ( tämän käsityksen artikkeli antoi; erikoista... ). Lännsi-suomesta löytyy mm. viikinki-ja germaani-perimää - joka puuttuu itäisestä suomesta lähes kokonaan. 

Artikkeli oli melkoista luettavaa itäsuomalaiselle ( lyhyelle ja vantteralle ) ystävälleni...länkkärinä ( nainen, 175cm, atleettinen ) minua tietenkin vaan nauratti...

Jaa. Minun juureni ovat Kannaksella, mutta koko suku on pitkää (minä 178 cm sentään naispuolisista pisin) ja urheilullista. Joukkoon mahtuu suoraselkäisiä vähäpuheisia ja yhtä lailla minunlaisiani hieman kieroja naureskelijoita. Pitää varmaan kirjoittaa Tiede-lehteen jokin alaviite tästä anomaliasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjalaisilla naisilla on aina ihmeellinen uho päällä. Turhan juroja brassailijoita minun mielestäni.

Jotenkin tuo uhoaminen ja kilpailunhalu kiinnittää huomiota kyllä. Eikä vain naisissa. Tai siis nämä havainnot satakuntalaisista/pohjalaisista tutuista, työkavereista ym. Hämäläisissä on sitten todella hitaita tyyppejä (mutta ei kaikki). Varsinaissuomalaisia en oikeastaan tunne.

Satakuntalainen on paras! Hänessä yhdistyvät naapurimaakuntien ihmisten parhaat piirteet: pohjalaisen uho, hämäläisen hitaus ja varsinaissuomalaisen vittumaisuus.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat