Missä iässä terveet elinvuotesi päättyivät? Eli milloin sait ensimmäisen kroonisen sairauden tai vamman?
"Suomessa sekä naisten että miesten ns. terveet elinvuodet päättyvät keskimäärin noin 57 vuoden iässä ollen huomattavasti matalampi kuin Euroopan alueella yleisesti (noin 63 vuotta)."
Minulla päättyi jo 30-vuotiaana eli selvästi keskimääräistä nuorempana (nivelreuma).
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mä en laske atooppista ihotuumaa tähän. Mulla 50 v, välilevy niskasta. Sitten tuli nikamansiirtymä selässä esiin ja sitten iski vaikea psoriasis.
Ai et laske. No hyvä jos sulla ei ole/ei ole vaikea.
16vuotiaana, sekamuotoinen sidekudostauti.
Jossain siinä vaiheessa kun isäni keho tuotti sen siittiön josta kehityin tai äitini keho sen munasolun josta kehityin. Ei tiedetä mistä fyysinen vammaisuuteni on tullut, mutta näin synnyin ja näin kuolen.
No jos atooppista ihoa ja astmaa ei lasketa (vauvasta asti) niin eipä kyllä siltikään ole kovin hääppöinen suoritus... 17 vuotiaana todettii kilpirauhasen vajaatoiminta .
Vierailija kirjoitti:
No jos atooppista ihoa ja astmaa ei lasketa (vauvasta asti) niin eipä kyllä siltikään ole kovin hääppöinen suoritus... 17 vuotiaana todettii kilpirauhasen vajaatoiminta .
ja ennen ku joku toinen tuolla valitti niin mun atooppinen ihottuma on kyllä todella paha ja pitää sitä hävetä ja peitellä. mutta mutta. Halusin vastata tähän jotain muutakin kun vain ton.
0v jos lasketaan, että mun toinen korva on kuuro. En kyllä itse laske sitä vammaksi vaikka mua on koko elämäni sinnikkäästi kuulovammaiseksi lokeroitu ja laitettu kutsuja kuulovammaisten kesäleireille. Mielestäni olen täysin terve.
51v,tyrät leikattu just mutta muuten terve,ei lääkkeitä.
22 -vuotiaana. Krooninen maksasairaus. Luulin silloin, että viimeistään viiden vuoden sisällä olen saanut kirroosin ja kuolen. Oli vähän ahdistavaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa sekä naisten että miesten ns. terveet elinvuodet päättyvät keskimäärin noin 57 vuoden iässä ollen huomattavasti matalampi kuin Euroopan alueella yleisesti (noin 63 vuotta)."
Minulla päättyi jo 30-vuotiaana eli selvästi keskimääräistä nuorempana (nivelreuma).
On minullakin nivelreuma, mutta en itseäni silti sairaana pidä. Lääkkeillä ja ruokavaliolla olen täysin oireeton.
Ei kyse ole siitä onko oireeton vai ei, vaan siitä onko krooninen sairaus ja siihen tarvittavat lääkkeet.
21-vuotiaana haavainen paksusuolen tulehdus
N45
Vierailija kirjoitti:
0v jos lasketaan, että mun toinen korva on kuuro. En kyllä itse laske sitä vammaksi vaikka mua on koko elämäni sinnikkäästi kuulovammaiseksi lokeroitu ja laitettu kutsuja kuulovammaisten kesäleireille. Mielestäni olen täysin terve.
Minä olen toisesta korvastani kuuroutunut kokonaan vasta vaille 50 vuotiaana, ja siinä on muitakin oireita . Selkäviat ilmaantuivat jo aikaisemmin, mutta jatkuvaa lääkitystä ei ole minkäänlaista mihinkään - ei ainakaan vielä, mutta kun ei voi tietää tulevaisuuttaan tässäkään asiassa, paitsi että ainut varma on KUOLEMINEN, joka nyt sattuu olemaan kaikkien päätepysäkki.
55 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen toisesta korvastani kuuroutunut kokonaan vasta vaille 50 vuotiaana, ja siinä on muitakin oireita . Selkäviat ilmaantuivat jo aikaisemmin, mutta jatkuvaa lääkitystä ei ole minkäänlaista mihinkään - ei ainakaan vielä, mutta kun ei voi tietää tulevaisuuttaan tässäkään asiassa, paitsi että ainut varma on KUOLEMINEN, joka nyt sattuu olemaan kaikkien päätepysäkki.
55 v
Ei sitä kuule tiedä, joka asiassa joku on joskus ensimmäinen. Joku on vielä joskus ensimmäinen ihminen, joka ei kuolekaan :) Ainakaan parin ensimmäisen vuosisadan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Jossain kahden-kolmen vuoden kieppeillä ilmeni ensimmäinen krooninen vika, atopia. Nyt aikuisena on lisäksi mm. migreeni. Molemmat rajoittavat ja hankaloittavat elämää jatkuvasti. Ei ehkä invalidisoi samalla tavalla kuin reuma, mutta mieluummin olisin ilman.
Jos paha siitepölyallergia lasketaan, niin 4-vuotiaana. Tosin se on nyt aikuisena helpottanut, joten tavallaan mä olin sairas vaan lapsuuteni ajan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
55 v
Ei sitä kuule tiedä, joka asiassa joku on joskus ensimmäinen. Joku on vielä joskus ensimmäinen ihminen, joka ei kuolekaan :) Ainakaan parin ensimmäisen vuosisadan aikana.
:D niin mutta tosiasia on, että kuolemme kuitenkin vaikka joku eläisi ensimmäisenä ihmisenä kolmesataa vuotiaaksi;)
Paha penikka iski nilkkaan 35v.
Siihen loppui koko elämän kestänyt lenkkeily. Kaikki keinot kokeiltu syytä ei löydy. Rahaa tuhlasin vaivan selvittämiseen 15 000e. Kaikilla ammattilaisilla kävin hoidattamassa vaivaani.
Juokseminen tuli tiensä päähän. Aloitin uuden urheilulajin, mutta vaikeaa on. Vaiva kiusaa jatkuvasti.
Siinä on arvokasta tietoa:
http://www.magneettimedia.com/category/terveys-ja-hyvinvointi/
Noin 50 vuotiaana ei mitään ja juo alkoholia 3-6 kertaa viikossa ja monen vuoden ajan. Ei ole koskaan ollut mitään vaivaa, enkä halua kenenkään kommenttia, että odotas vaan.
Allergiat aina. Polvi- ja lonkkanivel ongelmat 35v. En usko tuota 57v lukua. Kaikilla on siinä iässä jo vaivat.