Teini myöhästyy joka viikko 1-2 kertaa. Mikä avuksi?
Koulu alkaa 8.15. Teini herätetään 6.45, koulumatkaa kävelee puoli tuntia. On siis tunti aikaa aamulla.
Ei saa nukahdettua illalla millään, vaikka kaikki iPadit ja kännykät, telkkarit ja muut laitetaan natsimeiningillä klo 21 pois. Iltapala klo 20, sen jälkeen suihkuun ja nukkumaan. Useimpina iltoina pyörii sängyssään hereillä vielä 23.30-24, jolloin minä menen nukkumaan.
On yritetty herättää aiemmin. On annettu rangaistuksia (ei viikkorahaa, ei peliaikaa, ei jotain muuta kivaa jne). Mikään ei auta.
Kyseessä 14v tyttö. Ei vaan saa lähdettyä ajoissa kouluun. Ei millään.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Koulu alkaa 8.15. Teini herätetään 6.45, koulumatkaa kävelee puoli tuntia. On siis tunti aikaa aamulla.
Ei saa nukahdettua illalla millään, vaikka kaikki iPadit ja kännykät, telkkarit ja muut laitetaan natsimeiningillä klo 21 pois. Iltapala klo 20, sen jälkeen suihkuun ja nukkumaan. Useimpina iltoina pyörii sängyssään hereillä vielä 23.30-24, jolloin minä menen nukkumaan.
On yritetty herättää aiemmin. On annettu rangaistuksia (ei viikkorahaa, ei peliaikaa, ei jotain muuta kivaa jne). Mikään ei auta.
Kyseessä 14v tyttö. Ei vaan saa lähdettyä ajoissa kouluun. Ei millään.
Ehdottomasti lisäät kasvatusta vapaammaksi.
Vapaa kasvatus on ratkaisu aivan kaikkin ongelmiin lasten ja nuorten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ihan konkreettinen neuvo: vie lapsi itse kouluun. Jätät autolla paikalle siinä vaiheessa, kun itse joudut jatkamaan töihin.
Miksi kävelee tuollaisen matkan eikä aja pyörällä?
Minusta nuoren itse pitää ottaa vastuu koulunkäynnistään ja myöhästymisistään! Vai että vielä kyydityksiä... Kohta joku vanhempi kertoo tekevänsä vielä yläkoululaisen läksytkin kun kultamussukka ei jaksa eikä ehdi...
Olin teininä pahasti uniongelmainen ja omat vanhempani tekivät samaa kuin sinä. Sen vuoksi nukkumaan menemisestä muodostui mulle ahdistava tilanne. Sen ahdistuksen vuoksi unettomuus jatkuu vielä yli kymmentä vuotta myöhemmin.
Anna murkun mennä nukkumaan sitten, kun siltä tuntuu, mutta varmista, että herää kuitenkin oikeaan aikaan. Eiköhän hän äkkiä opi, että ei kannata ihan hirveän myöhään tarkoituksella valvoskella.
Millainen teini hän muuten on? Voi tuo unettomuus ja aikaansaamattomuus lähtemisen suuntaan viitata myös esim. tarkkaavaisuushäiriöön. Todennäköisemmin kuitenkin oire ihan vain teini-iästä. :)
Mä kokeilisin seuraavaksi täysin käänteistä lähestymistapaa; en tekisi mitään. En herättäisi, en hoputtaisi, en noteeraisi koko asiaa. Eiköhän nuorelle ole tullut jo selväksi, mitä häeltä odotetaan ja kuinka hänen tulee toimia päästessään normaalisti kouluun. Hidastelu voi olla tahallista passiivis-aggressiivista käkyttäytymistä ja vallankäyttöä suhteessa vanhempiin.
Kai koulustakin jossai välistä sanktio tulee? Nuoren kuuluu opetella ottamaan itse vastuu asioistaan.
Koulut alkavat liian aikaisin, mutta yllätyspyllätys kun kerran tässä aamuvirkkujen maailmassa eletään. Sama juttu ns. työelämässä, aivan tarpeetonta kiirehtimistä kukonlaulun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ihan konkreettinen neuvo: vie lapsi itse kouluun. Jätät autolla paikalle siinä vaiheessa, kun itse joudut jatkamaan töihin.
Miksi kävelee tuollaisen matkan eikä aja pyörällä?
En voi viedä kouluun autolla, koska meillä on vain yksi auto ja mies lähtee sillä itse töihin kahdeksaksi kaupungin toiselle puolelle.
Polkupyörästä ei ole mitään apua, myöhästyy silläkin, koska lähtee myöhemmin.
ap
Ja siis miksi ei jätä sitä nuorta koululle klo 8.30 ja jatka sitten kaupungin toiselle puolelle?
Jos kaikki on niin vaikeaa etkä yhtään tule vastaan, on aika selvää, että ongelmaasi ei ole ratkaisua.
P.S. Ennen yläkoulussa myöhästely vaikutti käytösnumeroon, ei ainearvosanoihin. Käytösnumerolla ei pyritä lukioon.
Osta sille pyörä, niin menee ton matkan 7 minuutissa. Ja miksi herää muutenkin noin ajoissa? Mä heräsin yläasteella 15 vaille 8 ja koulu alkoi 15 yli, matkaa se pari kilsaa.
Siis onko "haluamansa lukio" nuoren vai vanhempien haluama? Luulisi, että olisi motivaatiota huolehtia numeroista, jos todella itse haluaa sinne.
Antaa teinin myöhästellä ja menettää mahdollisuus tähän tiettyyn lukioon. Ei se elämä siihen kaadu, mutta oppiipahan, että "niin makaa, kuin petaa".
Ei mitenkään. Antakaa sen vaan olla.
T: Koko teini-ikä ilman täyttä kuukausirahaa ja edeleen aina myöhässä
Mun mielestä parempi tuossa tilanteessa on että lahjot mielummin kuin rankaiset. Eli annat taskurahaa vaikka viikon lopussa jos ei ole myöhästymisiä. Kannattaa ainakin kokeilla, kerta rankaisu ei toimi.
Itsekin siirryin sänkyyn tuon ikäisenä klo 22. :D Osta sille pyörä nii ei tarvii kävellä
Ihan liian tiukat rajat. Turha alkaa 8 iltatoimiin. Meillä on sääntönä olla 10 sängyssä. Eikä puhelimia oteta pois.
Aamuisin on vaikeampaa, kun olen hoputtamassa. Parempi kun olen töissä. Ärsyttävää, kun äiti hengittää niskaan.
pojalle tulee unohduksia muttei tulisi mieleenkään niistä rangaista. Nyt on mennyt paremmin, kun en reagoi niihin. Vähän relaa! Teinisi vaikuttaa liiankin kiltiltä. Ja saa silti mielivaltaisia rangaistuksia. Kyllä hän lukioon pääsee... Outoa, jos se sinua noin stressaa. Lapsesta tulee suorittaja
Vierailija kirjoitti:
Itsekin siirryin sänkyyn tuon ikäisenä klo 22. :D Osta sille pyörä nii ei tarvii kävellä
Samaa mieltä.
Ja unohda rangaistukset
ps. Mene itse töihin
Ihan samanlaista oli mullakin tossa iässä, aamulla väsytti niin helvetisti, sitten koulusta kotiin tullessa saman tien päiväunille joiden jälkeen kukuin yömyöhään :D Oli se rankkaa olla teini.