IL: Kadonnut Nela löydettiin kuolleena
Kommentit (624)
Vierailija kirjoitti:
Lehtijutussa mainittiin Savukoskeen kehoittaneen jo aiemmin tähyilemään puihin. Haastatteluvideissa toimittaja mainitsee olevansa sen männyn juurella josta Nela löytyi. Eli eiköhän tuo puuhun hirttäytyminen ole melko selvä juttu.
Myös Karoliina Kestiä nähtiin puissa. Paskaveäen arvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa, että osti ruokaa, jos aikomus oli...
Hukuttautujat tapaavat jättämään kengät tai esim. silmälasit rannalle. Miksi ihmeessä?? Eli ei kai toiminnassa aina logiikkaa ole.
Eräs läheiseni hyppäsi vuosia sitten ikkunasta kadulle aikomuksenaan tappaa itsensä, otti avaimet taskuun ajatuksella että jos ei kuolekkaan pääsee takaisin kotiin. No ei kuollut mutta huonoon kuntoon meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IL: "Löytöpaikka sijaitsee Nuuksiontien varressa jyrkänteen laella. Maasto on vaikeakulkuista, ja löytöpaikalle vaivalloista kiivetä."
Mitenkähän tämä löytäjä sattuikin kiipeämään moiseen paikkaan? Ihanko vaan sattumalta?Sinnehän kun ei kukaan muu ole kiivennyt kahteen kuukauteen..
Löytäjä oli suunnitellut metsän kaatoa, joten oli kai kulkenut puita katsomassa.
Joku tässä jutussa on pilalla. En voi uskoa tätä. Jotain juonekasta tästä vielä paljastuu ja toivottavasti joku onkii sen selville. Se kuuluu meille!
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa, että osti ruokaa, jos aikomus oli...
Viimeinen ateria. Kukapa sitä haluaisi kuolla nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä lähtisin yksin onkimaan, en mä kyllä kahta onkea siihen tarvii, hiukan erikoiselta vaikuttaa tämä keissi.
Monet onget myydään kahden pakkauksissa. Ehkä halusi narrata kaloja ennen kuin tappaa itsensä. Ehkä se oli mieluisaa puuhaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostais tietää miten on päässyt hengestään. Naiset kai aika harvoin hirttäytyy. Lääkkeilläkö?
yllätys yllätys, naisilla toiseksi yleisin itsemurhatapa nimenomaan ON hirttäytyminen.
...
Jos ihmiset tietäisivät miten moni lääkkeillä itsemurhaa yrittänyt saa aivovaurion, niin uskoisin että vähänkin rationaaliseen ajatteluun kykenevä jättäisi ne lääkkeet sinne purkkiin. Pitkäaikaisosastoilla on hyvinkin nuoria ihmisiä, jotka ovat loppuelämänsä hoidossa ja täysin riippuvaisia muiden avusta.
ei luulis naisilla olevan yleinen tapa tehdä itsemurha hirttäytymällä. Eiköhän ne ole lääkkeet. En oo itse koskaan edes ajatellut että murhaisin itseni. On ollut elämässä vaikeitakin asioita lähinnä ihmissuhteissa. Olin varma että joutunut rikoksen uhriksi mutta nyt luen rivien välistä muuta.
Joo, täytyy munkin myöntää että tosi paskamaista medialta että noin selvästi annetaan ymmärtää Nelan kuolleen silleen kun kuoli. Omaisilla on jo tarpeeksi miettimistä. Tällä vielä mässäillään lehdissä, ja etenkin tällä paskapalstalla. Ymmärrän hyvin tuota etsintöihin osallistunutta ketä-nyt-olikin joka avautui fb:ssä.
Aika erikoinen tyyppi toi hyöppönen. Tukiaisen ex. Pokerinpelaaja. Jne...
Voisin miehekkäästi todeta operaation päättyneen odotettuun lopputulokseen.
Ruumis on pussissa, median saaneen haluamansa hirttopuuta myöden ja elämän jatkuvan. Ei - ei, jos nojaat puuhun johon nuori monelle rakas ja tärkeä ihminen on sielunsa synkkyydesssään päättänyt päivänsä, et ole ihminen jos et pysähdy ja vajoa mittaasi syvemmälle peruskallioon. Vaikka puolikkaita ruumita olen maailmalla työskennellessäni nähnyt, en silti ole immuuni sille kärsimykselle mitä tälläinen tragedia omaisilleen aiheuttaa. Sille empatian kokemiselle ei pitäisi olla immuuni yhdenkään ihmisen tässä sairaassa rahan ahneessa maailmassa. Olen helvetin kyllästynyt ihmisiin, jotka kääntävät katseensa toisten kärsimykselle. Olen todistanut kuinka onnettomuudessa uhrien auttamisen sijaan jokainen tienkulkija ohjaa ruosteisen kotteronsa uhrien ohitse moottoritiellä, vain ehtiäkseen elämään tuottoisaa elämäänsä. Puolisoni on palkkaan katsomatta valinnut hoitaa sairaita ja elvyttää lapsia kuin aikuisia siellä minne sinutkin todennäköisesti vielä viedään. Meilahden koruttomalla pöydällä lääkärin käskiessä lopettaa elvytyksen omaisten huoritellessa "miehensä tappanutta hoitajaa" rakkaani tulee vuoronsa jälkeen kyynelehtien kotiin ja olen hänestä helvetin paljon ylpeämpi, kuin olisin yhdestäkään toimitusjohtajan aparaatista, joka kertoisi riistäneensä taas suuren summan rahaa heikkolahjaisilta ennen työpäivänsä päättämistä.
Jumala Suomea ja Sauli Niinistöä siunatkoon sairaassa tilanteessamme. Muistakaa tahoillanne erityisesti Nelan omaisia, sillä olen nähnyt vierestä myös omaisen epätoivoisen ratkaisun vastaavassa tilanteessa.
Jarkko Hyöppönen
Aika selvästi on rivien välistä luettavissa että on itsemurha ja nimenomaan hirttäytyminen. Kuva löytöpaikasta jossa rinne ja vahva puu, facebook-kirjoitus, sanavalinnat "mänty, josta Nela löytyi..."
Mutta jos on selvästi hirttäytynyt, niin mihin tarvitaan kuolinsyytutkinta?
Vierailija kirjoitti:
Eikös kuolinsyyntutkinta tehdä aina, kun ihminen ei kuole sairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kuolinsyyntutkinta tehdä aina, kun ihminen ei kuole sairaalassa?
Tehdään.
Suomalaisesta voi tuntua kummalliselta, mutta monessa muussa maassa on tavallista että oikeasti kuolemaa toivova suorittaa itsemurhan hiljaa itsekseen, eikä mahdollisimman monen silmien edessä järkyttääkseen ja niin että joku saattaisi kuulla tämän viimeisen hätähuudon ja pelastaa. Minusta tämän tapauksen kaava seuraa aika tarkasti Aokigaharassa henkensä riistäneiden tapaa, pyykkinarua ja viimeistä ateriaa myöten.
Aokigaharassa on tapana vielä sitoa puihin narua opastaakseen metsänvartijan polulta vaikeakulkuisen maaston läpi itsemurhapaikkaan "siivoamaan jäljet" ennenkuin joku muu löytää. Voisiko olla että Nela löydettiin niin vaikeasta paikasta samalla tavalla.
Hassu kun ihmiset miettii, että miksi osti ruokaa ja kaksi onkea ja miksi sitä ja miksi tätä. Siinä vaiheessa kun ihminen on päättänyt lähteä tästä maailmasta oman käden kautta, ei välttämättä ajatella ja tehdä rationaalisia asioita. Usein tuon päätöksen tehneet ovat helpottuneita ja pitkästä aikaa nauttivat elämästään niiden viimeisten tuntien ja hetkien ajan, kun tietävät, että kohta pääsee pois.
Nela on oiva esimerkki masentuneesta ja väsyneestä ihmisestä, joka antaa ulospäin onnellisen ja energisen kuvan. Tässä yhteiskunnassa ei saa myöntää olevansa henkisesti loppu, koska mielen sairauksia vähätellään. Ei ole olemassa burn outtia tai masennusta, ei voi olla, koska eihän se näy ulospäin. Silti ihmiset, mukaanlukien Nela, päätyy siihen surullisimpaan ratkaisuun, siis ne samat ihmiset, "joista ei olisi ikinä uskonut".
Voimia kaikille läheisille, toivon, ettei kukaan Nelan lähipiirissä syyllistä itseänsä.
Ydinkysymys on se, ajoivatko työpaineet hänet itsariin (tämä selittäisi toimitusjohtajiin kohdistuvan kritiikin). Montako Nelaa tarvitaan, että ihmiset tajuavat, millaista stressiä tässä yhteiskunnassa on? Ja miten stressiä hoidetaan väärin lääkkeillä, eikä stressin syytä poistamalla?
Onko tietoa minkä merkkistä suklaata Nela osti? Oliko Pätkis kenties vai Snickers? Proteiinipatukka?
Vierailija kirjoitti:
Ydinkysymys on se, ajoivatko työpaineet hänet itsariin (tämä selittäisi toimitusjohtajiin kohdistuvan kritiikin). Montako Nelaa tarvitaan, että ihmiset tajuavat, millaista stressiä tässä yhteiskunnassa on? Ja miten stressiä hoidetaan väärin lääkkeillä, eikä stressin syytä poistamalla?
Todella monta. Olen itse henkilökohtaisesti kuullut lääkäriltä, psykiatrilta vieläpä, että pitää vaan piristyä. Jos terveydenhuollon ammattilaisetkin suhtautuu väsymykseen ja masennukseen höpöhöpöjuttuina, miten muukaan yhteiskunta sitä osaisi ottaa tosissaan?
Mitenkähän tämä löytäjä sattuikin kiipeämään moiseen paikkaan? Ihanko vaan sattumalta?Sinnehän kun ei kukaan muu ole kiivennyt kahteen kuukauteen..