"lasten ehdoilla"- vänkyminen tarkoittaa oikeesti että " ei me jakseta nähdä vaivaa mihinkään"

Vierailija

Otan esimerkin nuoremmista siskopuolistani, jotka isän uudesta liitosta. Minä olen nyt viiskymppinen ja sisko ja velipuoli lähestyy neljääkymppiä ja elävät niitä ruuhkavuosiaan. Kumpikin naimisissa ikäisensä, yhtä avuttoman puolison kanssa ja siihen lapset.

Varsinkin bimbo siskoni satsaa kovasti tuohon somemaailmaan, missä kaikki perhe-elämä ja sisustukset kyllä esitellään tis-mal-leen niillä fraaseilla mitä siellä kuuluukin käyttää. Totuus on ihan toinen, ja arki ei suinkaan sitä mitä somessa maalaillaan.  TIedän ihan varmaksi, että esim. siskon v-upää mies (pihi insinööri) ei tod. osallistu perheenpyöritykseen tai kotitöihin pätkääkään. Ellei jotain pannnuhuoneen suuttimen säätöä kerran keväällä ja kerran syksyllä siihen lasketa. Muuten ei. 

Veljeni on samanlainen tumpelo,mutta mieheksi vässykkä-tyyppiä. Hänellä taas arki ja tavan työssäkäyminen vie kaikki voimat niin, että on koko ajan niin väsynyt niin väsynyt ettei jaksa mitään. Esim. pienten lasten kanssa ulkoilu on aivan liian väsyttävää..

Niin tosiaan, olihan mulla asiaakin. Yritetään tässä aina jotain yhteistä perheiden kanssa keksiä. Jotain vierailuja ja semmoista. Minulla ja miehelläni on iso (siis yli 300 neliö) vanha maalaistalo kakkosasuntona.Tilaa on, kaikille omat huoneet, pihaa ja puutarhaa, kissoja ottamassa aurinkoa ja aittoja tutkittavaksi. Mutta sinne ei oikein voida tulla jotain pyhiä tai lomia viettämään. Selitys "lasten ehdoilla": Eli ne KYSYY joltain 5 veeltä, että haluatko sä mennä tädin talolle lomalla? Ja viisvee kiermurtelee ja miettii että mitähän tässä pitäisi sanoa ja sanoo sitten että eeeeenmäää. Ja veli soittaa että ei meiltä oikein nyt voida tulla. Lasten ehdoilla mennään.

Voi perseenmusta mä sanon. Siinä on vaan se että siinä vanhassa talossa ei ole vesivessaa, joten pitää käyttää sisällä kemiallista taikka sitten ulkovessaa. Veljen vaimolta ei tämä oikein taitu eikä sitten kait jakseta opettaa lapsiakaan. 

Sisko on niin hieno, että hänen mielestään vessat haisee. Ihme. Niiden pikkupoika ei osannut pissata seisaallaan pihalla, kun tuli hätä. Ei oltu opetettu. Ei isä eikä äiskä.

Oikeesti kun ne hurskaasti huokailee että tässä mennään lasten ehdoilla niin se tarkoittaa ettei ne vaan viitti vaivaantua mihinkään mikä olisi inan niiden mukavuusalueen ulkopuolella. Enkä nyt tarkoita pelkästään tuota vessaa.

Sama koskee ruokia. Lapsia ei opeteta maistamaan mitään muuta kuin jotain jauhelihakastiketta tai pinaattilettuja. "Kun ei meidän pienet oikein tykkää maustetuista.." Poika ei osaa syödä kuin valmiiksi siivutettua leipää ja valmiita viipaleita leikkeleitä. Kaikki muu on ei-syötävää...

Laiskuutta sanon minä. Ja itsekkyyttä. Lueskelen tässä vapaapäiväni ratoksi nuoren perheen some-elämää. Tuli vaan mieleeni siitä. 

Ne on mulle sukua mutta kasvatettu täysin eri tavalla ja opetettu täysin erilaiseen elämään. Ja niiden lapsista tulee ihan avuttomia,

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Siinäpä tulikin niin kitkerästi haukuttua lähisukulaiset, että ei ihme että eivät halua tulla sun luokse viettämään aikaa. Tiedätkö, että kun mies sanoo että vaimo ei päästä kalareissulle, niin mies ei oikeasti vaan halua lähteä sinne kalareissulle. Ja kun perheellinen sanoo että ei voi lasten vuoksi lähteä jonnekin, niin hän ei vaan itse halua lähteä sinne jonnekin.

En minäkään tosiaankaan haluaisi jonnekin peräkorpeen sukulaisen kytättäväksi ja moitittavaksi. Kun lähtökohta on se, että nää ihmiset on sun mielestä vääränlaisia eikä ikinä tee mitään oikein, niin kyllä ne sen aistii.

Vierailija

Minäkään en menisi juhlapyhää viettämään mihinkään vessattomaan sukumökkiin. Mieluummin menisin vaikka juurihoitoon tai italiankieliseen konferenssiin B3671L-tyypin neuronien jakautumisesta mitokondrioissa. Ehkä eivät vain uskalla sanoa sinulle, että keksivät sen kaksisataa parempaakin tapaa viettää harvinaista vapaa-aikaansa?

Vierailija

Aloittajalla hyvä pointti. Kai se on lasten pienenä ollessa helppoa mennä pienimmän vastuksen mukaan, mutta mites sitten kun teini-ikä häämöttää?

Ja "vessaton sukumökki....", eh, mökissä taisi olla 300 neliötä ja peräti kaksi  vessa mahdollisuutta. Jos tommonen ei kelpaa, on syytä pohtia, onko jollakin tapaa ns. vieraantunut luonnosta tai normaalista elämästä.

Vierailija

En muuten kommentoi aihetta, mutta inhottaa tuo fraasi "lasten ehdoilla". Siis se, että lapset voisivat sanella aikuisille jotain ehtoja: "Mä haluun sit Särkänniemen Tornadoon ja sun pitää tulla siihen mun kanssa, muuten me ei lähdetä minnekään Tampereelle!" Eihän se noin voi mennä, vaan aikuinen päättää, lähdetäänkö vai ei.

"Lastenkin toiveita kuunnellen" olisi järkevämpi ilmaus.

Vierailija

Miksi näiden ihmisten pitäisi lomailla just sun ehdoilla? Jos kaksi kolmesta sisaruksesta on sitä mieltä, että vessaton maalaistalo ei ole hauska paikka viettää lomaa, niin mikä järki sinne sitten on mennä. 

Mut annan kun arvaan. Kun he sitten tulisivat teidän luoksenne, niin seuraavaksi olisit mankumassa täällä siitä, että nämä lapset on ihan liikaa tabletilla ja tietsikalla. Eivät kiinnostu niistä aittojen tutkimisesta. Eivät juokse punaposkisena navettapolulla käpylehmillä leikkien. Sua vaan ärsyttäisi kaikki heissäkin.

Tiedätkö, on väärin verrata nykyajan lapsia siihen millaisia lapset olivat 50 vuotta sitten. Se on puoli vuosisataa sitten. Teidän välillä on ammottava sukupolvien kuilu.

Vierailija

En minäkään menisi kenenkään vessattomaan mökkiin pienten lasten kanssa jos ei olisi pakko. Se vaan on rasittavaa. Lomalla haluan rentoutua, päästä helpommalla. En rasittua.

Vierailija

AP vaikuttaa sydämelliseltä ja mukavalta sukulaistädiltä. Varmaan mieli lepäisi ja kaikille tulisi hyvä mieli tuollaisen ihmisen kanssa lomaillessa. Eiku. 

Vierailija

Sulla ei itsellä ole lapsia? Et tiedä miten rankkaa lapsiperhe-elämä on. En minäkään lähtisi vessattomalle mökille lasteni kanssa, varsinkaan, jos vastassa on ilkeä siskopuoli. Autatko koskaan heitä? Jos kerran vaikuttavat väsyneiltä, he voisivat ehkä kaivata lastenhoitoapua, eivät moitteitasi.

Vierailija

Kyllä ne sukulaiset on kiinnostuneita siitä että periikö ne minut vai miten menee. Minulla kun ei ole lapsia. Mutta testamentti tehtiin kyllä sillä tavalla että yllätyksiä voi olla tiedossa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne sukulaiset on kiinnostuneita siitä että periikö ne minut vai miten menee. Minulla kun ei ole lapsia. Mutta testamentti tehtiin kyllä sillä tavalla että yllätyksiä voi olla tiedossa...

Juhuu! Hienoa! :)

Vierailija

Jos ihan rehellinen olen, niin en minäkään haluaisi ap:n kanssa lomailla. Voisin hyvin kuvitella käyttäväni kaikki mahdolliset tekosyyt kieltäytyä tuollaisen ihmisen lomaseurasta.

t. lapseton

Vierailija

Miä voisin tulla ap:lle kylään oikein mielelläni, hiivattiin tommoset hienohelmat ja uusavuttomat somettelijat 😀 Suunniteltu muutenki täs maalaistalon ostoa appiukolta, kun eivät sitä 120neliön mummonmökkiä ole käyttäneet kohta kymmeneen vuoteen muuhun kun tavaran säilytykseen...onhan siinä remppaa tehtävä ja paljon, mut onneks mies on timpuri ammatiltaan. Sijainti ois sopivasti järven rannalla, peltoa, lampaita, lehmiä ja metsää ympärillä päättyvän tien päässä. Lähimpään kauppaan 20km. Mikä vois olla parempi lomanviettopaikka sukukokouksille ja etenki pikkulapsille kesäsin? ☺☺☺

Vierailija

13.lisää vielä että yks tokaluokkalainen viikonloppulapsi isännällä olemassaan jo, roikkuu liikaa puhelimessa ja tabletilla kun äitinsä kans asuu kaupungin keskellä. Yhteinen tulossa alkuvuodesta. Kyllä ottaisin koko kesäks tämänkin muksun mukaan, jotta oppis olemaan luonnossakin ja käyttämään mielikuvitusta ja luovuutta tekemisen keksimisessä. On siellä mökkinaapurissakin lapsia, joihin voi mennä tutustumaan.

Vierailija

Ainahan se lapseton ja muutenkin ulkopuolinen tietää parhaiten.

Minä voisin olla ap:n veli tai sisko, koska olen järjettömän väsynyt tästä arjesta. En pelkästään lapsista, viihdyn lasteni kanssa mutta tämä arki on kuluttavaa ja väsyttävää, kun yritän antaa riittävästi töihin ja kotona lapsille ja ne kotityöt pitäisi hoitaa parin tunnin aikana illalla, vaikka oikeasti haluaisi vain nollata päänsä ja olla möllöttää rauhassa hektisen päivän jälkeen. Haaveilen lomasta, jolloin voisin olla paikassa, missä ateriat ilmestyy eteeni ja ohjelmaa ei ole lainkaan, mutta tajuan tottakai, ettei perheemme muut jäsenet varmaan tuollaisesta haaveile. Lapset tykkäävät puuhasta.

Anoppi on pyydellyt kylään viikottain. Matkaa on alle 100 km, perillä odottaisi täysi palvelu ja lapsetkin viihtyisivät, jos serkut tulisivat kylään samaan aikaan. Mutta kun en jaksa. En jaksa suunnitella, pakata, matkustaa ja olla kohtelias vieras. En jaksa jättää kotityökaaosta, joka kummasti kasvaisi vain korkoa reissun takia enkä työasioitani, joita teen aina iltaisin, kun lapset nukkuvat. Tiedän, että se tekisi kaikille hyvää mutta pelkkä ajatuskin reissun organisoimisesta saa uupumaan lisää. Ja tottahan siellä anopillakin on asioita, joissa pitää auttaa. On autettava verhojen ripustamisessa, pihan haravoinnissa, mankeloinnissa, tiskaamisessa, ruoanlaitossa jne. Ei se ole mitään luksuselämää, vaikka anoppi suurimman homman tekisikin.

Helpompaa vain selvitä arjesta kuin tsempata kylässä samalla kun omat työt kasaantuvat.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat