Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaa kertaa raskaana

Vierailija

Heippa. Tosiaan, ensimmäinen raskaus ikinä menossa, ja nyt viikoilla 5+5 mulla on alkanut joka ilta sattumaan alavatsaan. Siis todella menkkamaisia kramppeja/paineentuntua ja sitä kestää noin 10-15 sek. Näitä tulee joka ilta ehkä 3-4.

Enteileekö keskenmenoa? Mitään aktuaalia oksentamista ei ole vielä tullut, mutta mielialan vaihteluita sekä rinnat on aivan h*lvetin kipeät. Siis ei kestä yhtään rintaliivit olla päällä, eikä niihin kestä koskea. Pinkeät ja kasvaneet ne on myös.

Onko outoa, että ei ole muita oireita ja sitten että iltaisin tulee noita kramppeja? Vai onko nämä nyt niitä kohdunkasvamiskipuja?  Pelottaa eikä ole ketään keneltä kysyä.

Neuvolakin on vasta kahden viikon päästä.

Kommentit (9)

Vierailija

Eivät enteile keskenmenoa. Tuollaiset kuukautiskrampin oloiset tuntemukset ovat normaaleja.

Itsellä oli järkyttävä pahoinvointi, jota en toivo kellekään - silti samaan aikaan raskaana oleva kaveri sanoi olevansa minulle kateellinen, koska mulla oli niin selkeät raskausoireet... Tämän kerroin siis sen takia, että oireskaala on laaja. Jotkut kokevat odotusaikana vaikka mitä, toiset eivät huomaa vatsan kasvamista kummempaa.

Älä suotta pelkää. Kaikki menee juuri niin kuin on tarkoitettu. Onnea äitiyteen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eivät enteile keskenmenoa. Tuollaiset kuukautiskrampin oloiset tuntemukset ovat normaaleja.

Itsellä oli järkyttävä pahoinvointi, jota en toivo kellekään - silti samaan aikaan raskaana oleva kaveri sanoi olevansa minulle kateellinen, koska mulla oli niin selkeät raskausoireet... Tämän kerroin siis sen takia, että oireskaala on laaja. Jotkut kokevat odotusaikana vaikka mitä, toiset eivät huomaa vatsan kasvamista kummempaa.

Älä suotta pelkää. Kaikki menee juuri niin kuin on tarkoitettu. Onnea äitiyteen!

:)

Kiitos sinulle! Helpottaa älyttömästi.. Kyllähän tietenkin hain tietoa netistä näistä tuntemuksista, mutta helpottaa todella paljon kun joku sanoo sen henkilökohtaisesti suoraan mulle, ettei ole mitään hätää. Kiitos vielä!

Vierailija

Tääl 27+3 menossa,ikää 30v. Miulla oli alussa tissit kans kosketusarat, nännit niinku auringossa palaneet ja alavatsaa kramppaili ja viilteli välillä samaan malliin kun käy oksennustaudissa, kun yökkää vaikkei mitää enää tuukkaan ulos. Varmaan 8.viikolla loppu krampit samalla kun eka pahoinvointi kausi, sit tissien kans helpotti joskus 13 viikolla, kun alko toinen parin viikon pahoinvointi. Miulla on ollu 9 alkuraskauden keskenmenoa, pisimmälle ehtiny oli 7+2, eikä sillonkaan tuntunu muutakun reilua kuumotusta alavatsalla ja alaselässä, vähän nous lämpö( tyyliin 37.8) ja kohdunsuu tuntu sellaselta, kun sielt on jotain isompaa riekaletta tulossa..tavan menkatki aiheutti kipeämpiä fyysisiä oireita, kun nuo keskenmenneet millonkaan ja nyt on ollukki niin honeymoonia ainaki sielt viikolt 18 saakka kun alko tuntemaan hentosia potkuja, eikä närästystä kummempaa..nythän tää potkiskelee niin että näkyy ulospäinkin hyvin se rummutus ja töissä oon pystyny jatkaan ihan entiseen tapaan, ku ergonomia vaan huomioidaan tarkemmin ( vaikka niinhän se pitäis hoitotyössä olla jo muutenki) ☺

Vierailija

Sitten, jos alat vuotaa paljon verta, on aika huolestua keskenmenosta. Itselleni tuli myös yhdet valemenkat raskauden alussa, sekin on normaalia, vaikka meinasin kyllä huolestua silloin. Sitten tajusin että se oli just siihen aikaan kun olisi normaalisti kuukautiset. Kramppailin myös alussa, vihlonta oli välillä niin kivuliasta että en pystynyt seisomaan suorassa. Tässä sitä kuitenkin porskutellaan menemään viikolla 16. :)

Vierailija

Mulla on molemmissa raskauksissa alkuraskaudesta oireena pelkkää vatsan jomotusta. Ei lainkaan pahoinvointia. Olen ollut vain ja ainoastaan onnellinen vähäisistä oireista. Ei yhtään käy kateeksi oksentelu... Ole sinäkin onnellinen raskaudestasi ja hyvästä voinnistasi!

T: Äiti rv 38+0

Vierailija

Hei ja onnea!
Itselläni tuollaisia kramppeja oli rv 12-13 saakka jonka jälkeen katosivat. Ainoa raskausoireeni oli arat rinnat ja sekin oire hävisi rv 15. Terve lapsi syntyi rv 40+6.

Vierailija

Mulla on ollut alavatsakipuja koko raskauden ajan, aika harvakseltaan onneksi mutta kuitenkin. Johtuu kohdun kasvamisesta ja lihasten venymisestä. 

Vierailija

Ap:n oireet kuin suoraan omasta alkuraskaudestani, pisti ihan huvittamaan kun niin tutulta kuulosti. Pahoinvointia ei tullut myöhemminkään. Ja hyvin meni kaikki, poika 9kk tuolla vaunuissa nukkuu :). Onnea!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat