Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaako isä olla lapsen kanssa kotona? Siis MIKÄ kysymys tämä on??

Vierailija

Ihan totta, vähän alkaa leipiinnyttää. Meille syntyy pian toinen lapsi ja on sovittu, että me jaamme vanhempainvapaan ja hoitovapaan taloudellisten mahdollisuuksien mukaan. Tämä ehdottomasti tarkoittaa tulomenetyksiä, sillä palkkaeromme on varsin iso (eikä nyt edes varsin, vaan tosi iso). Olen tästä monelle sanonut, että en ole kauaa pois töistä että meillä isä on myös kotona. Ja sitten nämä naiset kysyvät että haluaako isä oikeasti olla kotona? Ihan kuin se olisi jostain halusta kiinni, jos lapsia tehdään?? Meillä esikoinen oli reilu 3v kotihoidossa ja joinain aikoina minä en todellakaan halunnut olla kotona (puolisokin oli kyllä kotona välillä). Miksi ratkaisu tässä tilanteessa on päivähoidon aloittaminen, eikä se että isä kantaa puolet vastuusta?

Mutta kyllähän se nyt haluaakin olla kotona. Teemme molemmat osa-aikaista viikkoa heti kun vaan mahdollista ja molemmat saa olla kotona ja saa olla töissä. Mutta kyllä minua silti pöyristyttää kyselyt siitä että haluaako isä hoitaa lastaan vai ei, ihan kuin se olisi joku aito valinta.

Sivut

Kommentit (86)

Vierailija

Ja miksi kukaan ei kysy minulta haluanko minä olla kotona? Suoraan sanottuna en ihan hirveästi haluaisi, koska kotona on myös tosi tylsää, olen ollut jo kauan ja alueemme on ihan pystyynkuollut, eli mitään seuraa ei ole missään. Minulla ei todellakaan ole äitejä kahvikaveriksi "mammalomalla", vaan me aikalailla oltaisiin kaksin (ja kolmin esikoisen kanssa) sitten kotona. Mutta kukaan ei kysy, koska minä sen lapsen synnytän. Ap

Vierailija

Varmaan siksi kun tuo järjestely on vielä tänäkin päivänä joillekin kovin tavatonta. Mutta ärsyttävää joo, sama koskee äidin ja isän oikeutta vapaa-aikaan. Jos isä nähdään jossain rilluttelemassa kavereidensa kanssa, se ei herätä mitään kysymyksiä. Sensijaan äiti saa kuulla pitkin iltaa idiootteja kysymyksiä, kuten "mihis lapset jätit?".

Vierailija

Niimpä. Itsekin sain ihmettelyä osakseni kun palasin töihin ja isä jäi lapsen kanssa kotiin. Ihan kuin olisin pakottanut isän jäämään kotiin. Vanhempainvapaa samoin kun hoitovapaa kuuluu molemmille ja yhdessä lapsi on jokatapauksessa hoidettava.

Vierailija

Joo, no ole vain tyytyväinen siihen, että miehesi(kin) haluaa olla kotona. Oma ex-mieheni lopetti ennemmin suhteemme kuin suostui siihen, että lapsista huolehdittaisiin tasavertaisesti. Lasten saaminen ei olisi saanut vaikuttaa hänen urakehitykseensä mitenkään, vaikka hän niitä lapsia meistä enemmän vielä halusi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niimpä. Itsekin sain ihmettelyä osakseni kun palasin töihin ja isä jäi lapsen kanssa kotiin. Ihan kuin olisin pakottanut isän jäämään kotiin. Vanhempainvapaa samoin kun hoitovapaa kuuluu molemmille ja yhdessä lapsi on jokatapauksessa hoidettava.

Minusta jotenkin tuntuu että ihmettelijät ovat huolissaan etten nyt vain _pakota_ isää jäämään kotiin, koska isälle työ on tärkeä ym. En vaan pysty ymmärtämään näin alkukantaista ajattelua. Ja kyllä, puolisoni on myös ainoa joka on kotona lastaan tuttavapiirissämme hoitanut. Muille ei ole tullut mieleenkään että niin voisi tehdä. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jotenkin tuntuu että ihmettelijät ovat huolissaan etten nyt vain _pakota_ isää jäämään kotiin, koska isälle työ on tärkeä ym. En vaan pysty ymmärtämään näin alkukantaista ajattelua. Ja kyllä, puolisoni on myös ainoa joka on kotona lastaan tuttavapiirissämme hoitanut. Muille ei ole tullut mieleenkään että niin voisi tehdä. Ap

En minäkään ymmärrä tuota ajattelua. Ihan yhtä tärkeää työ on äidillekin.

Vierailija

Kun meidän esikoinen oli 10kk vanha, menin minä töihin ja mies jäi lapsen kanssa kotiin. Melkein vuosi mentiin näin (10kk), kunnes aloin odottaa toista lastamme niin vaihdoimme taas osia.
Minulle ei ihme kyllä päivitelty tuota järjestelyä, mutta sensijaan olen kokenut tuota "minne lapset jäi?" pällistelyä ihan ruokakaupassakin jos yksin olen käynyt. Äiti ei saisi liikkua missään ilman lapsiaan :D

Vierailija

Itse olen tällä hetkellä äitiyslomalla. Meillä mies ehdotti vanhempainvapaan jaksamista ja itsellä on tarkoitus palata töihin ensi keväänä, kun lapsi on noin 7 kk.

Tämä herätti ihmetystä omalla työpaikalla, mutta ennen kaikkea miehen työpaikalla. Meillä on suunnilleen samat tulot joten taloudellisesti on sama kumpi töissä.

Vierailija

Ihan normaali kysymys. Meillä isä ei halua jäädä toista lasta hoitamaan kotiin. Itse voisin töihin mennäkin, jos hän kotiin haluaisi jäädä. Esikoisen kanssa kotona oli pari kuukautta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta, vähän alkaa leipiinnyttää. Meille syntyy pian toinen lapsi ja on sovittu, että me jaamme vanhempainvapaan ja hoitovapaan taloudellisten mahdollisuuksien mukaan. Tämä ehdottomasti tarkoittaa tulomenetyksiä, sillä palkkaeromme on varsin iso (eikä nyt edes varsin, vaan tosi iso). Olen tästä monelle sanonut, että en ole kauaa pois töistä että meillä isä on myös kotona. Ja sitten nämä naiset kysyvät että haluaako isä oikeasti olla kotona? Ihan kuin se olisi jostain halusta kiinni, jos lapsia tehdään?? Meillä esikoinen oli reilu 3v kotihoidossa ja joinain aikoina minä en todellakaan halunnut olla kotona (puolisokin oli kyllä kotona välillä). Miksi ratkaisu tässä tilanteessa on päivähoidon aloittaminen, eikä se että isä kantaa puolet vastuusta?

Mutta kyllähän se nyt haluaakin olla kotona. Teemme molemmat osa-aikaista viikkoa heti kun vaan mahdollista ja molemmat saa olla kotona ja saa olla töissä. Mutta kyllä minua silti pöyristyttää kyselyt siitä että haluaako isä hoitaa lastaan vai ei, ihan kuin se olisi joku aito valinta.

Juuri sinun kaltaisten ihmisten takia kaikki tuki kotona olevilta vanhemmilta pitää ottaa pois. 

Yhteiskunnan ei pidä sitä maksaa että sinä tai miehesi nyhjäätte lasten kanssa kotona. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali kysymys. Meillä isä ei halua jäädä toista lasta hoitamaan kotiin. Itse voisin töihin mennäkin, jos hän kotiin haluaisi jäädä. Esikoisen kanssa kotona oli pari kuukautta.

No itsekö sitten haluat lapset kokonaan hoitaa? Ei meidän parisuhteessa ole yhteisistä asioista mahdollisuus kieltäytyä: haluatko siivota? - no en oikeastaan. Haluatko viettää lomaa perheesi kanssa? -en oikeastaan, mielummin menen poikien kanssa. Haluatko hoitaa lastasi kotona, koska minä en jaksa koko vastuuta kantaa. - En.

??

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi kukaan ei kysy minulta haluanko minä olla kotona? Suoraan sanottuna en ihan hirveästi haluaisi, koska kotona on myös tosi tylsää, olen ollut jo kauan ja alueemme on ihan pystyynkuollut, eli mitään seuraa ei ole missään. Minulla ei todellakaan ole äitejä kahvikaveriksi "mammalomalla", vaan me aikalailla oltaisiin kaksin (ja kolmin esikoisen kanssa) sitten kotona. Mutta kukaan ei kysy, koska minä sen lapsen synnytän. Ap

Ei sinne kotiin jäädä siksi että saadaan kahvikavereita. Sinun AINOA asia mielessä pitäisi olla lapset. Ei kaverisi.

Vierailija

Isä hoitaa lapsia, kotia ja askareita sekä kantaa vastuuta siinä missä äitikin. Kotiin ei halunnut jäädä, koska saa niin paljon parempaa palkkaa kuin minä. Meistä se olisi ollut typeryyttä suurempi palkkaisen jäädä kotiin. Meilläkin oli seitsemän viikkoa ensimmäisen lapsen kanssa kotona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itsekö sitten haluat lapset kokonaan hoitaa? Ei meidän parisuhteessa ole yhteisistä asioista mahdollisuus kieltäytyä: haluatko siivota? - no en oikeastaan. Haluatko viettää lomaa perheesi kanssa? -en oikeastaan, mielummin menen poikien kanssa. Haluatko hoitaa lastasi kotona, koska minä en jaksa koko vastuuta kantaa. - En.

??

Minkä helvetin takia pitää viettälomaa perheen kanssa? Minä en ole viettänyt mitään lomaa vuosiin enkä tule viettämään. 

Mikä tämä perheloma olisi? Joku matka Espanjaan? Ajan ja rahan tuhlausta. Erittäin tylsää ja siitä joutuu vielä maksamaan kalliisti.

Kenenkään ei pidä hoitaa lasta kotona. Kyllä jokaisen pitää kantaa niitä euroja kotiin eikä nyhjätä kotona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??

TÄ? Ei mies 24/7 töissä ole! Silloin kun on kotona, hoitaa lapsia siinä missä  minäkin. Todellakin kantaa vastuunsa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat