Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Adoptoitu vieras lapsi etsii omia piirteitään minusta (ja varmaan muistakin)

Vierailija

En tunne tytön vanhempia, ainakaan sillä lailla kunnolla että kokisin voivani ottaa aiheen puheeksi heidän kanssaan. Kiinasta adoptoitu noin viisivuotias tyttö siis kyseessä, työni kautta olen tavannut häntä ohimennen muutamia kertoja ja huomannut tällaisen asian. Ensin en hoksannut, että hän tuntuu jollain lailla kaipaavan tätä samankaltaisuutta mm. todetessaan että "sullakin on musta tukka" (minulla on ruskeat hiukset!) tai "meillä on samanlaiset silmät". Hän myös usein tuntuu ikävöivän hieman perääni, kyselee miksen voi jäädä tm. Jollain lailla kiintynyt minuun. Enkä siis tunne tätä perhettä.

Sen verran ymmärrän, että tietenkin on tullut tietoiseksi erilaisesta ulkonäöstään ja toivoo löytävänsä yhteisiä piirteitä. Samoin kuin ilmeisen monet adoptiolapset etsivät näitä piirteitä vanhemmistaan. Myös hyvin selkeästi näen, että tausta puskee pintaan hänen käytöksessään mutta en hirveästi muuta tiedä adoptiolapsista! Jotenkin tuli vähän surumielinen olo, enkä tiedä mitä minun täytyisi ajatella. Kun ymmärsin mistä tässä on ehkä kyse, aloin vastailla hänelle tyyliin "niin, onhan meissä ehkä vähän samaa näköä"/"minulla on tosiaan vihreän ruskeat silmät!"

Mitähän minun kannattaisi ajatella tästä? Onko adoptiovanhempia esimerkiksi paikalla, ja mitä mieltä olette, mitä toivoisitte minun tekevän? 

Kommentit (5)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitähän minun kannattaisi ajatella tästä? Onko adoptiovanhempia esimerkiksi paikalla, ja mitä mieltä olette, mitä toivoisitte minun tekevän?

Mulla ei ole adoptiolasta mutta tunnistan kyllä tuon samallaisuuden hakeisen erityisesti kuopuksesta. Toivon että hänen kertoessaa esim. minulla on samanlainen tukka kuin sinulla siihen vastataan ..."joo meillä on lähes yhtä tummat hiukset tms."

Kiintyksen osoituksiin ehkä on vähän vaikeampi vastata. Ei niihin ole pakko vastata jos ne esim tuntuvat kiusallisilta mutta jos haluat toki voi myös osoittaa että hyväksyt lapsen joka tuossa mielessä turvallisuutta hakien sinua lähestyy.

Vierailija

Siis oletko itse aasialainen vai aasialaismaisen näköinen? Minkä ikäinen (suurin piirtein) lapsi kyseessä? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole adoptiolasta mutta tunnistan kyllä tuon samallaisuuden hakeisen erityisesti kuopuksesta. Toivon että hänen kertoessaa esim. minulla on samanlainen tukka kuin sinulla siihen vastataan ..."joo meillä on lähes yhtä tummat hiukset tms."

Kiintyksen osoituksiin ehkä on vähän vaikeampi vastata. Ei niihin ole pakko vastata jos ne esim tuntuvat kiusallisilta mutta jos haluat toki voi myös osoittaa että hyväksyt lapsen joka tuossa mielessä turvallisuutta hakien sinua lähestyy.

Ahaa! Itselläni ei ole lapsia. Tottakai tahdon vahvistaa tämän pienen tytön itsetuntoa. Ehkä jotenkin ajattelen, että vaikka kaikki lapset voivat hakea tällaista hyväksyntää (niin kuin itse kerroit esimerkissäsi) niin adoption läpikäynyt lapsi käsittääkseni tarvitsee tällaista hellittelyä "keskivertoa enemmän", siis tavallaan sellaista eheyttävää kohtelua joissain asioissa. Siksi ehkä kiinnostuinkin tästä aiheesta nyt. Ajattelen, että ehkä nimenomaan hän tarvitsisi tällaista hyväksyntää.

Ja en siis ole itse ulkomaalaistaustainen! Pukeudun kyllä hieman etnisesti/eteläaasiavaikutteisesti hieman muista syistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko itse aasialainen vai aasialaismaisen näköinen? Minkä ikäinen (suurin piirtein) lapsi kyseessä? 

Siellä lukee, että noin viisivuotias.

Vierailija

En pidä sitä että hakee samanlaisuutta välttämättä erityisesti hyväksymisenä. Hyväksymisen hakemista voi olla sekin että kysyy tykäätkö näistä mun kiharista hiuksista vaikka sulla on suoremmat.

Toki esim. lähisyydellä toiset lapsista hakee hyväksyntää enemmän kuin toiset myös vieraammilta ihmisiltä. Kuvastaako se välttämättä kiintymystä... en tiedä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat