Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehitysvammasiten tyly kohtelu ahdistaa!

Vierailija

Minua ahdistaa tyly suhtautuminen kehitysvammaisiin siten että jaotellaan diagnoosin perusteella ja autisteja kohtaan on tylyt ja vankilamaiset asumisyksiköt ja tylyä suhtautumista eräässä laitoksessa mutta muita vammaisia kohtaan on inhimillisempää. Näin on Honkalampikeskuksessa Liperissä. Mutta kun vertaa muitten paikkakuntien ja maakuntien asumisyksiköitä, niin paljon mukavampia ovat ja tulee niistä juttuja luettaessa semmoinen olo, että siellä hoidetaan oikein. Honkalampi…keskus on hyvä paikka tavallisille kehitysvammaisille, mutta huono paikka autisteille. Mutta Helsingin Kehitysvammatuki 57 vaikuttaa mukavalta kaikenlaisille kehitysvammaisille.

Verratkaa vaikka näitä keskenään:

Honkalammen autismiyksikkö Ankkuri:

http://www.pkssk.fi/ankkuri

Honkalammen tavallisten kehitysvammaisten asumisyksikkö Mäntykoti:

http://www.pkssk.fi/mantykoti

Kehitysvammatuki 57 järjestää tämän tyyppistä asumista eniten apua tarvitseville:

http://www.kvtuki57.fi/paivatoimintaa-ja-asumispalveluita

Verratkaa näitä keskenään!

Sitä en ymmärrä, miksi Ankkuri on niin tyly paikka ja kuulostaa niin tylyltä.

Mäntykodin asukkaiden hoidosta kerrotaan näin:

"Henkilökunta pyrkii luomaan asukkaille turvalliset olosuhteet asua elämänkaaren eri vaiheissa niin, että he voivat kokea itsensä arvostetuiksi ja heidän itsemääräämisoikeuttaan kunnioitetaan. Asukkaita ohjataan ja tuetaan omatoimisuuteen ja selviämään jokapäiväiseen elämään liittyvissä asioissa. Vapaa-aikana tarjotaan mahdollisuus osallistua erilaisiin kerhoihin ja harrastuksiin. Vaihteluna arkeen järjestetään yhteisiä juhlia, retkiä ja lomia."

Kehitysvammatuki 57 sanoo näin KAIKISTA kehitysvammaisista, myöskin niistä joilla on autismia tai muuta valvonnan tarvetta:

"Oskarinpuiston ryhmäkoti tarjoaa ympärivuorokautista autetun asumisen palvelua. Arjen toiminnassa pyritään tukemaan ja kehittämään asukkaiden omia vahvuuksia ja toteuttamaan asumiseen liittyviä toiveita. Yhteistyö asukkaiden perheiden ja lähihenkilöiden kanssa on tärkeä osa työtämme."

Ankkurista sanotaan näin tylysti:

"Asukkaan perustarpeista huolehditaan ja asukasta ohjataan osallistumaan päivittäisiin toimintoihinsa."

Mikä tuossa on pointtina että noissa muissa puhutaan ystävälliseen sävyyn kehitysvammaisista, mutta Ankkurin asukkaista puhutaan noin tylysti? Minulle tulee mieleen, että Ankkuri on kehitysvammaisten vankila.

Mikä on pointtina sille, että ei voida kohdella Ankkurin asukkaita esim samoin kuin miten Mäntykodinkin asukkaita? Yhtä tärkeää on heillekin järjestää turvallinen ympäristö ja heidänkin itsemääräämisoikeutta kunnioittaa ja heillekin järjestää kivoja juttuja kuten Mäntykodinkin asukkaille.

Vihaako nuo työntekijät autisteja vai miksi kohtelu on tuollaista?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Onko ap:lla henkilökohtaisia kokemuksia näistä paikoista?

Minulla ei itselläni ole mutta voihan sitä nettiin kirjoitella ummet ja lammet kaikkea kivaa. Sanat vaan eivät aina kohtaa tekoja ja konkreettista toimintaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:lla henkilökohtaisia kokemuksia näistä paikoista?

Minulla ei itselläni ole mutta voihan sitä nettiin kirjoitella ummet ja lammet kaikkea kivaa. Sanat vaan eivät aina kohtaa tekoja ja konkreettista toimintaa?

Ei, palsta-asperger se vaan suoltaa ihan mitä sattuu ja keksii puolet matkalla.

Vierailija

Jaha, olet sitten ottanut nuo tahot seuraavaksi kohteeksesi kun yksityishenkilöiden häiriköimisestä on tullut aika paljon lähestymiskieltoja. Joko olet kerennyt ihan paikan päällä käydä häiriköimässä tai aloittanut sähköposti- ja kirjeterrorin?

Vierailija

Miksi niitä pitäisi kohdella kuin kuninkaallisia? Eivätkö he nimenomaan halua että heitä kohdeltaisiin kuin kaikkia muitakin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ethän sä edes tiennyt Henna omaa diagnoosiasi :D vai onko jo selvinnyt oletko "puoliksi down"?

Eikun se oli "parin prosentin down".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jaha, olet sitten ottanut nuo tahot seuraavaksi kohteeksesi kun yksityishenkilöiden häiriköimisestä on tullut aika paljon lähestymiskieltoja. Joko olet kerennyt ihan paikan päällä käydä häiriköimässä tai aloittanut sähköposti- ja kirjeterrorin?

Onpas taas asenne! Minä puolestani arvostan, että joku välittää vielä meidän kehitysvammaisten asioista!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas taas asenne! Minä puolestani arvostan, että joku välittää vielä meidän kehitysvammaisten asioista!

T: Henna

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuon ihmisen "välittämisessä" (mitä välittämistä se edes on, että haukkuu tahoja joista ei edes tiedä mitään?) ei ole mitään hyvää eikä jaloa vaan ajaa sen omia häiriintyneitä päämääriä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ajaa sen omia häiriintyneitä päämääriä. 

Ja mitäköhän nämä päämäärät voisivat olla?

T. Psykiatri

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä pitäisi kohdella kuin kuninkaallisia? Eivätkö he nimenomaan halua että heitä kohdeltaisiin kuin kaikkia muitakin?

pitäisikin, muttei kohdella edes niin. Siinä mielessä olen samaa mieltä ap:n kanssa että kehitysvammaisetkin ansaitsee ihmisarvoa kunnioittavaa kohtelua. Tälläkin palstalla mollataan kehitysvammaisia tai muita erilaisia ihmisiä todella paljon. Se on moraalintonta. Näillä mollaajilla on varmaan itellään pahoja mt ongelmia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat