Ensimmäinen joulu pois kotikotoa, "pelottaa". Kertokaa kokemuksia?
Eli mulla on edessä ensimmäinen joulu pois lapsuudenkodista, ollaan tämä joulu miehen perheen luona pohjosessa. Jotenkin "pelottaa" että millanen siitä tulee, kun tiedän että heillä on ihan erilaiset perinteet kun mitä meillä on. En halua että menee joulu jotenkin pilalle sen takia, enkä toisaalta uskokaan että mebee, nutta huolettaa etukäteen silti. Ja tiedän että se nyt on väistämättä edessä että joskus se joulu on vietettävä muualla kun kotikotona, ja haluaisin kuulla miten teillä muilla on mennyt eka joulu erossa omasta perheestä?
Kommentit (24)
Aikuisten oikeesti?? Minkäikäinen olet? Et ole tosissasi kuitenkaan...?
Aattele, jotkut rakentaa IHAN OMAT ja UUDET jouluperinteet kun perustavat oman perheen! Mitenhän sä ikinä selviäisit sellaisesta?
Olen sen verran vanhempi, että minulle on ehtinyt kertyä jo monenlaisia jouluja. Niin kauan kuin isovanhempani elivät, vietimme sukujoulua heidän luonaan. Sen jälkeen joulun vietto siirtyi lapsuudenkotiini, jonne vanhapoikaenonikin tuli. Aluksi tuntui oudolta, kun väkeä oli niin vähän eikä vain meidän perheen perinteitä ollut olemassa.
Pian kuoli myös äitini ja joulun laitto jäi osaltaan minun vastuulleni. Veljenikin alkoi viettää joulua avovaimonsa perheessä, joten meitä oli vain "kolme vanhaa varista" enää joulupöydässä. Enokin lähti yleensä varsin varhain toivottamaan joulua naisystävälleen. Me, isäpuoli ja minä saatoimme hipsiä iltakahville naapuriin isäpuolen sisarusten luo.
Pian kuoli sitten isäpuolikin. Veli oli kuollut jo aikaisemmin. Eli lapsuudenkotia ei enää ollut. Yhden joulun vietin enoni luona, mutta sitten päätin, että kokeilenpa kerran, miltä tuntuu viettää joulua yksin. Se sujui yllättävän mukavasti. Sen jälkeen olen viettänyt kaikki jouluni omassa hyvässä seurassani.
Osa perinteistä tulee lapsuudenkodistani. Joulurauhan julistuksesta alkaa joulu ja siihen mennessä on työt saatava tehdyksi. Jo aatonaattona vien toiselle paikkakunnalle haudattujen läheisteni haudoille kynttilät, aattona sitten kotipaikkakunnan hautausmaalle. Siitä se sitten jatkuu, joulurauhasta nauttiminen. Itsekästä ehkä, mutta nautinnollista, kun voi itse päättää, mitä tekee tai jättää tekemättä.
AP:lle kysymys: Eikö teillä ole koskaan käynyt miehesi kanssa mielessä viettää joulua ihan vain kahdestaan ja alkaa luoda juuri teidän perheelle tyypillisiä jouluperinteitä, joihin teillä on mahdollisuus valita molempien kotoa ne mieluisimmat.
Ap:ta ei kyllä hyödytä kuulla mun kokemuksia ollenkaan kun ollaan kaiken lukemani perusteella niiiiin erilaisia ihmisiä. Olen siis se, joka lähti 16v kavereitten kanssa jouluksi laskettelureissuun. Sen jälkeen olen viettänyt jouluja lukemattomissa eri paikoissa: mm. kahden eri avomiehen kanssa kaksin kotona, kahden eri avomiehen vanhempien luona, yhden kaverin vanhempien luona (vanhempani lähtivät pikkusisarusten kanssa reissuun jouluksi kun olin sinkkuopiskelija - en osannut tästäkään ottaa mitään slaagia ja itse asiassa kaverit suunnilleen tappelivat kuka saa ottaa mut jouluksi kotiinsa "kun meillä on niin tylsää perheen kesken"), yksin kotona, nykyisen aviomiehen kanssa kahdestaan sekä lukuisilla eri kokoonpanoilla (tänä vuonna meille tulee 6-12 jouluvierasta). Meille on aina tervetulleita kaikki, viime vuonna esim. yksi opiskeleva lapsemme toi meille australialaisen vaihtarin.