Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäinen joulu pois kotikotoa, "pelottaa". Kertokaa kokemuksia?

Joulutonttu

Eli mulla on edessä ensimmäinen joulu pois lapsuudenkodista, ollaan tämä joulu miehen perheen luona pohjosessa. Jotenkin "pelottaa" että millanen siitä tulee, kun tiedän että heillä on ihan erilaiset perinteet kun mitä meillä on. En halua että menee joulu jotenkin pilalle sen takia, enkä toisaalta uskokaan että mebee, nutta huolettaa etukäteen silti. Ja tiedän että se nyt on väistämättä edessä että joskus se joulu on vietettävä muualla kun kotikotona, ja haluaisin kuulla miten teillä muilla on mennyt eka joulu erossa omasta perheestä?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Menet sinne avoimin mielin ja katsot millainen joulu heillä on. Myöhemmin teillä on omannäköinen joulu jossa on kummankin lapsuudesta perinteitä sekaisin.

Vierailija

Siis nyt en ymmärrä edes mikä sun ongelma on.
Kautta suomen jouluperinteet on tosi samanlaiset.
Minä olisin niin helpottunut, jos jouluna ei tarvitsisi nähdä ainuttakaan sukulaista.

Vierailija

Kyllähän se eka joulu miehen kotona jännitti ja pelotti pääseekö itse joulutunnelmaan. Eihän se tietenkään sama asia ollut kuin omien rakkaimpien ihmisten kanssa, mutta nyt kun jouluja on vietetty useampi yhdessä niin anoppilajoulutkin ovat yhtä mukavia kuin omien vanhempien luona vietetyt.

Vierailija

16-vuotiaana ilmoitettiin kavereitten kanssa vanhemmille, että me oltais menossa Ruotsiin laskettelemaan joululomalla, että onko ok. Ihme kyllä vanhemmat suhtautui asiaan ihan positiivisesti. Reissuhan oli ihan loistava. :) 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin niin helpottunut, jos jouluna ei tarvitsisi nähdä ainuttakaan sukulaista.

No heillä esimerkiksi jouluruoka syödään jo päivällä, ja sen jälkeen avataan ja jaetaan lahjat. Ja tietty sauna illalla. Meillä tehty aina eri tavalla, ja tietty pikkujuttujahan tällaset on, mutta kun on aina tehnyt tietyllä tavalla niin tuntuu oudolta että nyt tehdäänkin sitten ihan toisin.

ap

Vierailija

Ja lisäksi siis heillä on joulunvietossa muitakin sukulaisia, kuten miehen kaksi tätiä perheineen. Meillä on vietetty aatto ihan oman perheen kesken, ja sitten joulupäivänä ja Tapaninpäivänä sukulaisten kanssa.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No heillä esimerkiksi jouluruoka syödään jo päivällä, ja sen jälkeen avataan ja jaetaan lahjat. Ja tietty sauna illalla. Meillä tehty aina eri tavalla, ja tietty pikkujuttujahan tällaset on, mutta kun on aina tehnyt tietyllä tavalla niin tuntuu oudolta että nyt tehdäänkin sitten ihan toisin.

ap

Todellakin pikku juttuja. Jouluaatto silti nyt niin vakava ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tän tiedon perusteella ja sun etukäteistuskan oikein tuntien täällä internetin toisessa päässä, veikkaisin suhteellenne nopeaa loppua. Eihän tuosta tule mitään jos joulunakin pitää joskus suostua kompromisseihin! Sun ei varmaan auta seurustella kuin veljesi kanssa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se eka joulu miehen kotona jännitti ja pelotti pääseekö itse joulutunnelmaan. Eihän se tietenkään sama asia ollut kuin omien rakkaimpien ihmisten kanssa, mutta nyt kun jouluja on vietetty useampi yhdessä niin anoppilajoulutkin ovat yhtä mukavia kuin omien vanhempien luona vietetyt.

Uskon kans ite että kunhan tän ekan joulun viettää eritavalla, niin jatkossa varmasti on helpompi luopua ns. "omasta" joulusta perheen kanssa. :) Nyt vaan jännittää, kun oon muutekin aina ollut tosi jouluihminen, rakastan kaikkea mikä siihen liittyy, ja ollut mukana kaikissa jouluvalmisteluissa jo pienestä asti. Nyt taas kun mennään miehen kotiin "passattavaksi", hänen äiti haluaa tehdä kaiken itse niin sekin tuntuu hassulta mennä vaan ns. valmiiseen jouluun.

ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat