menee hermo hormonikierukkaan!

Vierailija

Paska vehje. Ollut nyt reilun vuoden, sen aikana iho muuttunut huonoksi, ei mitään seksuaalisia haluja (siinä mielessä ehkäisee hyvin), vatsaan sattuu jatkuvasti ja helvetillistä päänsärkyä. Nyt on alkanut kämmeniä, sormia ja jalkapohjia kutittamaan lähes koko ajan, varmaan siis nostanut maksa-arvoja (en juo alkoholia ollenkaan). Muita ketkä poistaneet kierukan, oletteko olleet tyytyväisiä päätökseen ja kuinka nopeasti olo palautui normaaliksi?

Kommentit (14)

Vierailija

Juu. Hirvee kapistus. Mulla oli eka 8 vuotta. Olin niin tottunut siihen, että en osannut ajatella, että erilaiset ongelmat johtuivat kierukasta. Otin kierukan runsaiden menkkojen takia. Siihen kyllä auttoi.
Viime syksynä vaihdoin kierukan uuteen. Siitä alkoi järkyttävät oireet. Siis ne kaikki oireet, joita oli ollut edellisen kierukan aikana ikäänkuin moninkertaistuivat.
Paha mielialan lasku. Itkuisuus. Ahdistus. Epätoivo. Jännittyneisyys. Rytmihäiriöt. Oma sydämensyke kuului silleen hassusti korvissa. Halut katosi kokonaan. Jatkuva näläntunne. Ym...
Jaksoin noita oireita parisen viikkoa. Soitin asiasta terveyskeskukseen. Sanoivat, että vie pari kuukautta, että totun uuden kierukan korkeisiin hormonitasoihin. Olisivat antaneet lääkärille ajan kuukauden päästä. Tiesin, että se on liian pitkä aika kestää oireita, joten nappasin itse kierukan pois.
Olo helpottui aika pian. Ja menkat ovat tulleet säännöllisesti ja ovat ihan normaalit. Joitakin yllämainittuja oireita on ollut silloin tällöin ovulaation aikoihin ja joskus päivää ennen menkkoja.
Ikinä enää en aio käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä.
Kun otin ekan kierukan, mut oli aivopesty uskomaan ettei hormonikierukasta aiheudu mitään oireita, koska hormoni vaikuttaa vain paikallisesti kohdussa.

Vierailija

Mulle myös ei sopinut yhtään. Tuli jatkuvaa tiputteluvuotoa, iho meni huonoksi, mieliala muuttui itkuiseksi ja ahdistuneeksi. Sitä aina ihmettelen, että kun niin tosi moni kertoo että hormonikierukalla on ollut paljon haittavaikutuksia, niin silti gynet aina suosittelee juuri hormonikierukkaa ja väittävät että se on suunnilleen ihmekeksintö joka tuo pelkkiä hyötyjä ilman hormonien riskejä (koska hormonit muka vaikuttavat vain paikallisesti). Itsellä nyt kuparikierukka, ja vaikka menkkakivut pahemmat kuin ilman ja vuoto runsaampaa, niin paljon parempi tämä kuin hormonikierukan haitat.

Vierailija

Iho meni heti huonoksi, kun kierukka laitettiin. Isoja, kipeitä finnejä. Haittas nukkumistakin, kun ei voinut kyljellään nukkua aina, kun niin kipeitä ne näpyt. Otatin härvelin pois 1,5 vuoden kuluttua ja finnit loppui siihen. Muuten ei ongelmaa. Halut oli ja ei vuotoja tai tuntemuksia.

Vierailija

Kyllä mä ottaisin pois, jos olisi tuollaisia oireita. Se joko sopii tai sit ei sovi, vuosi on enemmän kuin riittävä aika todeta että ei sovi sulle. Mulle se on ollut hyvä ehkäisymuoto, halut ehkä pikkuisen väheni enkä kostu yhtä helposti mut ei merkitsevästi.

Vierailija

Jos oireet olisivat yleisiä niin se vedettäisiin pois markkinoilta. Silloin tällöin tulee vastaan keskustelupalstoilla joidenkin ihmisten huonoja kokemuksia. Suurimmaksi osaksi positiivisia kokemuksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos oireet olisivat yleisiä niin se vedettäisiin pois markkinoilta. Silloin tällöin tulee vastaan keskustelupalstoilla joidenkin ihmisten huonoja kokemuksia. Suurimmaksi osaksi positiivisia kokemuksia.

Tuleehan yhdistelmäpillereistäkin valtavan monelle oireita, mutta ei niitäkään pois markkinoilta vedetä. Jotenkin minusta tuntuu, että naisten vaivoja ehkäisyn suhteen vähätellään rankasti, ja lääkäritkin helposti vihjailee ettei oireet edes johdu ehkäisystä.

Itse aloitin syömään hormoniehkäisyä runsaisiin kuukautisiin ja menkkakipuihin jo 14-vuotiaana, ja uskoin että itkuisuus, masentuneisuus ja haluttomuus vaan on minun luonteenpiirteitäni, eikä voi johtua e-pilleristä. Paitsi että sitten kun lopetin ne, muutuin ihan eri ihmiseksi. Myöhemmin kokeilin hormonikierukkaa, kun lääkäri vakuutti että vaikka yhdistelmä-e-pilleri ei sopinut, tämä kyllä sopii koska ihan eri hormoni ja paikallinen vaikutus. Taas ei sopinut, ja taas vihjailtiin että ei johdu kierukasta. Mutta taas loppui vaivat kun kierukka poistettiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos oireet eivät ole yleisiä, niin miksi pakkausselosteessa on mainittu sivuvaikutuksissa hyvin yleiset (yksi kymmenestä) ja yleiset (yksi sadasta), joihin on listattu 9 sivuvaikutusta?

Vierailija

Pitäisi varmasti tehdä jonkinlainen palaute johonkin omista kokemuksista että kierukka aiheutti erilaisia oireita. Kuinkahan moni niitä vaivautuu ilmoittamaan.

Vierailija

mulla ikää 24v kun otin hormonikierukan. hirveät oireet. jatkuvaa vuotamista. toistuvia emätin ja virtsatietulehduksia, limakalvot rutkikuivat,  karvan kasvu lisääntyi, haluttomuus, painonnousu, akne.

enää en kyllä moista ota vaikka aina sitä tyrkytetään joka paikas.

Yhdistelmäpillereistäkin tulee vähemmän haittoja kun tuosta härvelistä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat