Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteyliherkkyys

Vierailija
01.11.2015 |

Onko aito nykyajan vitsaus vai trendikäs luulosairaus?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulosairaus

Vierailija
2/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallankäytön muoto tai huomionhakua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu. Epäilen itsekin, että on huomionhakuisuutta.

-ap

Vierailija
4/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä oireita voi kuka vain saada tietyistä tai liikaa käytetyistä tuoksuista olematta yliherkkä, mutta kyllä tuo on trendikäs itse diagnosoitu "sairaus". Kumma kun sitä ei esiinny esim. Ranskassa, Italiassa tai muussa maassa jossa hajuvesiä käytetään enemmän.

Tuohon hajuvesien liikakäyttöön on kyllä osansa sillä, että nykyään käytetään paljon raikkaita vesituoksuja, joita voi muka laittaa normaalia enemmän, koska ne ovat "niin kevyitä ja raikkaita". Vahvempien tuoksujen käyttäjät osaavat yleensä varoa yliannostelua.

Vierailija
5/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hajusteyliherkkyys. Olen loistava kehittämään oireita, jos olisi vain luulosairaus. Tulee valtavasti aivastuksia, nenä vuotaa solkenaan kunnon räkää, migreeniä jne. Toivottavasti tämä on vain vuosia kestänyttä luulosairautta ja loppuu pian. Mutta onhan päänsärky ja mahasärkykin todellisuudessa luulosairautta, eihän niitä voi yleensä millään ulkopuolisella mittarilla todeta. Itse asiassa hajusteyliherkkyys näkyy selvemmin esim. juuri siksi että tulee aivastuksia ja nenä vuotaa.

Vierailija
6/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varmaan tosi trendikäs, kun saan migreenin kun joku hajustettu pamahtaa samaan tilaan, missä minä olen. On kyllä ollut ihan jo lapsuudessakin ongelma, että yli 30v. oon  ollut trendin harjalla...

Vierailija
7/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on valllan koomista että joku väittää hajusteyliherkkyyden olevan luulosairautta, ihan kuin toiset olisi kateellisia hajusteyliherkille.

Vierailija
8/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hajusteyliherkkyys. Olen loistava kehittämään oireita, jos olisi vain luulosairaus. Tulee valtavasti aivastuksia, nenä vuotaa solkenaan kunnon räkää, migreeniä jne. Toivottavasti tämä on vain vuosia kestänyttä luulosairautta ja loppuu pian. Mutta onhan päänsärky ja mahasärkykin todellisuudessa luulosairautta, eihän niitä voi yleensä millään ulkopuolisella mittarilla todeta. Itse asiassa hajusteyliherkkyys näkyy selvemmin esim. juuri siksi että tulee aivastuksia ja nenä vuotaa.

Kuulostaa tuiki tavalliselta allergialta.

Vierailija
9/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole sairaus vaan pikemmin oireyhtymä tai ominaisuus. Kumnan osalta vallankäyttöä, haisijan vai haistajan?

Vierailija
10/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon varmaan tosi trendikäs, kun saan migreenin kun joku hajustettu pamahtaa samaan tilaan, missä minä olen. On kyllä ollut ihan jo lapsuudessakin ongelma, että yli 30v. oon  ollut trendin harjalla...

Mä en oo ollut niin kauan hajusteyliherkkä, mutta jotkut ei taida vain tajuta, että tuo ei ole mikään uusi ilmiö vaan on kautta vuosikymmenten liittynyt migreeniin. Samoin kuin valoyliherkkyys.

Vierailija
11/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole sairaus vaan pikemmin oireyhtymä tai ominaisuus. Kumnan osalta vallankäyttöä, haisijan vai haistajan?

Haistajan tietenkin. Lienee jopa kateutta, jos jollain ollut varaa ostaa kalliita parfyymeja. Eihän se käy laatuun, joten siitä sitten oireet.

Vierailija
12/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se hajusteyliherkkyys olisi sitten muuta kuin allergiaa = yliherkkyyttä?

Vierailija
13/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten mä käytän valtaa tai haen huomiota, kun mä yritän sinnitellä esim. työssä jossain palaverissa hajuvesipommin kanssa? Pään sisällä meinaa räjähtää ja sahalaitaa pukkaa silmäkulmaan, saan juuri ja juuri palaverin pidettyä ja kipitän sitten suoraan pihalle raittiiseen ilmaan ja otan migreenilääkkeet... Saatan selvitä tolpillaan työpäivän loppuun asti.

Vierailija
14/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito sairaus. Valitettavan  alidiagnosoitu. Ympäristöyliherkkyys tulee  olemaan suuri ongelma  tulevaisuudessa. Nykyisin erityisesti aspergerissa erittäin yleistä, mutta ilman aspergeriakin yleistä.

En tiedä johtuuko siitä, että nenässä olevilta dendriiteiltä tulee "liikaa"  aktiopotentiaaleja aivoihin, vai onko niin, että jokin hermostossa amplifikoi aktiopotentiaaleja, mutta kyllä nämä herkkyydet näkyvät selvästi hermoston toiminnassa.

Vierailija
15/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se tavallaan sitä olekin, allergia tietyille tuoksuille. Suvussa kulkeva ominaisuus. Moni tästä kärsivä on suvussamme tutkittu useiden allergioiden varalta (myös minut) mutta mikä kummallisinta, kukaan ei ole millekään allerginen mitä allergiatesteissä mitataan.

Vierailija
16/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei allergiatesteissä näy, niin eikös tuo juuri todista kyseessä olevan luulosairaus?

Vierailija
17/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se hajusteyliherkkyys olisi sitten muuta kuin allergiaa = yliherkkyyttä?

Ei. Allergiassa immuunipuolustus on osa systeemia (IgX), eli ns. T-muistisolut jne ovat mukana. Aistiherkkyydet liittyvät taas siihen, että aivot tulkitsevat denriiteiltä tulevia signaaleita väärin tai ne signaalit amplifikoituvat (ts. taajuus muuttuu). Nenä on ainoa paikka (olfactory) jossa dendriitit ovat suoraan kosketuksissa ympäröivään maailmaan, muut dendriitit ovat epiteelissä.

Vierailija
18/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun sitä ei esiinny esim. Ranskassa, Italiassa tai muussa maassa jossa hajuvesiä käytetään enemmän.

Tietysti esiintyy kaikkialla maailmassa.

Vierailija
19/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun sitä ei esiinny esim. Ranskassa, Italiassa tai muussa maassa jossa hajuvesiä käytetään enemmän.

Tietysti esiintyy kaikkialla maailmassa.

Onko tälle jotain lähdettä?

Vierailija
20/60 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aina tunnettu suurena tuoksuttajana, kunnes 30+ alkoi pikkuhiljaa paansarky ja kurkussa kutittava tunne voimakkaasti tuoksuvan ihmisen lahella, paha tukkoisuus kesti koko paivan ja esti arjen toimia, lopetin hajujen kaytot ja olo parani. En itsekaan olisi nuorempana uskonut herkistyvani mutta niinvain on, luomulle tuoksutaan ja henki kulkee, myos muilla. Ei ole luulosairautta, nuorenahan ei tallaista ymmarra ennenkuin on omalla kohdalla.. ei muutenkaan sovi moneen tyopaikkaan , esim. hoitoalalla kielletty, ja syysta. Tuoksukaa vaan, mutta maltilla, tai ei ollenkaan. Hiellekaan ei tarvitse tuoksahtaa, tuoksuttomia sarjoja loytyy, mutta kanssaihmiset on hyva Aina ottaa huomioon, pois minakeskeisyys tassa(kin) asiassa, niin elama on mukavampaa yhdessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi