Entä mitä tuli niistä oppilaista, jotka saivat nelosia ja vitosia?
Kommentit (60)
Itselläni oli peruskoulun päättötodistuksessa vitonen muistaakseni matematiikassa, pari kuutosta ja loput seiskoja. Niillä mentiin amikseen. Aikuisena löysin viimein kärsivällisyyteni ja menin iltalukioon, jossa yllätyksekseni tajusin, että minulla on kuin onkin aivot. Sittemmin kirjoitin ylioppilaaksi, hain ja pääsin yliopistoon, josta 34-vuotiaana sain maisterin paperit.
Pitkä tie, mutta en ole kuitenkaan ainoa laatuani. Samantyyppisiä oli iltalukiossa muitakin.
Tajusi, mikä meni pieleen silloin peruskoulussa ja opiskelee nyt ammattikorkeakoulussa nuorisotyötä huippuarvosanoin pyrkien vaikuttamaan kouluhyvinvointiin tulevassa työssään.
Mun mielestä meidän luokilla kukaan ei saanut tuollaisia numeroita. Oli yksi poika, jonka voisi ehkä luokitella lievästi kehitysvammaiseksi, mutta hänkin oli ihan normaalisti luokallamme peruskoulun loppuun saakka ja on nykyisin työelämässä, lähellä olevan ruokakaupan hedelmä-vihannes -osastolla jonkinlaisena vastaavana.
Hänellä vanhemmat todellakin panostivat poikansa oppimiseen ja mahdollisuuteen käydä koulu tavallisessa luokassa, siis positiivisesti eikä häntä koskaan kiusattu. Hän oli tavallaan meidän vahvan luokkamme suojeluksessa. Jos rinnakkaisluokilta joku alkoi v...lemaan tai tönimään, olimme yhtenä rintamana puolustamassa.
Yksi tyttö reputti kirjoituksissa, ihan yllättäen. Kirjoitti sitten syksyllä ja oli ainakin viimeksi kun kuulin johdon assistenttina isossa firmassa.
En rehellisesti kyllä tiedä luokallamme olleen 4-5 oppilaita. Meillä oli harvinainen luokka siitä, että pysyimme yhdessä 3. luokalta sinne lukioon, osa jo lastentarhasta lähtien.ja melkein kaikki menivät lukioon.Ammattikouluunkaan suunnanneet eivät kyllä olleet mitään nelosen oppilaita.
Kun oikein ajattelee näin jälkikäteen, olen ollut tosi onnekas kouluni suhteen.
Ei päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi, mutta kouluttautui suurtalouskokiksi ja pääsi mäkkäriin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Se takapulpetin huligaani on nykyään minun rakas aviomies ja kahden lapsen isä. Ravintolakokkina töissä, haaveilee nyt omasta kahvilasta parin työkaverinsa kanssa.
Näillä junteilla on kyllä yllättävän usein jokin ravintola-alan koulutus.
Päiväkodin johtaja.
Kyseinen tyttö oli oikeasti fiksu tapaus, hänen kotiolot oli vaan karmeat. Kymppiluokan kautta nosti numeroita ja pääsi lukioon & yliopistoon. Oli päiväkodissa lastentarhanopena monta vuotta myös.
(Hei vaan jos tunnistat itsesi :))
Ainoa josta olen kuullut yhtään mitään on yksi tyttö joka oli ylästeella nörtti ja pukeutui omituisesti. Kiusattiin rankasti ja sai todella huonon päättötodistuksen.
On tällä hetkellä korkeakoulussa opiskelemassa jotain IT-alan koulutusta.
Menee kummiskin huonommin kuin muilla. Muu luokka on akateemista ja yliopistossa opiskelevaa sakkia.
Vakituisessa työssä oleva vaimo ja perheen äiti.
Ei ollut voimia koulun käyntiin kun kotona oli helvetti. Vasta kun tuli täysi-ikäiseksimja pois helvetistä,sai viimeinkin voimia ja aikaa tehdä muutakin kuin vain selvityä,päivästä toiseen.
Onnellinen. Työ,perhe,hyvä elämä.
Mun miehestä tuli esimies, työnjohtaja. On haluttu työntekijä, tänä vuonna kysytty jo kaksi kertaa uuteen työpaikkaan. Kävi ammattikoulun mutta ei tee oman alansa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa josta olen kuullut yhtään mitään on yksi tyttö joka oli ylästeella nörtti ja pukeutui omituisesti. Kiusattiin rankasti ja sai todella huonon päättötodistuksen.
On tällä hetkellä korkeakoulussa opiskelemassa jotain IT-alan koulutusta.
Menee kummiskin huonommin kuin muilla. Muu luokka on akateemista ja yliopistossa opiskelevaa sakkia.
En usko viimeistä lausetta, jos puhut peruskoulusta. Se on erittäin epätodennäköistä, että peruskoululuokasta kaikki olisivat yliopistossa. Tilastollisesti varmaankin lähes ison lottovoiton luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut voimia koulun käyntiin kun kotona oli helvetti. Vasta kun tuli täysi-ikäiseksimja pois helvetistä,sai viimeinkin voimia ja aikaa tehdä muutakin kuin vain selvityä,päivästä toiseen.
Tätä moni ei tunnu tajuavan. Moni lahjakaskin lapsi kärsii pahoista kotioloista, jotka tuhoavat edellytykset pärjätä tai jaksaa koulussa. Kaikille lapsuus ei ole kivaa aikaa ja niitä merkkejä moni valitettavasti sitten kantaa lopun ikäänsä. Toisille helvetti on koulussa, jossa kiusataan. Toisten helvetti puolestaan alkaa sieltä, missä pitäisi olla turvallista, eli kotoa.
Yksi kuoli promilleissa tapaturmaisesti jo parikymmentä vuotta sitten
Wt-porukkaa kaikki. Osa vankilassa, osa kuollut
Vierailija kirjoitti:
Ovat joko amiksen käyneitä wt-duunareita tai kaljaa kittaavia sossupummeja.
Miksi tätä alapeukutetaan? Itse sanoisin aivan samat sanat, tällaisia pitkälti tuli minunkin tuntemistani huonoista oppilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä moni ei tunnu tajuavan. Moni lahjakaskin lapsi kärsii pahoista kotioloista, jotka tuhoavat edellytykset pärjätä tai jaksaa koulussa. Kaikille lapsuus ei ole kivaa aikaa ja niitä merkkejä moni valitettavasti sitten kantaa lopun ikäänsä. Toisille helvetti on koulussa, jossa kiusataan. Toisten helvetti puolestaan alkaa sieltä, missä pitäisi olla turvallista, eli kotoa.
Ja joillain se helvetti on koulussa ja kotona.
Linnakundeja kaikki