Voi kun olisi joulunaikaan edes 1 kyläpaikka missä käydä.
Ja saada vaikka kahvikupillinen ja joulutorttu jos ei jouluruokaa.
Kiva on olla ihan vaan omankin perheen kesken, minä mies ja 2 lasta, ja laittaa joulu kotin, tehdä kaikki jouluruoat, leivonnaiset yms itse mutta kiva olisi päästä myös ns valmiiseen pöytään edes 1x joulussa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ystävänne ovat?
En ole ap, mutta ei tarvitse olla Sherlock tajutakseen, että ystävät viettävät joulunsa omien sukujensa kesken aika usein. Tai lähtevät sinne jonnekin pohjoiseen. Ei Suomessa ole tapana tuppautua ystävien luokse jouluna.
Niin, mutta voisihan sitä kutsua ystäväperheen vaikka tapanina käymään, jos tietää heidän viettävän joulua samalla paikkakunnalla. Sitten ehkä voisi saada seuraavana vuonna vastakutsun?
Minäkään en ole ap enkä edes tuo edellinenkään, mutta entä jos ei ole sellaista ystäväperhettä? Jos kaikki ystävät ovat sellaisia, joilla koko joulu on yhtä menoa sukulaisten luona? Kuten esim allekirjoittaneella. En mä ehdi ja jaksa tavata ystäviä joulun aikaan, kun on ensin sukujoulu (eli oma perhe, mun vanhemmat ja sisarukset perheineen) , sitten joulupäivänä käydään anopilla ja miehen siskolla, tapanina appiukon ja tämä uuden vaimon luona.
Niin haluatteko ap siis valmiiseen pöytään nauttimaan ilman mitään valmisteluja? Menkää ravintolaan, hotelliin, risteilylle jne. Jos taas haluatte tavata ihmisiä, niin kutsukaa miehen äiti/ isäpuolesi kylään.
Jos katselee ympärilleen ja haluaa oikeasti tutustua ihmisiin (eikä vain päästä valmiiseen pöytään syömään) niin ihmisiä kyllä löytää.
Mun joulu on aika täynnä sekä sukulaisia että ystäviä. Tykkään ihmisistä. Onhan niitä, naapureita, työkavereita, harrastuskavereita ja muita. Ei ne taikoudu siinä ennen joulua vaan niitä tuttavuussuhteita haetaan ja ylläpidetään pitkin vuotta - ei siis joulun vuoksi, vaan koska tykätään niistä ihmisistä.
En oikeastaan halua kutsua ketään kyläilemään minään juhlapäivänä. Harmittaa, kun valmistelee juhla-ateriaa kutsuttujen allergiat ja mieltymykset mielessä, siivoaa ja laittaa koristeita, ja sitten a) ei ilmoiteta ollenkaan, ettei kutsujen aika sovi, vaan tullaan 4 tuntia myöhässä b) ilmoitetaan tunti ennen kutsujen alkamisaikaa, ettei 2-3 henkeä perheestä tulekaan paikalle kun edellinen ilta oli mennyt pitkäksi c) tullaan paikalle, ja perheen teinit ja isä pitää älypuhelimiaan kädessä koko ruokailun ajan, isä tosin laskee sen kädestään ojentaakseen viinilasinsa täytettäväksi. Näitä kun on tullut parin viime vuoden ajan sen verran taajaan vastaan, eikä minua perheineni ole kutsuttu yhtään minnekään kymmeneen vuoteen, niin siksi en kutsu enää ketään. Nautin siitä, että laitan vain sen verran ruokaa, minkä oma perheeni syö, eikä ole ongelmia ylijäävistä juhlaruoista kun kutsuvieraat eivät tulekaan. Valitsen ruoat oman mieltymykseni mukaan, satsaan niihin varmasti saman verran rahaa kuin 6-henkisen vierasjoukon ateriaan omieni lisäksi. Saanpahan kerrankin luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kellekään kuuluu miksi tilanteemme on tällainen? senkö mukaan "lyötte lyötyä" vai?
ap
Minä en kommentoinut aiemmin, mutta aloituksestasi tulee fiilis, että sinua kiinnostaa vain ilmainen, eteen tarjoiltu ruoka, ei ihmisten tapaaminen ja jutustelu.
Itsekin olisin tuon pohjalta ehdottanut ravintolaa.
Ime vaikka torttua, rosollia ja kinkkua aikasi kuluksi! :D
Äitini ei halua viettää yhteisiä jouluja perheellisten lastensa kanssa, koska siitä kuulemma aiheutuu työtä, vaikka olenkin ehdottanut juhlia nyyttäri-periaattella. Ja kun kutsun kylään meille ja tarjoudun tekemään mieheni kanssa kaiken, sekään ei sovi, koska meidän jouluperinteet ei kuulemma miellytä ja hän haluaa just omanlaisensa joulun.
Isääni ei paljoa kiinnosta yhteydenpito perheeni kanssa. Harvakseltaan vierailee nopeasti, jos on tapaamassa ystäviään meidän asuinpaikkakunnalla. Hänen vaimonsa lapset ovat usein käymässä ja jouluisin heillä on talo täynnä.
Mieheni perhe asuu toisella puolella maapalloa. Heillä kyllä on yhteiset juhlat ja tiivis perhe- ja sukuyhteisö. Jouluisin ja uutena vuotena kokoonnutaan yhteen ja istutaan iltaa yöhön asti. Ruokaa on yllin kyllin (nyyttärit) ja kaikilla hauskaa.
Välillä surettaa tämä tilanne, mutta en voi tehdä asialle sen enempää. Äitiäni olen monta kertaa pyytänyt kylään (matkaa 30 min) ja viimeksi hän kävi yli vuosi sitten. Me sitten käymme hänen luonaan (korkeintaan parin tunnin visiittejä, koska yöksi hän ei meitä halua), soittelen, kysyn kuulumisia, lähetän viestejä, mutta välillä tuntuu, kuin äitini kokisi sen vaivana.
Olen miettinyt, että ehdottaisin jotakin yhteistä joulukivaa sisarusteni kanssa. Tässä haasteena on se, että heillä ei ole autoja ja he ei mielellään matkusta julkisilla (olen kutsunut kylään) ja jos me menemme heille, tilanpuute tulee vastaan, koska heillä pienet asunnot ja vain muutama tuoli.
Toisaalta, lapsuudenperheeni tekee helpoksi kansainvälisen elämän ja muutot eri maihin, koska en voi sanoa, että Suomeen jäisi tiivistä ja läheistä perhettä ja tukiverkkoja. ;)
Halaus teille kaikille yksinäisille ja läheisiä kaipaaville! Toivotan ihanaa ja lämmintä joulua.
"ei ole tapana"
ja sitten ihmetellään, miksi niin moni on yksinäinen.