En halua, että 19v tyttäreni muuttaa pois kotoa.

Vierailija

Tein selväksi, että rahaa ei tipu enää euroakaan jos lähtee. 19v on liian nuori muuttamaan omilleen ja itsenäistymään. Vastuullisena vanhempana en voi sellaista päätöstä tukea. 

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Eikä ole. Tiesitkö, että moni nuori muuttaa tuon ikäisenä kotoaan toiselle paikkakunnallekin opiskelemaan. Ja kaikki menee oikein hyvin. 

Vierailija

Vastuullinen vanhempi tukee lasta unelmien toteuttamisessa. Et rakasta vaan hylkäät ja kiusaat? Onko lapsesi mielestäsi niin nolla, että ei pärjää vaikka muut osaavat ja pärjäävät?

Vierailija

Mun lievästi autistinen, vähän ikäistään lapsellisempi, muutti 18-vuotiaana 200 km päähän, yksiöön. Opiskelemaan lähti. Hyvin se meni, ekan viikon olin kaverina. Nyt on asunut viisi vuotta omillaan ja jatkaa vielä opiskeluja. Yhden kesän oli kotona, sai kesätöitä ja kaipasi kyllä omaan asuntoon senkin ajan. Erityisyysominaisuuksista se hyöty, että ei ole pelkoa biletyksestä ja onhan tuo jonkun verran jopa ihmisten kanssa tekemisissä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Provo.. Monet muuttaa jo 15-vuotiaana.

Lastensuojeluasia. Alaikäisillä EI OLE MITÄÄN asiaa joutua heitteille. He eivät ole täysivaltaisa yhteisön jäseniä. Vanhemmat ovat heistä vastuussa, sekä lapsilla harvemmin on rahaakaan asua omatoimisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tein selväksi, että rahaa ei tipu enää euroakaan jos lähtee. 19v on liian nuori muuttamaan omilleen ja itsenäistymään. Vastuullisena vanhempana en voi sellaista päätöstä tukea. 

Aha , no mitenkäs kuvittelet, että lapsi opiskelee, jos opuskeluala on toisessa kaupungissa? Ihan etäopintojako?

Tähän elämänvaiheeseen kuuluu itsenäistyminen ellet halua lapsesta uusavutonta, työtöntä.

Lapsi saa opintotukea , siis kun on saanut opiskelupaikan ja ainakin vielä itse sain asumistukea, ellei nyt niitä leikata pois, vastuullinen vanhempi kyllä kerää lapselle opintoajalle jonkinlaisen summan käytettäväksi , jos pystyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojeluasia. Alaikäisillä EI OLE MITÄÄN asiaa joutua heitteille. He eivät ole täysivaltaisa yhteisön jäseniä. Vanhemmat ovat heistä vastuussa, sekä lapsilla harvemmin on rahaakaan asua omatoimisesti.

Monessa ammattioppilaitoksessa on ilmainen asunto. Kyllä minä tiedän useita tapauksia, että toisen asteen opintoihin lähdetään ihan yksiöön, erityislukiohin ja ammattikouluihin on lähdetty vuosikymmeniä. Pitäisikö jossain vaikkapa Suomussalmella asuvan odotella kotona muutama vuosi, että pääsee ammattikouluun, jos lukioon ei ole rahkeita tai kiinnostusta? Tuttavapiirissä on myös tapaus, että vanhemmat muuttivat ja nuori jäi entiselle paikkakunnalle käymään lukion loppuun. 

Vierailija

Kuulostat aivan äidiltäni. Itse muutin 18-vuotiaana pois kotoa vuosien alistuksen jälkeen ja juuri noilla samoilla sanoilla hän lähetti minut matkaan. Vaikken mitään pyytänyt, äitini kävi välillä meille kaupassa ja nyt kun vuosi sitten lähdin opiskelemaan toiselle puolelle suomea, laittoi välillä rahaa tilille, että söisin varmasti koulussa (kouluruoka 50€/kk jos syö joka koulupäivä). 

Itse olen onneksi saanut välini äitiini lähes kuntoon, anteeksi en voi kaikkea kuitenkaan antaa. Kokemuksesta voin sanoa, että jos nyt hylkäät tyttäresi ja koetat vastustella kaikkia hänen päätöksiään, menetät hänet ainakin jollain tasolla. Vaikka muutto olisikin virhe, hän huomaa sen kyllä itsekin. Ihminen oppii parhaiten virheidensä kautta ja saattaa opettaa hieman sitkeyttäkin, jos ei heti luovuta ja palaa äidin helmoihin kun on hieman vaikeaa :) 

t. Onnellinen itsenäisesti asuva N20v

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha , no mitenkäs kuvittelet, että lapsi opiskelee, jos opuskeluala on toisessa kaupungissa? Ihan etäopintojako?

Tähän elämänvaiheeseen kuuluu itsenäistyminen ellet halua lapsesta uusavutonta, työtöntä.

Lapsi saa opintotukea , siis kun on saanut opiskelupaikan ja ainakin vielä itse sain asumistukea, ellei nyt niitä leikata pois, vastuullinen vanhempi kyllä kerää lapselle opintoajalle jonkinlaisen summan käytettäväksi , jos pystyy.

Tai kuten meillä, vaikka ei ollut paljon rahaa käytettävissä, ensimmäisenä käytiin läpi, mitä astioita, huonekaluja ja tavaroita voisi kotoa ottaa. Yllättävän paljon sitä huomattiin, että lautasia sun muita riittää vähempikin kotona. Lisäksi ukilta löytyi, kun ei enää itse jaksa laittaa ruokaa ja enollakin oli jotain ylimääräistä, itse tarjosi.

Kannattaa tosiaan jos lähipiirin kanssa on hyvät välit, vaikka varovasti vihjailla, että jos on ylimääräistä voidaan ostaa pois. Itse tarjosin kyllä että ostetaan, mutta eivät nuo ottaneet niistä mitään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa ammattioppilaitoksessa on ilmainen asunto. Kyllä minä tiedän useita tapauksia, että toisen asteen opintoihin lähdetään ihan yksiöön, erityislukiohin ja ammattikouluihin on lähdetty vuosikymmeniä. Pitäisikö jossain vaikkapa Suomussalmella asuvan odotella kotona muutama vuosi, että pääsee ammattikouluun, jos lukioon ei ole rahkeita tai kiinnostusta? Tuttavapiirissä on myös tapaus, että vanhemmat muuttivat ja nuori jäi entiselle paikkakunnalle käymään lukion loppuun. 

Kuten sanoin, lastensuojeluasia.

Vierailija

No eihän sitä tarvitse haluta, en mäkään halua että Eurojackpot-voitto menee taas sivu suun, enkä haluaisi että naapuri imuroi just tällä hetkellä...mutta aina vaan asioille ei voi mitään! Tyttösi on täysi-ikäinen, eiköhän olisi sunkin aika kasvaa aikuiseksi.

Vierailija

Täysi-ikäinen päättää itse mitä tahtoo. Muuttaa jos muuttaa. Et sinä tukisi vaikka odottaisi vuoden, taitaa olla tekosyy olla välittämättä ja auttamatta lasta. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat