Miksi suomalaiset vastustavat kaikkea uutta?

Vierailija

Pääasiassa innoitus tähänkin keskusteluun tuli halloween-keskusteluista, mutta muissakin asioissa olen samaa mieltä. Jos argumenttina muutoksen estämiselle on se, ettet sinä tai vanhempasikaan nuorempana jotain tehneet, niin eihän vanhempasi nuorena omistanut älypuhelinta, harrastaneet yhtä paljon tai tiennyt kauheasti vieraista kulttuureista. Näin oletusarvoisesti. 

Olisko tosiaan ihmisten edun mukaista viljellä ''en mäkään ole koskaan sitä tehnyt - ennen kaikki oli paremmin'' ajattelua? Näinkö tulevaisuudesta tulee parempi? Miettikää jos uudet keksinnöt, ideat ja tavat olisi jätetty. Tuskin viettäisimme joulua kuin nykyään, emme omistaisi älypuhelimia, tabletteja, naisilla ei olisi oikeuksia ja lapsia hakattaisiin koulussa jos eivät tiedä oikeaa vastausta.

Samoin ihmettelen sukupuolineutraalin avioliiton vastustamista, mitä pahaa se tekee kellekkään? Ehkä elän punavihreässä kuplassa, mutta suoraansanottuna olen aika tyytyväinen siihen. 

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

No mutta mukavat elämät sulle sinne kuplaan. Voit vaikka siellä mietiskellä, että mitä pahaa se tekee sulle, että jollain ihmisillä on eri mielipiteet kuin sulla.

Vierailija

No mutta haluaisitko vaikka perustella niitä mielipiteitäsi? Miksi perinteet on suomalaisille niin tärkeitä? Haluaisin ihan vaan keskustella aiheesta, en niinkään syyttää. Mua kiinnostaa kauheesti :D

Vierailija

Vois ollakin parempi viljellä ja liikkua luonnossa. Ehkäisisi paljon mielenterveysongelmia ja läskisairauksia.

Älypuhelinta ja tablettia en omista kun en ole tarvinnut yhtään mihinkään. Asiat voi hoitaa puhelimella, tietokoneella ja käymällä paikan päällä.

Ainoa mikä niissä on hyvää on kartat. Gps ostoa olen tässä harkinnut jo 8 vuoden ajan, mutta kun niitten hinnat eivät ole tulleet alas ollenkaan, vaikka kohtuullisia karttoja/gps yhdistelmiä ilmeisesti löytyy jo muutaman sadan puhelimistakin. 

Paperikartoilla nyt jotenkuten sitten pärjäilee.

Vierailija

No ei kaikessa tarvitse matkia muita. Miksi suomalaiset tuhoavat kokonaan oman kulttuuriperintönsä ja ottavat tilalle kaupallisen? Kekri on kiva, Halloween hömpötystä. Yksi kerjuupäivä vuodessa on riittävä. 

Älypuhelimet ovat tuoneet tullessaan myös paljon ikäviä ilmiöitä. riippuvaisuuden, liikenteen vaarantamisen kun ei keskitytä, yms. Olen nähnyt kun kännykkää räpläävä nainen lapsi takapenkillä ajaa päin punaisia ja kääntyvän valppaus pelastaa tilanteen. Toisaalta olisin toivonut, että kun olisi vähän kolahtanut, olisin ollut todistajana. Lähti viereiseltä kaistalta, kun itse odottelin kääntyvänä valojen vaihtumista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No mutta mukavat elämät sulle sinne kuplaan. Voit vaikka siellä mietiskellä, että mitä pahaa se tekee sulle, että jollain ihmisillä on eri mielipiteet kuin sulla.

Voisitko edes yrittää perustella niitä mielipiteitäsi? 

Vierailija

Huvittavinta on tässä Halloweeninkin vastustuksessa käyttää perusteluna kaupallisuutta ja sitä, että se on tullut Amerikasta tänne meille.

Oletan, että nämä samat ihmiset eivät osta joululahjoja tai muutenkaan kuluta rahaa jouluna. Pelkästään syövät riisipuuroa ja sytyttävät kynttilän ja istuvat kirkossa. Oletan, että nämä samat ihmiset eivät toivota kenellekään hyvää ystävänpäivää tai lähetä ystävänpäiväkorttia kenellekään. Oletan, että nämä ihmiset eivät osallistu häihin, joissa morsianta saatetaan alttarille häämarssin soidessa, morsiamella ja sulhasella on kaasot ja bestmanit, jotka pitävät puheita, tai pari vaihtaa huomenlahjat keskenään. Puhumattakaan siitä, että itse olisi mennyt naimisiin tuollaisin kaupallisin amerikanhömppämenoin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on tässä Halloweeninkin vastustuksessa käyttää perusteluna kaupallisuutta ja sitä, että se on tullut Amerikasta tänne meille.

Oletan, että nämä samat ihmiset eivät osta joululahjoja tai muutenkaan kuluta rahaa jouluna. Pelkästään syövät riisipuuroa ja sytyttävät kynttilän ja istuvat kirkossa. Oletan, että nämä samat ihmiset eivät toivota kenellekään hyvää ystävänpäivää tai lähetä ystävänpäiväkorttia kenellekään. Oletan, että nämä ihmiset eivät osallistu häihin, joissa morsianta saatetaan alttarille häämarssin soidessa, morsiamella ja sulhasella on kaasot ja bestmanit, jotka pitävät puheita, tai pari vaihtaa huomenlahjat keskenään. Puhumattakaan siitä, että itse olisi mennyt naimisiin tuollaisin kaupallisin amerikanhömppämenoin.

Häihin olen osallistunut. Noita väellä ja vängällä keksittyjä höpöhöpö päiviä en vietä. En myöskään joulua. Hyvää ruokaa voi ostaa ja tehdä jouluna. Sekä pääsiäisestä tykkään kun kaupasta saa hyviä lammas paisteja.

Harmittaa vain, että niitä ei saa ympäri vuoden.

Vierailija

En vastusta maahanmuuttoa, en vasta sukupuolineutraalia avioliittoa, mutta vastustan Halloweenin viettoa Suomessa. Kuoleman kanssa leikkiminen on mielestäni kamalaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En vastusta maahanmuuttoa, en vasta sukupuolineutraalia avioliittoa, mutta vastustan Halloweenin viettoa Suomessa. Kuoleman kanssa leikkiminen on mielestäni kamalaa. 

Eihän Halloweenissa ole kyse kuoleman kanssa leikkimisestä? Tosin jos kaikki yliluonnollinen ja henkimaailmaan liittyvä on mielestäsi kuolemalla leikkimistä, niin ymmärrän sitten. 

Vierailija

Aika outoa: otsikko ja viesti eivät vastaa toisiaan. Ei tule laudaturia, korkeintaan lubenter.

Jos suomalaiset olisivat aina vastustaneet kaikkea uutta, asuisimme vieläkin turvekammissa ja paistaisimme nuotiolla pyydystettyä kania. Kuitenkin asumme moderneissa taloissa ja meillä on melkoinen arsenaali enemmän tai vähemmän tarpeellisia kodinkoneita. Autokin on liki jokaisessa perheessä, monissa jopa useita.

Monet meistä kuitenkin ovat terveellä tavalla kriittisiä eivätkä omaksu mitä tahansa muualta tuotuja "perinteitä", varsinkaan kaupallisia, joihin kuuluvat mitä suurimmassa määrin niin ystävänpäivä kuin halloweenkin. Kuulumme eurooppalaisen kulttuurin piiriin (mukana ripaus slaavilaisuutta!) ja ne perinteet riittävät useimmille. Uuspakanuus hakee yhä suurempaa jalansijaa täälläkin. Siitä hyvänä esimerkkinä juurikin tuo halloween. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pääasiassa innoitus tähänkin keskusteluun tuli halloween-keskusteluista, mutta muissakin asioissa olen samaa mieltä. Jos argumenttina muutoksen estämiselle on se, ettet sinä tai vanhempasikaan nuorempana jotain tehneet, niin eihän vanhempasi nuorena omistanut älypuhelinta, harrastaneet yhtä paljon tai tiennyt kauheasti vieraista kulttuureista. Näin oletusarvoisesti. 

Olisko tosiaan ihmisten edun mukaista viljellä ''en mäkään ole koskaan sitä tehnyt - ennen kaikki oli paremmin'' ajattelua? Näinkö tulevaisuudesta tulee parempi? Miettikää jos uudet keksinnöt, ideat ja tavat olisi jätetty. Tuskin viettäisimme joulua kuin nykyään, emme omistaisi älypuhelimia, tabletteja, naisilla ei olisi oikeuksia ja lapsia hakattaisiin koulussa jos eivät tiedä oikeaa vastausta.

Samoin ihmettelen sukupuolineutraalin avioliiton vastustamista, mitä pahaa se tekee kellekkään? Ehkä elän punavihreässä kuplassa, mutta suoraansanottuna olen aika tyytyväinen siihen. 

Suomessa on liikaa punaniska juntteja joiden mielestä mikään ei saa muuttua ikinä. Kaikkea uutta vastustavat kun eivät muuta osaa. Nuoriso on niiden mielestä oikein huonoa ja selkäsana niille ainakin kerran viikossa varmuuden vuoksi. Mikään fakta mistään asiasta ei umpijuntin mieltä muuta. Kaikesta luulevat tietävänsä kaiken ja ne jos ketkä elää omassa kuplassaan, voisi sanoa umpiossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan on tärkeää syödä jouluna riisiä, koska riisihän on todellakin täysin suomalainen vilja. :D

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat