Nuori 19vuotias ja kotityöt
Sanokaapas mielipiteenne mitä olette mieltä nuoresta 19 joka asuu kotona ja kotityöt tai muutkaan työt ei kiinnosta. Koulunsa kyllä hoitaa hyvin mutta siihempä se sitten jääkin. Kaiken kyllä olemme tähän asti maksaneet harrastuksia myöten, mutta nyt tuntuu että rupean teetättämään koti yms töitä 10e tunti jos haluaa harrastus yms menorahaa. Olenko hirviövanhempi :(
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ja iso osa siitä vastuusta on se että opettaa lapsen hoitamaan kotitaloutta ja tekemällähän sen oppii.
Tässä nyt puhutaan edelleenkin elatusvastuusta. Jos kerran hankit mukulan, sun kuuluu myös kustantaa sen eläminen ja huvitukset. Riippumatta mukulan iästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun lapset paljon nuorempia ja meillä on ihan selvät viikkotyöt. Aamulla pitää pedata sänky, illalla kun mennään nukkumaan on koti siisti, sitten vasta syödään iltapala ja vuoron perään toinen tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen ja toinen vie roskat. seuraavalla viikolla toisinpäin.
Jos nyt vasta aletaan vaatimaan, voi mennä kauan, ennen kuin mitään tapahtuu.
Siinäpä se. Sänkyä en ole pedannut montaakaan kertaa sen jälkeen kun muutin omilleni. Astianpesukonetta ei meillä täytellä, vaan tiskit huuhtaistaan käytön jälkeen ja jokainen laittaa omansa koneeseen. Pyykit laitetaan suoraan pyykkikoneeseen, joten hommissa pääsee suht. vähällä. Koneet saa vain pukata käyntiin. Kyllä elämä on sitten helppoa, kun ei keksi itselleen mitään pakkoja.
Tuota noin, eikö teillä lajitella pyykkejä värien, materiaalien ja mukaan. Minulle opetettiin, että froteepyyhkeitä ja lakanoita ei pestä samassa koneellisessa, koska froteesta lähtee aina sen verran nukkaa, että se tekee lakanoista nuhruisen näköisiä. Pyyhkeet ja lakanat pesen aina vähintään 60 asteessa ja välillä 90 asteessa. Valkoisia alusvaatteita ja värillisiä T-paitoja ei saa pestä samassa koneellisessa. Vaikka ne T-paidat olisi pesty kuinka monta kertaa, ne tekevät valkoisista alusvaatteista hiljalleen nuhruisen näköisiä jne. Eli meillä ei todellakaan heitetä pyykkejä suoraan koneeseen, vaan likapyykkikoriin ja sieltä ne lajitellaan koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun lapset paljon nuorempia ja meillä on ihan selvät viikkotyöt. Aamulla pitää pedata sänky, illalla kun mennään nukkumaan on koti siisti, sitten vasta syödään iltapala ja vuoron perään toinen tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen ja toinen vie roskat. seuraavalla viikolla toisinpäin.
Jos nyt vasta aletaan vaatimaan, voi mennä kauan, ennen kuin mitään tapahtuu.
Siinäpä se. Sänkyä en ole pedannut montaakaan kertaa sen jälkeen kun muutin omilleni. Astianpesukonetta ei meillä täytellä, vaan tiskit huuhtaistaan käytön jälkeen ja jokainen laittaa omansa koneeseen. Pyykit laitetaan suoraan pyykkikoneeseen, joten hommissa pääsee suht. vähällä. Koneet saa vain pukata käyntiin. Kyllä elämä on sitten helppoa, kun ei keksi itselleen mitään pakkoja.
Ihan mielenkiinnosta, miten toi pyykkikonejuttu teillä käytänössä toimii? Pestäänkö kaikki värit/materiaalit sekaisin vai...? Jos kone on täynnä värillistä pyykkiä ja riisut päältäsi valkoisen paidan niin heitätkö sen vain koneeseen muiden sekaan?
En ole tuo aiemmin kirjoittanut, jolle viestisi osoitat, mutta samalla tavalla meillä toimitaan. Kaikki menee sekaisin sinne, väreistä ja materiaaleista riippumatta. Vain silloin laitan erikseen pyykkikoriin, jos on jotain erikoista matskua kuten silkkiä tai jos olen ostanut juuri jonkun uuden mustan/punaisen vaatteen, josta oletan että väriä irtoaa. Muuten kaikki sekaisin suoraan koneeseen vaan ja kone päälle kun on täynnä. Ei ole mitään ongelmia ollut.
Mun 17v saa 100e kuukausirahaa. Siihen rahaan imuroi itse huoneensa ja pyyhkii pölyt. Vaihtaa myös lakanat itse. Ulkoiluttaa koiran kerran päivässä, auttaa kantamaan puita kun pyydän.
Poikalapsi, eipä ole nurissut vastaan kun tietää että rahaa ei tipu jos ei toimi. Opintotukea ei saa vanhampien tulojen takia, matkakorvauksia saa n. 80e kuukaudessa, ne menee suoraan säästötilille.
Erikseen maksetaan esim. pienemmän sisaruksen valvomisesta.