Nuori 19vuotias ja kotityöt
Sanokaapas mielipiteenne mitä olette mieltä nuoresta 19 joka asuu kotona ja kotityöt tai muutkaan työt ei kiinnosta. Koulunsa kyllä hoitaa hyvin mutta siihempä se sitten jääkin. Kaiken kyllä olemme tähän asti maksaneet harrastuksia myöten, mutta nyt tuntuu että rupean teetättämään koti yms töitä 10e tunti jos haluaa harrastus yms menorahaa. Olenko hirviövanhempi :(
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Hän asuu asuntolassa ja käy viikonloppuisin kotona. Ei saa opintotukea joten te maksatte sitä hänelle. Ei kai kovin paljoa voi kotitöitä edellyttää
Vosi kyllä pyykkinsä pestä ja tiskikoneen täyttää ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä tekemistä vaan kovasti tulee useampi lapsisessa perheessä. Ei jouda iltoja istumaan tv:n tai tietsikan ääressä työpäivän päälle.
Itse olet lapsesi hankkinut. Se on sun homma ne hoitaa, anna nuoren nauttia elämästä.
19- vuotias on täysi- ikäinen. Vanhemmat ovat hommansa hoitaneet eivätkä ole enää velvollisia elättämään eikä hoitamaan.
Halutessaan voivat sitä jatkaa mutta sen ikäisen pitäisi itsekin tajuta että oma osuus kotitöistä pitää hoitaa.
Yksin asuessa niitä olisi jokatapauksessa tehtävä.
Jos kerran nuori asuu asuntolassa viikot ja käy vain viikonloppuisin kotona, niin minusta et voi edellyttää kovin paljon kotitöitä. Lähinnä kysymys on siitä, että omat jälkensä pitää korjata, esim. viedä omat astiat tiskikoneeseen. Jos nuori tulee kotiin pyykkikassin kanssa, niin voit myös edellyttää, että hän pesee vaatteensa itse. Se onkin hyvin helppoa: et vain yksinkertaisesti pese hänen vaatteitaan.
Eikö niin, että tämä 19-vuotias on miespuolinen? Tulee olemaan jonkun av-mamman mies, josta tämä mamma palstalla sitten valittaa kun ukko ei viitsi tehdä kotitöitä kun äiti on aikoinaan ollut liian lepsu.
Lukion jälkeen en saanut töitä, joten olin 7kk kotona ennen kuin pääsin opiskelemaan ja päivärutiineihini kuului aamulla koirien lenkitys+ruokinta, tiskikoneen tyhjentäminen aamupalani jälkeen, keittiön pöydän raivaaminen ja tiskikoneen täyttö, päivittäinen imurointi ja pölyjen pyyhintä. Lisäksi joka kuussa oli jokin oma lisähommansa, esim. haravoiminen tai omenoiden kerääminen.
Vanhempani eivät antaneet minulle tästä mitään rahaa, sain asua ja syödä kotona. Toimeentulotukea sain muutaman satasen kuussa, jotka säästin opintoja varten. Itse olen noita hommia tehnyt viikoittain jo 12-vuotiaasta asti, joten tulivat ihan itsestäänselvyytenä, kun minä siellä kotona "makoilin" kaiket päivät.
Kuulostat ihan mun äidiltä, joskaan äitini ei ole vieläkään ottanut itseään (tai veljeäni) niskasta kiinni. Kävivät juuri lomamatkalla ja toivat koiransa mun luokse hoitoon kun eivät voi kuulemma luottaa että 19v veljeni käyttää sitä lenkillä/pissalla tai muistaa antaa ruuan. Kämppä oli myös ihan helvetillisessä kunnossa kun vein koiran heille nelisen tuntia ennen kuin tulivat kotiin, veljeni oli tällöin töissä eli ei mitään mahkuja siivota. Kaikki viikon astiat oli pöydillä, kaljatölkkejä ympäriinsä, sohvatyynyt sikinsokin, sipsipussi olkkarin pöydällä... Kyllä mä sanon että mun lapset saisi korvilleen jos joskus palaisin tuollaiseen kotiin mutta mun äitipä oli kiltisti itse siivonnut aamulla kun eihän poikaa voi yövuoron jälkeen aamulla herättää siivoamaan eikä hän itse kestänyt katsella sotkuja.
Kyllä mä oon joskus sanonut äidille tuosta että onko tossa mitään järkeä. Ei muakaan mitään käsketty tekemään mutta kyllä mä nyt ihan omatoimisesti hiolehdin silloin kun heillä asuin että siivosin omat jälkeni ja käytin koiran lenkillä jos muita ei ollut kotona tai mua pyydettiin. Pientä palkkaa vastaan leikkasin myös nurmikon ja siivouspäivinä autoin imuroinnissa. Aika vähällä koen kyllä itsekkin päässeeni. Äitikin on aika tuskastunut veljeni käytökseen ja mulle siitä joskus on valittanutkin mutta kun ei vaan koskaan sano sille. Isänihän puolestaan kiehuu asiasta ja välillä pakottaa veljeni häntä auttamaan mutta saa sitten aina huudot äidiltäni kun häiritsi pojan "opiskelua, unia, sosiaalista elämää, salilla käyntiä..." eli tekosyitä.
Voi kyllä sanoa että mä en tuollaista löysäilyä kattelis päivääkään. Lasten kuuluu osallistua kotitöihin omien kykyjensä mukaan ja kyllä nyt mun mielestä aikuinen (siis täysi-ikäinen, joka käyttää aikuisuuden vapautta mennä ja tulla miten tahtoo) saa luvan viimeistään osallustua kodin töihin siinä missä talouden muutkin aikuiset, tai sitten muuttaa omilleen ja saa omassa kotonaan elää just miten tahtoo. Et siis ole hirviömutsi.
Tuonikäisenä maksoin vanhemmille vuokra- ja ruokarahaa 170€/kk ja mulla oli omat siivous- ja pyykkäysvuorot.
Vierailija kirjoitti:
mun lapset paljon nuorempia ja meillä on ihan selvät viikkotyöt. Aamulla pitää pedata sänky, illalla kun mennään nukkumaan on koti siisti, sitten vasta syödään iltapala ja vuoron perään toinen tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen ja toinen vie roskat. seuraavalla viikolla toisinpäin.
Jos nyt vasta aletaan vaatimaan, voi mennä kauan, ennen kuin mitään tapahtuu.
Siinäpä se. Sänkyä en ole pedannut montaakaan kertaa sen jälkeen kun muutin omilleni. Astianpesukonetta ei meillä täytellä, vaan tiskit huuhtaistaan käytön jälkeen ja jokainen laittaa omansa koneeseen. Pyykit laitetaan suoraan pyykkikoneeseen, joten hommissa pääsee suht. vähällä. Koneet saa vain pukata käyntiin. Kyllä elämä on sitten helppoa, kun ei keksi itselleen mitään pakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun lapset paljon nuorempia ja meillä on ihan selvät viikkotyöt. Aamulla pitää pedata sänky, illalla kun mennään nukkumaan on koti siisti, sitten vasta syödään iltapala ja vuoron perään toinen tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen ja toinen vie roskat. seuraavalla viikolla toisinpäin.
Jos nyt vasta aletaan vaatimaan, voi mennä kauan, ennen kuin mitään tapahtuu.
Siinäpä se. Sänkyä en ole pedannut montaakaan kertaa sen jälkeen kun muutin omilleni. Astianpesukonetta ei meillä täytellä, vaan tiskit huuhtaistaan käytön jälkeen ja jokainen laittaa omansa koneeseen. Pyykit laitetaan suoraan pyykkikoneeseen, joten hommissa pääsee suht. vähällä. Koneet saa vain pukata käyntiin. Kyllä elämä on sitten helppoa, kun ei keksi itselleen mitään pakkoja.
Ihan mielenkiinnosta, miten toi pyykkikonejuttu teillä käytänössä toimii? Pestäänkö kaikki värit/materiaalit sekaisin vai...? Jos kone on täynnä värillistä pyykkiä ja riisut päältäsi valkoisen paidan niin heitätkö sen vain koneeseen muiden sekaan?
Noinhan sen kuuluukin mennä. Ihan itse päätit tehdä mukulan, joten totta kai sun kuuluu siitä myös huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorenne ei kunnioita teitä.
Raha hanat kiinni ja mono perseelle, jos yhteiselämä ei kiinnosta.
Eikö asia ole niin että vanhemmat ovat velvollisia kustantamaan alle 20vuotiaan elämisen jos heidän tulonsa ovat kelan mukaan riittävät (tuloraja) ja tällöin nuori ei saa tukia.
Miten silloin
onnistuu muuttamaan omilleen ?
Ei
Itse kävin tuon ikäisenä viikonlopputöissä, jolla kustansin omat menoni (p.l. ruoka ja muut elintarvikkeet, jotka vanhempani maksoivat). Luonnollisesti osallistuin kotitöihin siinä missä vanhempanikin. En ymmärrä tuollaista nössöilyä, siinä tekee lapselleen karhunpalveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan sen kuuluukin mennä. Ihan itse päätit tehdä mukulan, joten totta kai sun kuuluu siitä myös huolehtia.
Yksi vanhemmuuden velvollisuuksista on se että opettaa lapsensa tekemään kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuuluu, mutta siihen huolehtimiseen kuuluu myös vastuun opettaminen. Ja. 19-vuotias on jo täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien velvollisuus on myös kasvattaa ja valmistaa lapsi tulevaan itsenäiseen elämäänsä ja siihen kuuluu aika olennaisena osana kotitöiden hoitaminen. Itse voin sanoa vanhempien passaamana että oli vähän helvetin vaikeaa muuttaa omilleen aikanaan kun en ollut koskaan tehnyt itse ruokaa, en ollut koskaan käynnistänyt pyykinpesukonetta (tai edes lajitellut pyykkejä) tai tiskikonetta. Olin kyllä imuroinut ja pyyhkinyt joskus pöydän mutta lattioiden ja vessan pesun sekä pölyjen pyyhinnän oli aina hoitaneet vanhempani... Kyllä oli kiva alkaa opettelemaan ihan A:sta miten omassa kodissa toimitaan. Näiden perustöiden lisäksi esim lampun tai sulakkeen vaihto oli ihan hepreaa mulle... Kyllä vaan vanhempien kuuluu vaatia vähän lapsiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuuluu, mutta siihen huolehtimiseen kuuluu myös vastuun opettaminen. Ja. 19-vuotias on jo täysi-ikäinen.
Ihan sama. Se on silti sun aikaansaannos, joten totta kai sä olet siitä aina elatusvastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Se on silti sun aikaansaannos, joten totta kai sä olet siitä aina elatusvastuussa.
Niin? Ja iso osa siitä vastuusta on se että opettaa lapsen hoitamaan kotitaloutta ja tekemällähän sen oppii.
Eiköhän tämäkin ole ajan myötä poistuva ongelma. Lapsettomuus on tulevaisuuden suuri trendi ja ei nuo hallituksen toimetkaan kannusta lisääntymään.
Hän asuu asuntolassa ja käy viikonloppuisin kotona. Ei saa opintotukea joten te maksatte sitä hänelle. Ei kai kovin paljoa voi kotitöitä edellyttää