Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka iso kuppikoko täytyy olla jotta pääsee julkisen kautta rintojen pienennysleikkaukseen?

Vierailija

Onko kokemuksia?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No mulla oli F/G-kuppi, mutta siihenhän vaikuttaa muutkin asiat.

Mitä muita tekijöitä huomioidaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlella löytyy yllättävän paljon tietoa asiasta :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlella löytyy yllättävän paljon tietoa asiasta :)

Hain muiden kokemuksia keskustelupalstalta.

Vierailija

Pelkkä kuppikoko ei takaa pääsyä pienennysleikkaukseen, vaan pitää olla isoista rinnoista johtuvia vaivoja myös. Esim. niska-hartiaseudun särkyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kuppikoko ei takaa pääsyä pienennysleikkaukseen, vaan pitää olla isoista rinnoista johtuvia vaivoja myös. Esim. niska-hartiaseudun särkyä.

Näihin auttaa oikeanlaiset liivit

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta aina. Just näiden neuvojen takia kehotin ylempänä aloittajaa etsimään googlella oikeaa tietoa. Tai voi mennä ihan omalääkärille/työterveyteen kyselemään ammattilaiselta.

Vierailija

Julkisella ei siis pääse leikkaukseen esteettisistä syistä vaan terveydellisistä, eli painoindeksi, kipuoireet, ja muut otetaan huomioon.

Siinä lasketaan eri oireista yms. pisteet 0-100, ja yli 50 pisteen määrällä saa lähetteen leikkaukseen.

Lisäksi kun kyseessä on yksilöllinen arvio, ei leikkaukseenmeno ole automaatio vaan tilanne katsotaan ko. potilaan näkökulmasta, eli onko leikkauksella saavutettavissa hyötyä, miten muut sairaudet/oireet, jne...

Pisteet tulee näin

A. rinnan koko (mitataan etäisyys kaulakuopasta nänniin):

40 pistettä = Alle 27 cm

50 pistettä = 27-31 cm

60 pistettä = Yli 31 cm

B. Niska- ja hartiaoireet

0-20 pistettä kun painoindeksi* on alle 30
0-10 pistettä kun painoindeksi on 30 - 35
0 pistettä kun painoindeksi on yli 35

C. Toimintakyvyn rajoittuminen:
0-20 pistettä kun painoindeksi alle 30
0-10 pistettä kun painoindeksi 30 - 35
0 pistettä kun painoindeksi yli 35

Eli yhteensä A + B + C pitäisi olla yli 50.

Huomaa myös, että jos painoindeksi on korkea, leikkaukseen ei pääse, vaan vaivojen oletetaan johtuvan ylipainosta, joten ensin pitää laihduttaa. Leikkauksia ei yleensä tehdä mielellään ylipainoisille ollenkaan komplikaatoiden takia.

Vierailija

Tiedän vain yhden jolla on pienennetty. Oli yläasteella samaan aikaan ja sillä oli vapautus liikunnasta ihan syystä. Jokin juttu aiheuttaa harvoille rintojen järjettömän kasvun. Kuppikoosta en osaa sanoa. Pitkulaiset niin isot että näkyi paidan läpi. Sääliksi kävi ja toivottavasti hänellä nykyään kaikki ok.

Vierailija

Minulla oli kuppikoko F/G 75. Rinnat olivat todella painavat ja riippuvat. Minulla rintakudos oli tiheää rauhaskudosta, joka on painavampaa kuin rasvakudos. Kävin yksityislääkärillä hakemassa lähetteen. Lääkäri oli sellainen, joka leikkaa julkisella puolella (Töölön sairaalassa). Asun siis Helsingissä.

Lääkäri tutki ja mutta oli, kaulakuoppa-nännimitta oli Muistaakseni n. 31 cm. Pääsin jonoon ja leikkausaikaa tarjottiin n. 8 kk päästä (kesä oli välissä). Leikkaus meni hyvin, kummastakin rinnasta lähti kilon verran painoa. Kyllä kannatti ja tuli vielä nätit rinnat!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin mutta jos ei auta

Vierailija

Minulla leikattiin myös julkisella puolella. En muista silloista kuppikokoa (kuten sanottu, se ei ole kuppikoosta kiinni vaan noista jo postatuista kriteereistä), mutta leikkauksessa lähti kudosta pois noin 500 g/rinta. Noin b-kupit oli tuloksena (sanoin kirurgille, että saa leikata rinnoista niin pienet kuin mahdollista).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T: en tiedä asiasta mitään

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat