Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanha isäni lievästi järkyttyi halloween-lapsista

Vierailija
31.10.2015 |

Hän on tottunut viettämään rauhallista pyhäinpäivää. Soitti juuri minulle ihmeissään, että miksi hänen ovensa takana kävi naamioituneita lapsia. Olivat kysyneet karkki vai kepponen. Hän ei ollut kerrassaan ymmärtänyt, mistä on kyse. (Palmusunnuntaina antaa aina karkkia tai rahaa)

Ja on normaali uutisia seuraava vanhus. Autollakin vielä ajaa. Ikää 90 vuotta.

Onko muilla käynyt näitä. Meillä ei koskaan eikä vanhemmillanikaan aiemmin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljellä on sellainen luonnollista kokoa oleva muovinen luuranko. Kun ovikello soi, hän työntää oven aukia ja luurangon esiin. Yksikään lapsi ei ole jäänyt kysymään karkkia tai tekemään kepposta, ne on lähteneet kirkuen pois.

Vierailija
22/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 92-vuotias mummini komensi minut eilen kauppaan ostamaan halloween-nameja. Lähikaupassa ei kuulemma ollut mitään teemaan sopivaa.

Kun illalla vein, oli tehnyt mahtavan ovikoristeen, on käsistä todella taitava, ja parvekkeella aidot kurpitsalyhdyt. Aikoi mennä naapurin kanssa tänään haudoille valoisaan aikaan ja odottaa sitten namikulhon kanssa kummituksia ja vampyyreja.

Mutta mummi onkin aina ollut sellainen pilke silmäkulmassa -mummeli.

Äitini ja isäni - kohta seitsemänkymppisiä - ovat jo useamman vuoden varautuneet halloween-karkeilla. Tosin tänä vuonna odottivat jo eilen illalla. En tiedä, mitä mieltä ovat tästä illasta. Tuskin pahastuvat. Eivät ole hekään mitään otsa rypyssä -ihmisiä.

ihana mummo ja ihanat vanhemmat, ei aina tarvii olla niin kaavoihin kangastunutta, upeaa että tänne tulee uusia juttuja josta voi joskus syntyä perinteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 92-vuotias mummini komensi minut eilen kauppaan ostamaan halloween-nameja. Lähikaupassa ei kuulemma ollut mitään teemaan sopivaa.

Kun illalla vein, oli tehnyt mahtavan ovikoristeen, on käsistä todella taitava, ja parvekkeella aidot kurpitsalyhdyt. Aikoi mennä naapurin kanssa tänään haudoille valoisaan aikaan ja odottaa sitten namikulhon kanssa kummituksia ja vampyyreja.

Äitini ja isäni - kohta seitsemänkymppisiä - ovat jo useamman vuoden varautuneet halloween-karkeilla. Tosin tänä vuonna odottivat jo eilen illalla. En tiedä, mitä mieltä ovat tästä illasta. Tuskin pahastuvat. Eivät ole hekään mitään otsa rypyssä -ihmisiä.

ihana mummo ja ihanat vanhemmat, ei aina tarvii olla niin kaavoihin kangastunutta, upeaa että tänne tulee uusia juttuja josta voi joskus syntyä perinteitä.

Miksi ihmeessä emme kävisi vanhuksilla kerjuulla joka viikonloppu? Kivoja uusia perinteitä vähintään eläkkeenmaksun aikoihin: lapset sinne jonoon ja jokainen haluaa 10 e.

Vierailija
24/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä tavallisen pölkkypäiset vanhemmat niillä lapsilla jos laittavat tuntemattomien ovelle jenkkitavan mukaan. Tänään on sitä paitsi ihan väärä päiväkin, ei mikään aatto enää.

Tanaan on juuri se oikea paiva, Halloween, lokakuun 31. niinkuin aina, joka vuosi. Happy Halloween!

Vierailija
25/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 80v äitini piti luokseen tulleille lapsille saarnan siitä, miten tänään muistellaan kuolleita läheisiä eikä kerjätä. Sanoi vielä, että kuka tahansa teistä voi olla huomenna kuollut ja joutuu arkkuun ja poltetaan tuhkaksi. No, naapurit suuttui siitä, ettei heidän lapsia saa kuolemalla pelotella.

Mistäkö tiedän? No kun olin itse siellä paikalla, vietiin kynttilät isän ja siskon haudalle.

No jopas on tympeä mummeli.

Jopa mun isoisoäitini (90v.) osaa olla tahdikkaampi eikä vedä hernettä nekkuun muutamasta lapsesta ovella.

Minusta on muuten melko tekopyhää viettää yksi päivä vainajia muistellen. Loput 364 päivää voikin sitten olla maallisissa iloissa. 

Minusta on tärkeää, että edes yksi päivä vuodessa muistellaan heitä, jotka jo ovat lähteneet. Se kun ei estä sitä, että muistaa kaikkina muinakin päivinä. Sen sijaan uhkailu ja kiusanteko ei minusta kuulu suomalaiseen vainajienmuistopäivään.

Minä taas en tajua, miksi yksi sulkee toisen pois. Aivan kuin niitä vainajia ei voisi muistella ja sitten samalla tarjota pikkukummituksille karkkia. Kuinka moni oikeasti pyhittää kokonaisen päivän vainajien muistelulle? Monet lapset eivät edes näitä menetyksiä ole kokeneet tai eivät osaa kokea niitä menetyksiksi. Lasteni pappa on kuollut kaksi vuotta sitten, ja tottakai muistelimme pappa koko automatkan hautausmaalle mutta sen jälkeen lähti yksi kaverin luo halloween-pippaloihin ja kaksi muuta ovat iloisina leikkineet.

On tahdikasta vanhemmilta varmistaa, että lapset käyvät taloissa, joissa ollaan halloween-myönteisiä ja -tietoisia (esim. kurpitsalyhty pihalla), mutta voihan sellainen harrasta vainajien muistelua harrastava olla avaamatta ovea, niin ei tule turhaa mielipahaa. Harvoin se halloween ja pyhäinpäivä osuvat samalle päivälle.

Vierailija
26/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä emme kävisi vanhuksilla kerjuulla joka viikonloppu? Kivoja uusia perinteitä vähintään eläkkeenmaksun aikoihin: lapset sinne jonoon ja jokainen haluaa 10 e.

just!! Pari kertaa vuodessa on näköjään liikaa, eikä kyse ole 10e vaan karkista! Mutta ei sunlaiset hapannaamat tietenkään sitä ymmärrä. 

Vierailija
27/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

se parinkin euron karkki on ihan liikaa sun paskalle lapselle

Vierailija
28/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 80v äitini piti luokseen tulleille lapsille saarnan siitä, miten tänään muistellaan kuolleita läheisiä eikä kerjätä. Sanoi vielä, että kuka tahansa teistä voi olla huomenna kuollut ja joutuu arkkuun ja poltetaan tuhkaksi. No, naapurit suuttui siitä, ettei heidän lapsia saa kuolemalla pelotella.

Mistäkö tiedän? No kun olin itse siellä paikalla, vietiin kynttilät isän ja siskon haudalle.

No jopas on tympeä mummeli.

Jopa mun isoisoäitini (90v.) osaa olla tahdikkaampi eikä vedä hernettä nekkuun muutamasta lapsesta ovella.

Minusta on muuten melko tekopyhää viettää yksi päivä vainajia muistellen. Loput 364 päivää voikin sitten olla maallisissa iloissa. 

Minusta on tärkeää, että edes yksi päivä vuodessa muistellaan heitä, jotka jo ovat lähteneet. Se kun ei estä sitä, että muistaa kaikkina muinakin päivinä. Sen sijaan uhkailu ja kiusanteko ei minusta kuulu suomalaiseen vainajienmuistopäivään.

Minä taas en tajua, miksi yksi sulkee toisen pois. Aivan kuin niitä vainajia ei voisi muistella ja sitten samalla tarjota pikkukummituksille karkkia. Kuinka moni oikeasti pyhittää kokonaisen päivän vainajien muistelulle? Monet lapset eivät edes näitä menetyksiä ole kokeneet tai eivät osaa kokea niitä menetyksiksi. Lasteni pappa on kuollut kaksi vuotta sitten, ja tottakai muistelimme pappa koko automatkan hautausmaalle mutta sen jälkeen lähti yksi kaverin luo halloween-pippaloihin ja kaksi muuta ovat iloisina leikkineet.

On tahdikasta vanhemmilta varmistaa, että lapset käyvät taloissa, joissa ollaan halloween-myönteisiä ja -tietoisia (esim. kurpitsalyhty pihalla), mutta voihan sellainen harrasta vainajien muistelua harrastava olla avaamatta ovea, niin ei tule turhaa mielipahaa. Harvoin se halloween ja pyhäinpäivä osuvat samalle päivälle.

Miksi vieraille lapsille tulisi tarjota karkkia?

En ymmärrä lainkaan tällaista uutta tapaa, jossa kuljetaan ovelta ovelle kerjäämässä päivänä, jolloin monet hiljentyvät muistelemaan kuolleita omaisiaan. Enkä ymmärrä sitäkään, että näistä rienaajista kiusaantuneita pidetään lähes "vääräuskoisina" aivan kuin halloween olisi jotenkin erityisen tärkeä juhla.

Ovea ei tarvitse avata, mutta sen saa avata ja kerjäläisille saa sanoa, että häiritsette tekemisillänne muita.

Vierailija
29/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 114 vuotias veljeni myös hämmästyi halloween asuja, mutta totesi sen vaan olevan nykynuorison muotia .

Vierailija
30/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna lapset voisi pukeutua tontuiksi ja kulkea talosta taloon pyytämässä karkkeja ja lahjoja. Uusivuosi olisi kiva, jos lapset kulkisi soittamassa ovikelloja ja toivottamassa hyvää uutta vuotta ja siinä samassa kerjäämässä karkkia. Loppiaisena voisivat taas tonttuina kulkea muistuttamassa, että joulu on loppu, antakaa loput joulukarkit tai rahaa. Vappuna voisi kulkea kerjäämässä ilmapalloja.

Hyvänen aika, miksi laset eivät voisi enemmän kulkea vanhusten ovilla ilahduttamassa ja kärttämässä nameja?

Vierailija
31/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vastauksista ja lisääkin saa laittaa.

Isäni järkyttyi lievästi kai lähinnä siksi, ettei käsittänyt, mistä on kyse. Hän on perushyväkäytöksinen ja kohtelias ihminen, muttei ymmärtänyt tilannetta lainkaan.

Ap

Vierailija
32/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 mihin unohdit nuutyipukkeilun. Silloinkin voisivat kerjätä.

Vierailija
33/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhukset pelästyvät"

Voi LOL nyt sentään :DDDD

Vierailija
34/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

" nuuttipukkeilun

Vierailija
35/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 et varmaan ymmärrä, millaista on olla vanha. Vanhukset saattavat olla hyvinkin varovaisia ja pelätä kaikkea äkillistä. Voivat olla niin huonokuntoisia, että on pakko olla varovainen ja huomaavat jo itsekin hidastuneensa nuoriin nähden ja näin hieman aina putoavansa kyydistä.

Vierailija
36/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluna lapset voisi pukeutua tontuiksi ja kulkea talosta taloon pyytämässä karkkeja ja lahjoja. Uusivuosi olisi kiva, jos lapset kulkisi soittamassa ovikelloja ja toivottamassa hyvää uutta vuotta ja siinä samassa kerjäämässä karkkia. Loppiaisena voisivat taas tonttuina kulkea muistuttamassa, että joulu on loppu, antakaa loput joulukarkit tai rahaa. Vappuna voisi kulkea kerjäämässä ilmapalloja.

Hyvänen aika, miksi laset eivät voisi enemmän kulkea vanhusten ovilla ilahduttamassa ja kärttämässä nameja?

Ei loppiaisena mutta nuutinpäivänä tuo onkin tapana. :) Tämä tapa ei taida olla kovin yleinen mutta ainakin minun lapsuudessani varsinaissuomalaisessa pienessä kunnassa nuuttipukkeja kyllä liikkui.

Vierailija
37/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen hupijuttu ei mielestäni oikein sivi yhteen sen kanssa, että Suomessa on tätä totuttu viettämään vainajien muistopäivänä. On käyty kappelissa kuulemassa vuoden aikana kuolleiden nimiä tai jumalanpalveluksessa. Tai on käyty haudoilla. Ainakin täällä oli runsaasti väkeä hautausmaalla.

Vierailija
38/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vanhukset pelästyvät"

Voi LOL nyt sentään :DDDD

me annettiin lapsille siansorkat eikä karkkia. Olisit nähnyt niiden lasten ilmeet, eivät taida olla ihan ajan tasalla hekään

Vierailija
39/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miusta on ällöttävää joku kuolleitten lässytys joka puolella. Jotenkin niin tyhmää. Miten jotkut edes kehtaa lässyttää kuolleista ihmisistä

Vierailija
40/41 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvistä vastauksista ja lisääkin saa laittaa.

Isäni järkyttyi lievästi kai lähinnä siksi, ettei käsittänyt, mistä on kyse. Hän on perushyväkäytöksinen ja kohtelias ihminen, muttei ymmärtänyt tilannetta lainkaan.

Ap

aika tynnyrissä elänyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän