Huonot sanonnat/elämänohjeet
Kommentoikaa sanontoja, sitaatteja ja muita elämänohjeita, joiden viesti on mielestänne kyseenalainen tai harhaanjohtava. Luonnollisesti kyse on mielipiteistä ja toisen mielestä pätevä neuvo on toiselle kauhistus. Maailma pursuaa kaikenlaisten keittiöpsykologien viisauksia, ja toisaalta vanhat sanonnat heijastavat joskus liian keskiaikaista arvomaailmaa.
Aloitan itse: "Ei haukku haavaa tee." Aina on särähtänyt korvaan tämä sanonta, joka ei mielestäni pidä lainkaan paikkaansa.
Kommentit (134)
https://fi.m.wikiquote.org/wiki/Suomalaisia_sananlaskuja
Mä sarkastisena ihmisenä viljelen aina sananlaskuja. Kaverit on varmaan jo ihan kyllästyneitä niihin ja ihmettelee miten mä muistan ne. Tulee varmaan lapsuudenkodin peruista. En jaksa niitä kaikkia kirjoittaa, mutta alussa lista netistä, joita joitakin aina itsekin viljelen.
Oppia ikä kaikki:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei pidä mennä yli siitä missä aita on matalin."
Moni on alapeukuttanut tätä. Minua kiinnostaisi ihan hirveästi, miksi jonkun mielestä tämä on hyvä ohje!
Äitini sai minut jatkamaan opiskeluita tällä sanonnalla. En jäänytkään vaan kotivaimoksi vaikka olisi ollut mahdollisuus. Vaan opiskelin loppuun asti ja sen jälkeen työelämässä olen omalla työllä saavuttanut asioita ihan itse, enkä ole vain 'heikin' vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on alapeukuttanut tätä. Minua kiinnostaisi ihan hirveästi, miksi jonkun mielestä tämä on hyvä ohje!
Ei luovuta tiukassa tilanteessa? Vaan kovasti tekee töitä jotta pääsisi eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
"Asioilla on tapana järjestyä" Ai asiat järjestyy itsestään, sen kun vain odottelee niin kaikki menee hyvin?
...
Mulle eräs rakas ihminen tapasi sanoa näin. Asiat järjestyi niin, että menetin hänet elämästäni. Tekisi mieli kirkua kun joku käyttää tätä sanontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini sai minut jatkamaan opiskeluita tällä sanonnalla. En jäänytkään vaan kotivaimoksi vaikka olisi ollut mahdollisuus. Vaan opiskelin loppuun asti ja sen jälkeen työelämässä olen omalla työllä saavuttanut asioita ihan itse, enkä ole vain 'heikin' vaimo.
Ok, eli opiskelu näytti tilanteessasi näennäisesti turhalta ponnistukselta. Ymmärrän, että sanonta on sinulle kokemuksesi vuoksi positiivinen ja rakas.
Minusta aidan ylitys tarpeettoman hankalasti on kuitenkin huono metafora kunnianhimolle. Ehkä näitä ei pidäkään liikaa analysoida vaan ottaa ne sanonnat itselleen mistä saa voimaa ja apua:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei luovuta tiukassa tilanteessa? Vaan kovasti tekee töitä jotta pääsisi eteenpäin?
Joo, minä ajattelen niin että nopeammin pääsee eteenpäin jos etsii sen matalamman kohdan. Mutta ehkä sitä ei aina näe ja silloin on hyvä ponnistella yli siitä missä on.
"Vaikeneminen on kultaa" ja "meni Kankkulan kaivoon"
Kankkula on kai nykyjään veroparatiisipakolainen, suuryritysjohtaja tms.
Tämän aita-sananlaskun ap sai ajatuksen: ehkä tällä sanonnalla on joku historiallinen tausta, jota ei enää tunneta. Ehkä kyseessä ei olekaan yksi aita, joka on välillä matalampi (mikä aita se sellainen edes olisi?) vaan on eri aitoja, joista korkeimman takana on parhaat ja arvokkaimmat jutut. Silloin asiassa olisi järkeä..
ÄLÄ NUOLAISE ENNENKUIN TIPAHTAA!
Mitä IHMETTÄ tuo muka tarkoittaa?!?!
Sehän pitää juuri nuolaista ennenkuin tipahtaa? Siis tässähän puhutaan jäätelöstä?
ja se "koputtaa puuta" on ihan älytön. Miksi pitäisi koputtaa puuta.
ja "sitä saa mitä tilaa" --- no NII??
Vierailija kirjoitti:
Sehän pitää juuri nuolaista ennenkuin tipahtaa? Siis tässähän puhutaan jäätelöstä?
Turha itkeä maahan tipahtanutta jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännä toinenkin poski. Pahin ohje minkä vanhemmat voivat antaa lapselleen :(.
Olin sanomassa ihan samaa. Kusipäitä ja hyväksikäyttäjiä riittää tässä maailmassa, pitää oppia pitämään puolensa ja puolustamaan omia oikeuksiaan. Ei sitä kukaan muukaan tee, ellei ihminen itse. Ihme lammasmaisuutta, tuossa sanonnassa mikä vaan käytös pitää vain kiltisti hyväksyä ja jumala(??) muistaa sitten tämän uhrautuvaisuuden ehkä joskus...?
Eikös tuo ole Raamatusta, itsensä Jeesuksen antama ohje. Kyllä se minustakin kuulostaa aika äärimmäiseltä. Toisaalta Gandhi, Desmond Tutu ja muutkin ovat saaneet juuri posken kääntävällä passiivisella vastarinnalla suurempia asioita aikaan kun sissit ja kapinalliset aseineen.
Jeesus ei käskenyt ottaa turpaan, vaan kostaa paha hyvällä. Sanoi Hän näinkin: miksi kiusaatte minua te ulkokullatut?
Kysymys ei ole ollut mistään turpaan otosta eikä hyvällä kostamisestakaan. oikealle poskelle lyöminen on noihin aikoihin ollut ns. litsari, joita jaeltiin rangaistuksena mm.orjille ja muille alempiarvoisille. Vasemman posken kääntäminen tuossa tilanteessa taas on ollut uhmakas hiljaisen vastarinnan ele tilanteessa, jossa isännällä on ehdoton valta ylitsesi.
Toisen posken kääntäminen oli Jeesuksen aikaan halveksuva ele.
Riitaan tarvitaan aina kaksi. No eikä tarvita, yksi riittää aloittamaan ja ylläpitämään sitä vallan hyvin.
Valtion leipä on pitkä mutta kapea. Ei pidä kumpikaan paikkaansa, itselläni parhaat palkat on ollut valtion pätkätöissä ja ihan tavallista toimistohommaa. Ei isot, mutta paremmat kuin yksityisellä vastaavissa. Valtio on pätkätyöläisten paratiisi, eli työpätkää löytyy, virkaa ei.
Älä hyppää ennen kuin oja tulee.
Minulla on taipumus surra asioita etukäteen, jotka sitten yleensä ratkeavat ihan hyvin.
Rakel Wihurin motto oli "Niin on hyvä kun käy" Pitää kyllä usein paikkansa. Se ei tarkoita sitä, ettei tee asioille mitään, vaan sitä, että kaikista yrityksistä huolimatta asiat loksahtaa lopulta kuitenkin kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ottaisin itselleni pillun ja tissit ym. asiaan kuuluvat jutut jos ne yhtään vaihdettavissa,
tai valittavissa olisivat mitenkään olleet. )
m,26
Mitä vittua minä luin? Jäbä on joku inha transu.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhuta, vaan Aisopoksen tarinasta, missä joku eläin odotteli marjoja tipahtavaksi kypsinä maahan, ja hehkutti jo etukäteen niiden makeudella. Mutta sitten korppi tuli ja nappasi marjat suoraan puusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännä toinenkin poski. Pahin ohje minkä vanhemmat voivat antaa lapselleen :(.
Olin sanomassa ihan samaa. Kusipäitä ja hyväksikäyttäjiä riittää tässä maailmassa, pitää oppia pitämään puolensa ja puolustamaan omia oikeuksiaan. Ei sitä kukaan muukaan tee, ellei ihminen itse. Ihme lammasmaisuutta, tuossa sanonnassa mikä vaan käytös pitää vain kiltisti hyväksyä ja jumala(??) muistaa sitten tämän uhrautuvaisuuden ehkä joskus...?
Eikös tuo ole Raamatusta, itsensä Jeesuksen antama ohje. Kyllä se minustakin kuulostaa aika äärimmäiseltä. Toisaalta Gandhi, Desmond Tutu ja muutkin ovat saaneet juuri posken kääntävällä passiivisella vastarinnalla suurempia asioita aikaan kun sissit ja kapinalliset aseineen.
Jeesus ei käskenyt ottaa turpaan, vaan kostaa paha hyvällä. Sanoi Hän näinkin: miksi kiusaatte minua te ulkokullatut?
Kysymys ei ole ollut mistään turpaan otosta eikä hyvällä kostamisestakaan. oikealle poskelle lyöminen on noihin aikoihin ollut ns. litsari, joita jaeltiin rangaistuksena mm.orjille ja muille alempiarvoisille. Vasemman posken kääntäminen tuossa tilanteessa taas on ollut uhmakas hiljaisen vastarinnan ele tilanteessa, jossa isännällä on ehdoton valta ylitsesi.
Hyvä puhua kuitenkin että nöyryys ja nöyristely kaksi eri asiaa, Jeesuskin opetti itsensä puolustamista.