Tekeekö joku ruuan alusta asti itse?

Vierailija

Siis ilman, että käyttää lainkaan puolivalmisteita? Ja jos teette, niin mitä syötte? Meillä käytetään aika paljon puolivalmisteita, kuten tomaattimurskaa, papuja, tofua, liemikuutioita yms. Varsinaisia valmisruokia kuitenkin tosi harvoin. 

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En viljele viljaa, en kasvata perunoita, mutta muuten kyllä alusta asti itse. 

Millaista ruokaa syötte? Itse haluaisin tehdä kaiken itse, mutta ei veikkonen mikä homma tofunkin tekemisessä olisi (olemme kasvissyöjiä).

Vierailija

Kammo kaikkia säilykkeitä kohtaan on mielestäni usein ylimitoitettua. Esimerkiksi Italiassa purkitettu tomaattimurska on taatusti laadukkaampaa, ravintoarvoltaan parempaa ja puhtaampaa kuin kotona tuonti- tai kotimaisista kasvihuonetomaateista valmistettu murska. Siinä vaiheessa, kun tomaatit Suomessa ovat kaupan hyllyllä, ovat ne kulkeneet monien käsien ja käsittelyiden kautta.

Vierailija

Papuja, tomaattimrskaa ja fondeja käytän valmiina ostettuina. Ei viljellä ja kasvateta mitään.

Ainekset kaupasta ja niistä se ruoka valmistetaan.

Vierailija

Teen ns. alusta asti eli lihaliemen teen itse, en käytä liemikuutioita. Kaikki tinatölkkiin pakattu on mielestäni säilykettä, niitä pyrin välttämään. Minusta on naurettavaa kertoa panostavansa lähiruokaan, jos se tarkoittaa marketin säilykehyllyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Teen ns. alusta asti eli lihaliemen teen itse, en käytä liemikuutioita. Kaikki tinatölkkiin pakattu on mielestäni säilykettä, niitä pyrin välttämään. Minusta on naurettavaa kertoa panostavansa lähiruokaan, jos se tarkoittaa marketin säilykehyllyä.

Kuka mieltää marketin säilykehyllyn lähiruuaksi?

Vierailija

Minä en ole ikinä laskenut tomaattimurskaa puolivalmisteeksi. Tai vaikka pastaa. Kyllä koen tekeväni ruoan alusta lähtien itse, jos käytän lasagneen valmiita lasagnelevyjä, tomaattimurskaa, juustoa, vehnäjauhoja, valmiiksi jauhettua jauhelihaa...

Jos mulla olis joku Knorrin lasagnepakkaus, niin kokisin että fuskaan (mutta niitä en käytä ikinä).

Vierailija

Perunoita en kasvata itse, mutta kyllä teen kaiken itse. No ok jos leivon niin käytän kaupan jauhoja... AP:llä on aika tiukat kriteerit jopa itselleni, vaikka vihaan kaikkia eineksiä yli kaiken.

Vierailija

Eineksiä en käytä ollenkaan mutta meilläkin noita tomaattisoosseja kaupasta. Punaista lihaa ei syödä mutta broileria tulee ostettua kaupasta kun ei olla kanalan pitäjiä. Muuten syödään kyllä itse verkoilla pyydettyä kalaa ja itse metsästettyä riistaa eli näiltä osin tehdään ruoka alusta asti itse. Leipää tulee välillä kanssa leivottua mutta ei kauhean säännöllisesti kuitenkaan. Kiusaukset teen mielummin pilkkomalla perunat itse kuin kaupan pakasteperunasuikaleista.

Eli osa ruuista tehdään kokonaan itse (poislukien viljely tai syötävän elukan kasvatus) .

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En laske esim. Papuja, kikherneitä tms säilykkeitä puolivalmisteiksi.

Samaa mieltä. Enkä tomaattimurskaa.

Pakasteperunoita ym en käytä. Koska ne maistuu pahalta

Vierailija

Käytän toki säilykkeitä kuten tomaattimurskaa ja papuja mutta pyrin tekemään mahdollisimman paljon itse. Tänäänkin meillä on ruoaksi keitettyjä perunoita, vihreitä papuja ja kalkkunakastiketta johon tuleva liha on peräisin vanhemmiltani joilla oli kesällä kalkkunoita jotta saisi syksyllä pakkaseen lihaa. Perunat, vihreät pavut ja sipulitkin tulevat vanhempieni pellosta. Olen myös itse käynyt vanhempiani auttamassa kesäisin joten tiedän myös että kalkkunoita on kohdeltu hyvin ja ovat saaneet elää hyvän elämän ja teurastuskin on hoidettu mahdollisimman armeliaasti(olin itse paikalla).

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö ikinä ostaisi puolivalmisteita tai jopa valmisruokaa ja kuten sanottu niin säilykkeitäkin käytän  aina kun tarvitsee. 

Vierailija

Teen alusta asti. Teen ihan normaaleja ruokia, mutta lähinnä kausiruokaa ihan kustannusten takia. Keväällä ruokalistalla on aika tolkuttoman paljon kaaliyllätystä. Siinä on kaalia ja millon mitäkin, ei tulisi mieleenikään ostaa jotain varhaiskaaleja kun niiden tullessa lopultakin kaalin lisäksi on muutakin halpaa kaupassa :D Tähän aikaan punajuuret, porkkanat ja lantut on halpoja niin niistä pääasiassa. Vasta loppui kesäkurpitsakausi ja en kyllä tosiaankaan kaipaa kesäkurpitsaa ennen ensi kesää. Sieniä on kuivattuna nyt pariksi vuodeksi kun lapsi innostui sienestämään mun kanssa :D. Marjat jäi metsään tänä vuonna hillaa lukuunottamatta, viime vuoden saalis tulee loppumaan kesken tässä lähiaikoina, mutta maistuvatpa sitten ensi syksynä paremmalta. Lisukkeena siis meillä yleensä on ollut puolukkaa eikä ketsuppia, mutta en tiedä nyt sitten pitääkö siirtyä ketsuppiin kun puolukkaa ei ole.

Kasvisten lisäksi ruoassa on usein linssejä tai mungpapuja kun ne on niin nopea keittää ja niitä voi ostaa säkillisen kerrallaan ja ne säilyy. Idätän niitä myös. Munia saadaan sopivasti omista elukoista, välillä joutuu pari päivää odottamaan jos niiden varaan jotain pitää laskea. :D Kalaa ostan jos on joku supertarjous lohesta kuten välillä on. Saahan näistä jo ihan tolkuttoman monta perusruokaa. Makaronia tms ei oikein syödä vaan se on korvattu kasviksilla yleensä. Kasvisliemiä tai lihaliemiä tai muita valmiskuutioita en käytä kun mulla on pakkasessa omia jotka on tullu jonkun ruoanteon yhteydessä.

Leipäjuuri mulla on jatkuvasti pöydällä, joka toinen päivä heitän siihen lisää vettä ja jauhoja ja siemeniä jos on ja kaadan pellille. en ole vuosikausiin viitsinyt varsinaisesti leipoa leipää vaan jätän taikinan löysäksi ja valan sen levyksi. Sitten samaan kulhoon uutta vettä ja vähän jauhoja ja taas saa pari päivää hiiva lisääntyä. 

Vierailija

Puolivalmisteista (en tosin laske näitä niihin itse) käytän tomaattimurskaa, pakastevihanneksia (harvoin), lihafondia, papu tms säilykkeitä (harvoin), tuorepastaa. Toki esim tomaattikastikkeita, liha- ja kalalientä tulee itsekin tehtyä mutta vie paljon tilaa pakkasessa joten harvemmin.

Ruuat pyrin aina tekemään itse mahdollisimman tuoreista aineksista. Meillä myös leivotaan kaikki muu leipä paitsi ruisleipä itse. Pullat, pikkuleivät ja kakut samoin jos on tarvetta.  

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat