Tekeekö joku ruuan alusta asti itse?
Siis ilman, että käyttää lainkaan puolivalmisteita? Ja jos teette, niin mitä syötte? Meillä käytetään aika paljon puolivalmisteita, kuten tomaattimurskaa, papuja, tofua, liemikuutioita yms. Varsinaisia valmisruokia kuitenkin tosi harvoin.
Kommentit (43)
Kyllä suurin osa ruuasta tehdään itse.
Soppaa, lihapatoja, uunijuureksia, uunikalaa, perunamuusia, jauheliharuokia, hernesoppaa....miten noiden valmistaminen edes helpottuu/nopeutuu käyttämällä jotain puolivalmisteita... Suurin osa ajasta on kypsentämistä.
Eineksenä on makaronit?, tomaattimurska, nakit, tölkkipavut tms, tonnikala.... Mitään liemikuutioita en käytä ja yrtit ostan hevi-osastolta. Pikaruokana on esim. kanasuikaleet, valmis intialainen mausteseospussi! ja kookoskerma + riisi.
Vierailija kirjoitti:
Siis ilman, että käyttää lainkaan puolivalmisteita? Ja jos teette, niin mitä syötte? Meillä käytetään aika paljon puolivalmisteita, kuten tomaattimurskaa, papuja, tofua, liemikuutioita yms. Varsinaisia valmisruokia kuitenkin tosi harvoin.
Minä teen. Syömme monipuolisesti: tavallisia kotiruokia, erilaisia keittoja, patoja, italialaista, aasialaista ja Lähi-Idän ruokia. Esimerkiksi. Syömme vuodenaikojen mukaan ja pyrin käyttämään kotimaisia raaka-aineita, mutta luomua tai lähiruokaa sen ei tarvitse olla.
Tuosta sinun listastasi: tomaattimurskaa ja tofua en miellä puolivalmisteiksi. Tomaattikastiketta teen pakkaseen usein kesän lopulla ison satsin, jota sitten käytän erilaisiin ruokiin, mutta sehän ei ole sama kuin tomaattimurska. Tofua vertaisin juustoihin, en minä niitäkään itse tee. En edes tiedä miten tofua tehdään! :)
Kalanperkeistä ja broilerin luista ja jämistä + juureksista keitän liemet, lihafondeja käytän ja myös kanaliemikuutioita.
Pakastetut vihreät pavut ja herneet ovat käytössä. Niitähän suositelee jopa Jamie Oliver! Muut pavut, linssit ja kikherneet ostan kuivattuina, esikäsittelen ja pakastan.
Miellän puolivalmisteiksi esim. Barilla- tai Uncle Ben's -tyyppiset kastikkeet.
tähän vielä:
riippuu ruuasta. Patoihin ja esim bologneseen käytän kokonaisina säilöttyjä tomaatteja. Kun oikein hifistelen niin sitten säilöttyjä italialaisia luomu -luumutomaatteja. Maku on paljon intensiivisempi kuin tomaattimurskassa, tietenkin.
Mutta että alkaisin Suomen talvessa kalttaamaan, poistamaan siemeniä ja surrauttamaan murskaksi kovia, happamia, vetisiä ja kalliita tomaatteja? Turha vaiva.
22 tai 23?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka käytätte tomaattimurskaa, oletteko koskaan käyttäneet säilöttyjä kokonaisia tomaatteja. Ne kokonaisena säilötyt ovat huomattavasti parempia kuin se murska, joka tehdään jostain tomaattien jämistä. Onhan se tosin hieman kallimpaa, mutta K-menuu sarjaan on tullut edullisia kokonaisina säilöttyjä, Italiassa valmistettua ja on yhtä hyvää kuin kalliimpi Mutti.
Me teemme kaiken itse. Metsästämme, kalastamme ja viljelemme.
Mitnä taas kasvatan juuri ne pavut itse. On meinaan käsittämättömän helppoa, helpompaa kun salaatin kasvatus. Sadon voi helposti joko kuivata tai ryöpätä ja pakastaa. Ainakaan se sato ei mene jonkun kempin tai kärpäsen tai etanan suuhun, kuten suuri osa muusta kasvimaan tuotannosta helposti tekee.
mutta muuten käytän kyllä puolivalmisteita, tomaattimurskaa tetrasta ja pakastevihanneksia (joissa jo tähän aikaan vuodesta alkaa olla enemmpän ravintoaineita tallella kuin kellarisssa nahistetuissa, loppukeväästä puhmattakaan). Pakasteperunoitakin käytän välillä aikaa säästääkseni. Aikani on arvokasta ja suuri osa puolivalmisteista on hyvin laadukasta tavaraa.
Keitän tomaattisoseen itse jos itse kasvatettuja tomaatteja tulee hyvin. Silti se ei riitä koko vuodeksi ja ostan kaupasta kun tarvitaan, en miellä että olisi einestä. Teen ruuat alusta loppuun itse, marinoin itse, teen jopa pakastimeen oman maan kasviksista pakastekasviksia. Munat ostan kaupasta, samoin lihat. Joskus leivon leipää mutta pääasiassa se ostetaan kaupasta.
Liemikuutioita en käytä, oikeilla mausteilla saa paremman lopputuloksen. Kuivatan paljon yrttejä jotka kerään omalta yrttimaalta. Suola tulee kaupasta.
Marjat kerään itse metsästä, mansikoita ostetaan suoraan tuottajalta. Talvella en osta kaupan pakastemarjoja, omia syödään niin kauan kuin riittää ja sitten ollaa ilman. Kaiken mehun mikä juodaan keitän itse marjoista ja omenista.
Hyvinkin pitkälti joo. Teen myös säilykkeet itse. Eli siis purkitan lihaakin. Kasvatetaan itse nautaa ja meillä on joka kesä kaksi kesäpossua, kotitarpeiksi on myös kanaparvi. Niistä tulee niin paljon lihaa, että järkevää on laittaa osa säilykkeeksi, osa pakkaseen paloina ja jauhelihana. Teen tomaattimurskankin itse, mutta saatan ostaa sitä myös kaupasta. Liha-luuliemen ja kanaliemen teen itse. Hapankaalin ja hapankurkut teen myös itse. Hillot ja mehut myös. Tänä vuonna kokeilin ensimmäistä kertaa tehdä myös kasvissäilykkeitä ja kaikenlaisia hapatuksia. Yrtit pakastan tai kuivatan laadusta riippuen ja yrttisuolaakin teen.
Sanottaisko näin, että 80-90% ravinnosta tulee tästä pihapiiristä tai lähimetsistä. Kaupasta tai muualta lähinnä mausteet, jauhot, hiivat yms, kahvi, tee, kaakao, sokeri, suola, etikka, öljy, osa maitotaloustuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka käytätte tomaattimurskaa, oletteko koskaan käyttäneet säilöttyjä kokonaisia tomaatteja. Ne kokonaisena säilötyt ovat huomattavasti parempia kuin se murska, joka tehdään jostain tomaattien jämistä. Onhan se tosin hieman kallimpaa, mutta K-menuu sarjaan on tullut edullisia kokonaisina säilöttyjä, Italiassa valmistettua ja on yhtä hyvää kuin kalliimpi Mutti.
Tottakai, luumutomaatteja, kirsikkatomaatteja ja mitä niitä nyt sattuu olemaan. Aina tarpeen mukaan.
Riippuu mitä puolivalmisteella tarkoitetaan. Itse en tomaattimurskaa pidä puolivalmisteena, mutta pakastettua peruna-sipulisuikaletta kylläkin. Itse pidän sitä omatekoisen ruuan rajana että käyttämäni aineet on vain vähän prosessoituja.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun perusteella suurin osa tekee ruokansa puolivalmisteista, jotka on valmiiksi kuorittu/murskattu/esikypsennetty/maustettu jne. Ei ihme, että lapsen on lisäaineiden vuoksi ADHD-pommeja.
Pakastevihanneksissa ei ole lisäaineita eikä niitä ole esikypsennetty
Tomaattimurskassa on vain tomaattia (tosin on sellaisiakin missä on jotain muuta)
kikherneissä/pavuissa taitaa olla suolalientä koska ko liemi säilyy paremmin kuin pelkkä vesi. Siis nesteessä jota ei käytetä, ei niissä herneissä
Missään näistä ei ole (ainakaan mun käyttämissäni) lisäaineita. Toki teen joskus tomaattikastiketta itse, mutta sen 4-5 tunnin keittämiseen ei arkena ole aikaa. LIsäksi on aika vaivalloista steriloida purkkeja (pakkaseen ei mahdu) soosia varten eikä se säily ikuisesti jääkaapissa. Itse tehty tulee lopulta kalliimmaksi.
Tänään meillä on ruokana perunamuusia, jonka valmistus aloitettiin viime keväänä laittamalla perunat itämään, sekä hirvikäristystä. Sanomattakin selvää, että hirvi on itse pyydetty.
Rupesipa tekemään ruokaa mieli... Menenpä tästä teurastamaan lampaan ja hakemaan kellarista viimekuussa kuokkimiani perunoita.
Me siis kyllä syödään suurin osa luomuna. Tomaattimurska/-kastikekin aina luomuna. Joskus olen haaveillut, että tekisin itse ne pakkaseen... no, ehkä ensi kesänä. Marjat mekin sentään ollaan itse kerätty. Joskus kuuluttiin ruokaosuuskuntaan ja sitä kautta saatiin luomuvihanneksia kesäisin (itse osallistuimme viljelyyn), mutta viime aikoina ollaan ostettu ihan vaan suoraan kaupasta. ap
Vierailija kirjoitti:
Rupesipa tekemään ruokaa mieli... Menenpä tästä teurastamaan lampaan ja hakemaan kellarista viimekuussa kuokkimiani perunoita.
Ehtii tulemaan nälkä ennen kuin noista saa ruokaa - sen lampaan täytyy riippua vähintäään viikko;D
Teen itse. Kyllä minäkin käytän tomaattipyrettä ja mausteita, mutta vihannekset, juurekset ja lihat aina tuoreina. Erittäin harvoin ostan esim. Nakkeja tai makkaraa. Käytän ruuanvalmistukseen noin 1-1.5 tuntia päivässä. Leivon leivän noin 4 kertaa viikossa. Väännän vaniljakastikkeet ja marjapiiraat itse. En siksi että täytyy, vaan siksi että se on kivaa!
Yritän, mutta esimerkiksi tomaattimurskaa, tofua, papuja yms tulee ostettua. Köyhänä opiskelijana joka on vegetaristi on melko vaikeaa tulla toimeen ilman puolivalmisteita. Vähintään kaksi kertaa viikossa haluan etten käytä koko päivänä mitään puolivalmisteita, ja tehdä vegaaniruokaa.
Ihailen ihmisiä jotka pystyvät vegetaarista tai vegaanista ruokavalioa pitämään yllä ilman puolivalmisteita.
Vierailija kirjoitti:
Eli kasvatat kaikki muut vihannekset ja juurekset? Teet itse viilin, jugurtin ja juustot? Kuorit kermat lypsämäsi maidon päältä ja kirnuat osan voiksi ;)
En ole se, jolle kysymyksesi esitit, mutta kasvatan perunaa, yrttejä ja juureksia, jälkimmäisiä kovin huonolla menestyksellä. Kaupasta ostan käsittelemättömiä raaka-aineita, mutta en minä mikään fanaatikko ole. Navetta on tyhjillään, joten joudun ostamaan kaupasta maitoa viiliin ja jugurttiin, jotka maustan itsepoimituilla marjoilla.
Muuttuuko hirvi tai kotona teurastettu eläin einekseksi, jos sen lihat vielä jalostettavaksi, siis purkitettavaksi ja savustettavaksi? Säilykettä se ainakin on.
Itse teen ruokani toki käytän tomaattimurskaa ja herkkusieniä yms. Ruuan valmistamisessa juurekset vihannekset aina tuoreina yrtit myos. Itse valmistettu ruoka on parasta ja saa itse käyttää mausteita mitä haluaa. Itse tehty ruoka on edullista voi tehdä useammalle päivälle. Ei tarvitse olla joka päivä hellan ääressä Lapsetkin oppivat ruuanlaittoa otan lapset mukaan tekemään.
En osta eineksiä kovinkaan usein. Pojalle joskus pinaattilettuja välipalaksi. Ja kesällä grillimakkaraa.
Tehdään kotona lähes kaikki alusta asti itse. Parempaa ja puhtaampaa.
Ketjun perusteella suurin osa tekee ruokansa puolivalmisteista, jotka on valmiiksi kuorittu/murskattu/esikypsennetty/maustettu jne. Ei ihme, että lapsen on lisäaineiden vuoksi ADHD-pommeja.