Heräsin vasta klo 13. Millä keinolla takaisin unirytmiin, vinkkejä?

Vierailija

Normaalisti minulla ei tule väsymys ennen kuin 4-5, jos näin myöhään olen herännyt. Lenkki voisi auttaa ainakin vähän, mutta olen vielä toipumassa flunssasta. 

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Laita herätyskello herättämään aiemmin, aluksi pari tuntia aiemmin ja kun totut siihen niin laita vielä aiemmin tai mihin aikaan tahdot tai sun pitää herätä. Vapaapäivinä herätys myös niin pääset helpommin rytmiin.

Vierailija

Valvo yö ja seuraava päivä. En takaa auttaako. Vittu joo flunssa. Niin ärsyttävänä päällä ettei mitään järkeä. Tulis edes kuume niin se voisi helpottaa. Räkä on valunut toista viikkoa useita rullia paperia ja yskä voimistui pari päivää sitten ihan vitusti. Rommia pahimpaan tuskaan kun ei tähän burana auta mitään.

Vierailija

Voisihan noita lyhyempiä unia kokeilla, tyyliin 5-8. Jos kerrankin onnistuisi noin. En ole pintanukkuja. Kun nukun, se on syvää unta.  Uneen pääseminen on tällaisella nukkujalla kuitenkin vaikeampaa.

Kaipaan kuitenkin aivoille nollausta kahden vuorokauden välillä. Veikkaan että joudun vaan ottamaan jonkun tuplakolmiolääkeannoksen. En ole yöihminen enkä jaksa valvoa...

ap

Vierailija

Ala siirtää vähitellen nukkumaanmenoa aikaisemmaksi, vaikka puolisen tuntia kerrallaan. Ja pane kello herättämään aina aikaisemmin, samassa rytmissä kuin nukkumaanmenokin. Pyri nukkumaan 8 tuntia yössä. Hitaasti mutta varmasti rytmi siirtyy normaaliksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voisihan noita lyhyempiä unia kokeilla, tyyliin 5-8. Jos kerrankin onnistuisi noin. En ole pintanukkuja. Kun nukun, se on syvää unta.  Uneen pääseminen on tällaisella nukkujalla kuitenkin vaikeampaa.

Kaipaan kuitenkin aivoille nollausta kahden vuorokauden välillä. Veikkaan että joudun vaan ottamaan jonkun tuplakolmiolääkeannoksen. En ole yöihminen enkä jaksa valvoa...

ap

Kun alat vähitellen heräämään aikaisemmin niin sitten se nukkumaanmeno aikakin aikaistuu itsestään, vaikka siinä voi vähän aikaa kestää ennen kuin uuteen rytmiin pääset. Älä nuku päiväunia, sekin nopeuttaa tottumista. 

2

Vierailija

Helpoin ja nopein tapa on valvoa kaksi vuorokautta putkeen. Jos tuntuu ettei siihen millään pysty, vaan pakostakin nukahtaa, niin pitää vaan keksiä tekemistä että pysyy sen ajan hereillä, ei saa istua hetkeksikään, vaikak kuinka mieli tekisi, itsekuria pitää olla. Sitten vaan kaatuu illalla aikaisin sänkyyn toisen vuorokauden lopulla ja rytmi on korjattu. Testattu on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ap

Sanot että et ole yöihminen etkä jaksa valvoa, ja silti valvot joka yö aamuneljään tai viiteen. Eikös tuossa oo pikkunen ristiriita :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Helpoin ja nopein tapa on valvoa kaksi vuorokautta putkeen. Jos tuntuu ettei siihen millään pysty, vaan pakostakin nukahtaa, niin pitää vaan keksiä tekemistä että pysyy sen ajan hereillä, ei saa istua hetkeksikään, vaikak kuinka mieli tekisi, itsekuria pitää olla. Sitten vaan kaatuu illalla aikaisin sänkyyn toisen vuorokauden lopulla ja rytmi on korjattu. Testattu on.

Nukahtamis ongelmista kärsivänä nähty ja koettu. Aina se uni lopulta tulee mutta pinna on aika herkillä pitkästä valvomisesta. Kahden yön nukkumattomuus alkaa jo vähän heittää päässä, voi verrata lievään humalaan. Sama kuinka kovan itsekurin omaa niin joskus on pakko turvautua nappeihin. Tai no ei pakko voihan sitä kärsiä vaikka loputtomiin vaikeuksien kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ala siirtää vähitellen nukkumaanmenoa aikaisemmaksi, vaikka puolisen tuntia kerrallaan. Ja pane kello herättämään aina aikaisemmin, samassa rytmissä kuin nukkumaanmenokin. Pyri nukkumaan 8 tuntia yössä. Hitaasti mutta varmasti rytmi siirtyy normaaliksi.

asiallisin vastaus! 

lisäksi yritä käydä edes vähän ulkosalla valoisimpaan aikaan, pieni lenkki riittää. ei nettilaitteita tuntiin ennen nukkumaanmenoa, kahvi ja sokeri minimiin. näin pääset viikossa normaaliin rytmiin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukahtamis ongelmista kärsivänä nähty ja koettu. Aina se uni lopulta tulee mutta pinna on aika herkillä pitkästä valvomisesta. Kahden yön nukkumattomuus alkaa jo vähän heittää päässä, voi verrata lievään humalaan. Sama kuinka kovan itsekurin omaa niin joskus on pakko turvautua nappeihin. Tai no ei pakko voihan sitä kärsiä vaikka loputtomiin vaikeuksien kanssa.

Öö..miten tämä liittyi mun kommenttiin. Jos sulla on nukahtamisongelmia ja sen takia joudut valvomaan vuorokausia putkeen, niin tottakai on ok ottaa nappeja. Mutta ap:lla ei ollut nukahtamisongelmia. Päinvastoin ap on niin mukavuudenhaluinen ettei ole valmis valvomaan yhtä ainoaa kertaa kahta vuorokautta putkeen, jotta saisi rytminsä korjattua, vaan miettii selkeästi mahdollisimman mukavaa keinoa kääntää unirytmi niin että joka päivä saa kuitenkin nukkua niin paljon kun huvittaa.

Vierailija

Minulla rytmin väkisin korjaaminen johtaa vain sekavaan rytmiin. Jos kolmena neljänä päivänä pystyy venyttämään muutaman tunnin nukkumista ja nukkumaanmenoa tasaisesti, siirrät sinä aikana rytmiä toista kautta lähemmäs oikeaa.

Kun rytmi alkaa olemaan sellainen, että lähellä iltaa tai illalla menet nukkumaan ihan normaali väsymyksestä, katso nukkumisaika riittävän lyhyeksi, esim. jos venyttäessä nukut 10 tuntia, lyhennä unia 9 tuntiin. Jos tuntuu, että alkaa taas siirtyä, lyhennä edelleen unia.

Kun olet siirtänyt rytmisi, keksi viikonloppuaamuiksi ja muille aamuille joku itsellesi tärkeä aikaan sidottu tekeminen, jotta on enemmänkin motivaatiota nousta.

Reissasin paljon ulkomailla (parin viikon reissuja) ja silloin tuli sekoitettua rytmiä pahasti. Lopulta opin, että jos vain pystyn elämään kotimaisessa rytmissä, pysyn itse virkeimpänä. Pari vuotta sen jälkeenkin rytmi kuitenkin meni helposti sekaisin. 

Vierailija

Mulla menee unirytmi aina vähintään joksikin aikaa sekaisin silloin, kun siirretään kelloja talviaikaan. Yöunet ovat pidempiä silloin ja varsinkin aamulla väsyttää enemmän. Kesäaikaan siirryttäessä ei koskaan tapahdu ollenkaan samanlaista "pomppausta" unirytmissä.

Olen varmaan sitten jotenkin omituinen, koska useimmilla ihmisillä tuo menee ilmeisesti toisin päin. Ehkä se mulla johtuu siitä, koska mun keho tykkää enemmän valoisista illoista, joita kesäajassa on huomattavasti talviaikaa enemmän.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat