Kroonisen migreeni

Vierailija

Miten krooninen tai lähes krooninen migreeni on vaikuttanut elämääsi ja ymmärtävätkö muut tilanteesi vai odottavatko sinulta ns. liikoja? Kyse nyt sairaudesta, jossa puolet tai yli puolet kuussa kärsit kohtauksista.

Koetko, että kroonista migreeniä on hoidettu tai yritetty hoitaa hyvin? Saitko helposti kunnalliselta puolelta neurologiaikaa? Jos olet saanut avun jostain niin mistä.

Voin sanoa, että olen kokeillut ruokavaliot, akupunktiot jne joten en mielelläni jaksaisi kuunnella näitä tai jotain homeopatia juttuja.

Kommentit (11)

Vierailija

Minulla on 12-15 migreenipäivää kuussa. Ainut apu on täsmälääke. Estolääkitystä kokeilin eikä sopinut.

En usko muiden käsittävän kipujani kovinkaan hyvin. Niin moni luulee migreeniä vain päänsäryksi.

Vierailija

Ap vastaa:

Valitettavasti itse en saa syödä täsmälääkkeitä. On vain estolääkkeet, mitkä ei estä mitäään ja burana ja paracetamol. Onko sinulle ehdotettu muita estolääkityksiä? Minullekaan ei sopinut beetasalpaaja ja käsittääkseni sitä kokeillaan estolääkityksenä aina ensimmäisenä.

Mielestäni kroonista/todella usein tulevia migreenikohtauksia ei pysty edes toinen migreeniä sairastava ymmärtämään (sen olen nähnyt). On niin eri asia kärsiä silloin tällöin kohtauksista kuin että se on lähes päällä jatkuvasti. 

Vierailija

Minulla on myös resepti epilepsialääkkeeseen, mutta en ole vielä kokeillut sitä. Beetat eivät tosiaan sopineet. Miksi et saa ottaa täsmiä? Kuolisin jos joutuisin olla ilman sumatriptania. Kamala ajatuskin. Tsemppiä sinulle ja suuret sympatiat.

Vierailija

Koska auraoireet minulla migreenissä niin pitkiä (tuntejakin) niin vaikuttavat siihen, että mitään täsmälääkkeitä ei saa käyttää. Ilmeisesti paljon isompi aivohalausriksi tuollaisessa tilanteessa.

t. ap

Varmaan minullekin epilepsialääkkeitä seuraavan kerran ehdotetaan ja tässä tilanteessa olen valmis kokeilemaan niitäkin. Kolmet eri estolääkkeet nyt kokeiltu ja yhdestä on apua aina vain lyhyeksi ajaksi kunnes teho lakkaa. Vuoden tauon jälkeen taas vaikuttaa joitakin kuukausia ja sitten teho lakkaa, vaikka annostusta nostettaisiinkin.

Vierailija

Millaisia auraoireita sinulla on? En olekaan kuullut että auraoireiden kesto vaikuttaa siihen voiko täsmälääkkeitä käyttää. Onko näin kaikkien täsmien kohdalla?

Vierailija

Lähinnä epäilys että on normaalin aurallisen migreenin lisäksi halvaannuttava (hemipgleeninen) migreeni. Siis minun auraoireet kestävät tunteja (voi puolet kasvoista puutua, vaikea puhua jne).

Vierailija

Helposti pääsin migreenin takia tk:n kautta neurologille, kun särkypäiviä alkoi olla kuukaudessa 24 kpl estolääkityksestä huolimatta (triptyl). Nykyisellä estolääkityksellä (deprakine) migreenit ovat vähentyneet (vaihdellen kuukaudesta toiseen) noin 10-18 kohtaukseen/kk. En tiedä lähteekö lääke jatkossa vaihtoon, mutta toistaiseksi olen ollut ihan "tyytyväinen" tähän nykyiseen estolääkkeeseen. Särky ei todellakaan ole kovaa, koska noita kohtauksia tulee näin paljon ja tätä on jatkunut 5 vuotta. Aurat tässä itseä häiritsee enemmän, ne kun voi olla mitä vain näköhalluista tavanomaisiin siksakkeihin, sanoissa sekoilua (ja sanojen muistamattomuutta) tai vaikka äkkinäisiä mielialojen vaihteluita. Lisäksi pännii liian herkkä hajuaisti -> pahoinvointi ja oksun tulemista ei voi oikein välttää. Hoitoa sain, pääsin magneettikuvaukseen (mri+mra) ja kävin fysioterapeutilla. Migreeni on minulla sellainen joka villiintyy kun ja jos niska-hartialihakset on "jumissa".

Eipä nuo ihmiset oikein ymmärrä mistä tässä on kyse, lukuunottamatta neurologia, muita migreenikkoja ja omia perheenjäseniä (sisarukset ja äiti) koska heilläkin on tämä niin ihana vaiva.

ps.Tänäänkin heräsin migreeniin, aurat olivatkin jo eilen illalla ;)

Vierailija

Ap vastaa:

minulla itse kohtaus laittaa niskat jumiin ja siitä tulee kierre. Fysioterapiaa aina kokeiltu silloin tällöin, mutta ei apua kohtauksiin vaikka niskoilla ja harteille teki hyvää. Itselläni viime kuussa taisi olla ainakin 25 kohtauksellista päivää. Monesti kohtaus kestää useamman päivän vaihtaen pään puolta ja siinä välissä voi olla parin tunnin särytön hetki. Tänään alkoi migreeni siinä neljän pintaan aamulla. Neurologiaika oli vaikea saada ja meinattiin laittaa perus terveyskeskukseen koko seuranta ja lääkitys, vaikka itse lääkäri sanoi, että ei uskalla eikä osaa hoitaa tällaista tapausta.

Vierailija

Ap jatkaa:

nykyään sitä osaa jotenkin tietää, että kuinka kauan jaksaa olla jossain tilanteessa ennen kuin oksut lentää ellei pääse lepäämään pimeään, äänettömään huoneeseen. Ihminen turtuu ja sopeutuu ja hoitaa vain tärkeimmät asiat, mutta mihinkään muuhun ylimääräiseen ei sitten riitäkään voimat tai toimintakyky. Pahimmillaan kiiruhtaa töistä kotiin suoraan oksentamaan ja makaamaan lattialle. TIlanteesta huolimatta olen ollut poissa töistä migreenin vuoksi todella harvoin (max. 1 päivä/työvuosi), vaikka kerran lääkäri määräsi jo etukäteen olemaan seuraavan päivän pois töistä, jotta putki saatiin katki ja sillä kerralla se toimi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat