Sosiaalityöntekijä psykiatrian hoidon tarpeen arvioinnissa

Miksi

Sain lähetteen ja kutsun hoidon tarpeen arviointiin.. Mutta mitä virkaa sosiaalityöntekijä siellä toimittaa?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Psykiatrialla on velvollisuus selvittää onko ongelmastasi muita seurauksia mutta heillä ei ole mitää intressiä ottaa vastuuta niistä. Siksi sossu.

Vierailija

Asiantuntija rooli esim sen suhteen mitä tukia hoidon aikana tai sen vuoksi on mahdollista saada sekä (yhteiskunnan) sosiaalisen tuen asiantuntija.

Vierailija

Ei erityisemmin kiinnosta puhua omista päänsisäisistä ongelmistani sossun läsnäollessa, mutta eikai sitä voi kieltääkään tulemasta paikalle.. Mitä tuollaisessa arvioinnissa käydään läpi? Muuta kuin ne lomakkeet mitkä esitäytän? Onko pelkoa että sossu haluaa tehdä kartoitusta perheeni tilanteesta?
Ap

Martta

Myös sinun sosiaalinen verkosto ja elämä on puntarissa. Jos sinulla on lapsia, he joutuvat miettimään heidän elämää. Tämän vuoksi myös sosiaalipuolen asiantuntijaa tarvitaan.

Ihminen on kokonaisuus, jota ei voida hoitaa ainoastaan yhden asiantuntijatahoon (terveyspalvelut) nojaten.

Vierailija

Yleensä tuollaisessa tilanteessa sen sosiaalityöntekijän tehtävä on 1) miettiä, mitä kautta voit saada mahdollisesti tarvitsemaasi hoitoon kelan tai kunnan rahoitusta, mahdollisia sairaslomia ja kuntoutustukia ja 2) auttaa sua täyttämään tähän vaadittava lomakepino ja varmistaa että saat kaikki liitteet ja 3) miettiä, onko luultavaa, että tarvitset esimerkiksi uudelleenkoulutusta tai ammatinvalinta-apua tms. (ei ehkä niin selvää mielenterveyshäiriön kohdalla, mutta esim tuki- ja liikunta- tai hengityselinsairauksiin sairastuvalle usein ihan konkretiaa).

Lääkäri tapaa sua myös ilman sosiaalityöntekijää, joten sun ei tarvi niitä yksityisiä asioita sossulle kertoa. Sossun täytyy kuitenkin tietää diagnoosi, hoitosuunnitelma ja ennuste ja lääkäri osaa vietiä ne selkeämmin ja standardinmukaisemmin kuin sinä. Siksi sossu on paikalla yhteisneuvottelussa.

Vierailija

ap, kerrohan enemmän tästä jutusta, kiinnostuin nimittäin! Itelläni on vähän samankaltainen tilanne, vaikkei minulla ole edes lapsia! onko sinulla? Sossut tunekee jopa kuulemma lukemaan toimeentulotukiasiakkaan terveystiedotkin, mikä oli itselleni ainakin yllätys, kun niiden pitäiisi olla täysin salaiset!! 

kyllä sulla on oikeus yksityisyyteen, joten ota yhteys potilasasiamieheen, ja sitten lakimieheen, tai älä puhu mitään siellä jos joku ylimääräinen on paikalla, jolle asiasi ei kuulu!!!

Vierailija

On lapsi, mutta on myös mies joka hoitaa kodin ja lapsen kun omat voimavarani menevät töistä selviytymiseen. En siis tarvitse sossun tukea, ainoastaan jos psykoterapiaan pääsen niin kelan tukea siihen. Lapsen takia en siis kaipaa sossun tietokantaan hullun leimaa...
Ap

Vierailija

Kertokaa ihmiset, miksi sosiaalityöntekijä on kuin punainen vaate? Miksi heitä inhotaan, ei haluta paikalle, pelätään? Miksi? Ei se ole kyttäämistä, vaan ihan potilaan edun mukaista toimintaa. Eikö teillä ole halukkuutta selvittää tilannettanne, ottaa apua vastaan tai halukkuutta hoitaa asioitanne kuntoon? Koska sellaiseksiasenne voidaan helposti tulkita, jos sosiaalityöntekijän selvitystä alatte dissaamaan.

Vierailija

Jotenkin tää sossujen pelko on vielä nykyaikanakin niin lujassa. Työtä tehdään moniammatillisesti, jotta sun tilanne saadaan mahd. Hyvin kartoitettua. Sossu on yks osa tätä koneistoa, siinä se.

Vierailija

Voin puhua vain omasta puolestani mutta minä en halua selvittää asioitani ihmiselle jonka läsnäolo ei hoidon kannalta ole mielestäni tarpeellista. Näiden ihmisten edessä vedän helposti roolia ja esitän terveempiä kuin olen, jolloin vaarana on etten saakaan tarvitsemaan apua. Lisäksi, sossuntäditkin ovat ihmisiä, jotka vetävät johtopäätöksiä asioista, mutta ilman lääkärin ammattitaitoa.
Ap

Vierailija

Sairaalan sosiaalityöntekijät on siinä mielessä erilaisia että heillä on oikeasti velvollisuus kaikin tavoin auttaa asiakasta eli löytää ratkaisuja hänen taloudellisiin ongelmiinsa, perhe- ja asumisratkaisuihinsa. Sitä varten he ovat olemassa. He täyttävät puolestasi lomakkeita ja lausuntoja eri tahoille, jotta saat kaikki tarvitsemasi hoidot ja korvaukset, jotka sinulle kuuluvat. Mun mielestäni sairaalan sossut ovat sossutyöntekijöiden aatelia.

Ja ei, en ole itse sossu, mutta olen tarvinnut sairaalan sossujen apua läheisteni asioiden hoitamisessa (vanha äiti ja isä).

Vierailija

Samaa mieltä 5:n kanssa.

Onko kyse siis sairaanhoitopiirin sosiaalityöntekijästä vai sosiaalitoimen sosiaalityöntekijästä?

Oman tilanteeni neuvottelussa mukana ollut sairaanhoitopiirin sosiaalityöntekijä pelasti, kun en saanut toimeentulotukea, mutta en eläkettäkään ja oikeus sairaspäivärahaan loppui, kuntoutustuki evättiin myös. 

En saanut muutamaan kuukauteen rahaa mistään kunnes sairaanhoitopiirin sos.tt. oli alkanut tarkemmin tutkia erästä työkkärin väitettä kohdallani. Selvisi, että minulla on sittenkin oikeus työmarkkinatukeen ja sitä hain ja se myönnettiin - 4 kk tutkimisen jälkeen... 

Toki se harmittaa, että menetin reilut 2000 e minulle kuuluvia rahoja sen vuoksi, että kaikilla oli väärää tietoa eikä asioita oltu tutkittu kunnolla, mutta sainpahan sitten ainakin jossain vaiheessa asiat oikealle tolalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voin puhua vain omasta puolestani mutta minä en halua selvittää asioitani ihmiselle jonka läsnäolo ei hoidon kannalta ole mielestäni tarpeellista. Näiden ihmisten edessä vedän helposti roolia ja esitän terveempiä kuin olen, jolloin vaarana on etten saakaan tarvitsemaan apua. Lisäksi, sossuntäditkin ovat ihmisiä, jotka vetävät johtopäätöksiä asioista, mutta ilman lääkärin ammattitaitoa.
Ap

Vaarana sosiaalityöntekijä puutuessa pikemmin on se että et saa tarvittavaa tukea hoitoon, koska et osaa tai tiedä sitä hakea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vaarana sosiaalityöntekijä puutuessa pikemmin on se että et saa tarvittavaa tukea hoitoon, koska et osaa tai tiedä sitä hakea.

Mutta sinuna kyllä kysyisin hoitavalta taholta onko sosiaalityöntekijän läsnä olo välttämätöntä koska koet että hänen läsnäolossa et pysty kertomaan kaikista asioista avoimesti.
Entä jos pyytäisit että voisit tavata hänet erikseen hoidon arvioinnin jälkeen?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat