Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karkki ja kepponen - kierros pe vai la

Vierailija
29.10.2015 |

Menevatko lapsed karkki ja kepponen - kierrokselle tänä vuonna perjantaina ( pyhäinpäivän aatto ) vai lauantaina ( pyhäinpäivä mut 31.10)?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valitsen kepposen ja soitan sen jälkeen poliisille ilkivallanteosta.

ja ne antaa sulle haukut poliisin ajan haaskaamisesta.

Vierailija
22/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika on palmusunnuntaissa??

Olin varannut paljon makeisia, koska asumme alueella, jossa on paljon lapsia. Yksikään noita ei oveamme kolkuttanut.

Nyt sitten ollaan jonkun jenkkijuhlan kanssa kiertelemässä. Ei kiitos, ei sovi minulle.

Jos ei suomalaiset pitkät perinteet kelpaa, niin ei sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä sitten ollaanko me nuoremmat jotenkin avoimempia uusille asioille, mutta itse pidän karkkikeppostelua todella mukavana asiana. Olen tällä hetkellä lukiossa ja kyllä sitä tuli alakouluikäisenä muutamana vuotena kierreltyä naapurustoa kavereiden kanssa. Harmittaa kun meillä ei oikein koskaan käydä, leipoisin mielelläni jotain halloween-teemaista tai kokoaisin pieniä herkkupusseja kiertelijöitä varten. Olkoonkin, että pääsiäisenä saa vitsan vastalahjaksi, lapset (tai ainakin me silloin joskus) panostavat halloweenina asuunsa paljonkin. Sitä en ymmärrä, että kerjäämään lähdettäisiin pukeutumatta. Siinä menee jutulta koko juoni.

Mitä niihin kepposiin tulee, on enemmän kuin tärkeää, että lapsille opetetaan hyvät käytöstavat ennen kierrokselle lähtemistä. Meille tehtiin kyllä selväksi, ettei kepponen saa tuottaa kohtuutonta vaivaa tai vaurioita omaisuudelle. Joku vuosi taidettiin tiputtaa postilaatikkoihin "kirjeitä salaiselta ihailijalta" ja toisena suihkuttaa vettä sumutinpullolla, mistä ei kyllä juurikaan kastu. Opastettiin myös olemaan kohteliaita, jos vastaukseksi saadaan "Ei kumpikaan", juurikin koska kaikki eivät halloweenia vietä. Myös aikuisia tulisi informoida tuon vastausvaihtoehdon olemassaolosta sen sijaan, että vastattaisiin vastahakoisesti kepponen ja sitten katkeroiduttaisiin kun kepponen tehdään, tai oltaisiin muuten töykeitä paiskomalla ovia jne.

Mielestäni kyseessä on kuitenkin lapsille hauska tapahtuma, jossa ei ole mitään pahaa. Annan mielelläni karkkia kun näkee, että kierrokseen on oikeasti valmistauduttu. Antakaa lapsien leikkiä, vaikkei kyseessä olekaan perisuomalainen juhla. 

Vierailija
24/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä valitsen kepposen ja soitan sen jälkeen poliisille ilkivallanteosta.

ja ne antaa sulle haukut poliisin ajan haaskaamisesta.

Ei ole ajanhaaskuuta jos kakarat mäisikivät taloa kananmunilla/vessanpaperirullilla tai muuta yhtä fiksua.

Vierailija
25/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa kulttuurissa pyhäinpäivänä perinteisesti hiljennytään ja muistetaan vainajia. Onnea vaan yritykselle tehdä tästä ihan heti karkkikierrostapahtuma ohessa. Voi tulla aika vihaista palautetta lapsille, kun vanhemmat eivät tajunneet.

Vierailija
26/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedä sitten ollaanko me nuoremmat jotenkin avoimempia uusille asioille, mutta itse pidän karkkikeppostelua todella mukavana asiana. Olen tällä hetkellä lukiossa ja kyllä sitä tuli alakouluikäisenä muutamana vuotena kierreltyä naapurustoa kavereiden kanssa. Harmittaa kun meillä ei oikein koskaan käydä, leipoisin mielelläni jotain halloween-teemaista tai kokoaisin pieniä herkkupusseja kiertelijöitä varten. Olkoonkin, että pääsiäisenä saa vitsan vastalahjaksi, lapset (tai ainakin me silloin joskus) panostavat halloweenina asuunsa paljonkin. Sitä en ymmärrä, että kerjäämään lähdettäisiin pukeutumatta. Siinä menee jutulta koko juoni.

Mitä niihin kepposiin tulee, on enemmän kuin tärkeää, että lapsille opetetaan hyvät käytöstavat ennen kierrokselle lähtemistä. Meille tehtiin kyllä selväksi, ettei kepponen saa tuottaa kohtuutonta vaivaa tai vaurioita omaisuudelle. Joku vuosi taidettiin tiputtaa postilaatikkoihin "kirjeitä salaiselta ihailijalta" ja toisena suihkuttaa vettä sumutinpullolla, mistä ei kyllä juurikaan kastu. Opastettiin myös olemaan kohteliaita, jos vastaukseksi saadaan "Ei kumpikaan", juurikin koska kaikki eivät halloweenia vietä. Myös aikuisia tulisi informoida tuon vastausvaihtoehdon olemassaolosta sen sijaan, että vastattaisiin vastahakoisesti kepponen ja sitten katkeroiduttaisiin kun kepponen tehdään, tai oltaisiin muuten töykeitä paiskomalla ovia jne.

Mielestäni kyseessä on kuitenkin lapsille hauska tapahtuma, jossa ei ole mitään pahaa. Annan mielelläni karkkia kun näkee, että kierrokseen on oikeasti valmistauduttu. Antakaa lapsien leikkiä, vaikkei kyseessä olekaan perisuomalainen juhla. 

Itse ole 26, enkä todellakaan avoin tällaiselle jenkkilästä tuodulle kerjuukulttuurille. Ihan jo ensinnäkin se lapsen turvallisuus: jos päästät lapsen rimputtelemaan tuntemattomien ovikelloja, niin kuka takaa ettei siellä oven takana odottele vähän väärällä tavalla lapsista pitävä setä. Että oma lapsi ei aikanaan tule pääsiäisenäkään kiertämään kuin ennakkoon sovittuihin paikkoihin. Siinä sitten samalla ratkeaa kaikki muukin kiertelyyn liittyvät ongelmat, kun ovet on etukäteen sovittu ja näissä osataan odottaa virpojaa saapuvaksi,

Vierailija
27/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa kulttuurissa pyhäinpäivänä perinteisesti hiljennytään ja muistetaan vainajia. Onnea vaan yritykselle tehdä tästä ihan heti karkkikierrostapahtuma ohessa. Voi tulla aika vihaista palautetta lapsille, kun vanhemmat eivät tajunneet.

Sepä se. Senkin takia ne paikat tulisi sopia etukäteen.

Voi nimittäin olla osasta loukkaavaakin, kun kesken kuolleen läheisen muistotuokion oven taakse pakkautuu karkkia kerjääviä lapsia.

Vierailija
28/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina joskus itekseni mietin että minkälaista mahtaa olla tälläisten ihmisten elämä jotka pahottaa mielensä milloin mistäkin!

kauheen vaikealta kuulostaa elämä jos vaivaa lapsien ovikellon soitto pari kertaa vuodessa.

jos mulla ei ole mitään annettavaa, sanon että en vietä halloweenia mutta kokeilkaa seuraava asuntoa ja hyvää illanjatkoa ja jatkan elämääni, mieleni ei erityisemmin tästä pari minuuttisesta pahentunut.

Vierailija
29/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee paljon ihan tien mukaan, onko karkki vai kepponen kierrosta. Meidän tiellä asuu yli 100 lasta ja tällä tiellä on tapana käydä kiertelemässä. Viime vuonnakin ulkona oikein kuhisi tenavia naamiaisasuissaan. Tiellä on vain muutama talo, jossa ei halloweenistä pidetä ja nämä jätetään rauhaan. Halloweentalot, joissa saa käydä kierroksella tunnistaa siitä, että pihalla on lyhtyä ja teemaan liittyvää koristetta.

Toisaalta taas tämän alueen muissa osissa ei ollenkaan tunnisteta koko kiertelyä ilmiönä. Ei ole vielä vakiintunut Suomeen. Itse kyllä tykkään, tuo jännitystä ja iloa pimeimpään aikaan. Ei lapsille karkit ole tärkeimpiä vaan se, että pääsee esittelemään asuaan ja nauttimaan tunnelmasta. En ymmärrä vihanpurkauksia halloweenia/ siitä pitäviä kohtaan.  

Vierailija
30/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina joskus itekseni mietin että minkälaista mahtaa olla tälläisten ihmisten elämä jotka pahottaa mielensä milloin mistäkin!

kauheen vaikealta kuulostaa elämä jos vaivaa lapsien ovikellon soitto pari kertaa vuodessa.

jos mulla ei ole mitään annettavaa, sanon että en vietä halloweenia mutta kokeilkaa seuraava asuntoa ja hyvää illanjatkoa ja jatkan elämääni, mieleni ei erityisemmin tästä pari minuuttisesta pahentunut.

Päästään taas kulttuuriperimän ytimeen. Suomalaiselle koti nyt vaan on aika usein se rauhan tyyssija. Sitä ei turhaan häiritä. Pölynimurikauppiaasta alkaen kaikki ei toivotut randomit aiheuttavat harmia. Ihan jo sen ovelle ramppaamisen verran. Nykyisellään ei edes tiedä, mitä sieltä - taivas varjele - tulee ja uskaltaako edes avata.

Vierailija
31/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin varannut paljon makeisia, koska asumme alueella, jossa on paljon lapsia. Yksikään noita ei oveamme kolkuttanut.

Nyt sitten ollaan jonkun jenkkijuhlan kanssa kiertelemässä. Ei kiitos, ei sovi minulle.

Tuo palmusunnuntain perinne varmaan riippuu paljolti siitä, missä päin Suomea asuu. Itse olen koko ikäni asunut täällä länsirannikolla, eikä me lapsinakaan käyty virpomassa. Sen sijaan nuuttaamassa kävi kaikki kylän lapsen. Kaveri, joka asuu Itä-Suomessa taas kysyi että mitä ihmettä on nuuttaaminen. Siellä virpominen on tutumpaa.

Omat lapseni käyvät karkki vai kepponen-kierroksella ihan vain tuttujen luona. Muutama heistä on sellainen, jotka nimenomaan pyysivät käymään kun kuulivat kierroksesta.

Vierailija
32/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitkä perinne palmusunnuntain noidilla? No on, jos 1980-luvusta on mielestäsi pitkä aika. Trullit on Länsi-Suomessa kiertäneet lankalauantina, eli pitkänperjantin jälkeisenä päivänä. Ei todellakaan palmusunnuntaina!

Itä-Suomessa lapset kävi virpomassa ja toivottamassa siunausta  palmusunnuntaina. Ja vain tutuille ja sukulaisille. Se tulee Raamatusta, ja siihen ei todellakaan kuulu missään nimessä mikään pakanallinen pukeutuminen ja kerjäys.

Vierailija
33/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ole 26, enkä todellakaan avoin tällaiselle jenkkilästä tuodulle kerjuukulttuurille. Ihan jo ensinnäkin se lapsen turvallisuus: jos päästät lapsen rimputtelemaan tuntemattomien ovikelloja, niin kuka takaa ettei siellä oven takana odottele vähän väärällä tavalla lapsista pitävä setä. Että oma lapsi ei aikanaan tule pääsiäisenäkään kiertämään kuin ennakkoon sovittuihin paikkoihin. Siinä sitten samalla ratkeaa kaikki muukin kiertelyyn liittyvät ongelmat, kun ovet on etukäteen sovittu ja näissä osataan odottaa virpojaa saapuvaksi,

Sori kamu, sä et ole enää nuori.

Vierailija
34/35 |
29.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meullä kävi ulkomaalainen kerjäämässä kuukausi sitten. Saas nähdä, koska keksivät Halloweenin.

Vierailija
35/35 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo palmusunnuntain perinne varmaan riippuu paljolti siitä, missä päin Suomea asuu. Itse olen koko ikäni asunut täällä länsirannikolla, eikä me lapsinakaan käyty virpomassa. Sen sijaan nuuttaamassa kävi kaikki kylän lapsen. Kaveri, joka asuu Itä-Suomessa taas kysyi että mitä ihmettä on nuuttaaminen. Siellä virpominen on tutumpaa.

Omat lapseni käyvät karkki vai kepponen-kierroksella ihan vain tuttujen luona. Muutama heistä on sellainen, jotka nimenomaan pyysivät käymään kun kuulivat kierroksesta.

Olen tietoinen tästä erosta itäisen ja läntisen Suomen välillä. Olen kuitenkin syntynyt ja kasvanut Helsingissä ja muistan jo omasta lapsuudestani palmusunnuntain virpomiset, jolloin kiertelimme isolla lapsiporukalla. Olen jo mummoikäinen ja saanut todistaa parinkin sukupolven virpomista. Ilmeisesti Helsinkiin on sitten muutettu paljon itäisestä Suomesta:)

Suunnilleen kaikki suomalaiset kuitenkin tunnistavat virpomisperinteen. Siksi sitä tulisi mielestäni pitää yllä mieluummin kuin kopioida meille täysin vierasta jenkkikulttuuria.