Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijat: miten luette?

Perlman

Itselläni yliopiston kirjatentit meinaavat välillä tuottaa tuskaa. Arvon kanssaopiskelijat, miten te saatte esim. 400-sivuisen kirjan järkevässä ajassa opittua niin, että tentistä tulee hyvä numero? 

Kommentit (11)

Vierailija

Kirjatentit ovat kyllä kamalia, mutta huolellinen ajatusprosessi lukemisen aikana on kaiken a ja o. Ennakointi on yksi hyvä menetelmä. Eli ennen kirjan/uuden luvun aloittamista miettii mitä se tulee pitämään sisällään. Mihin esitetään vastauksia? Onko kuvia? Mitä ne kertovat? Jokaisessa kappaleessa on olennaisin ydinvirke, joka on usein kappaleen ensimmäinen virke. Periaatteessa tärkeimmän pointin tulisi olla siinä. Tiedän erään, joka lukee vain ensimmäiset virkkeet kappaleista ja pärjää tenteissä hyvin. Jokaisen varsinaisen luvun jälkeen voi myös lyhyesti muistuttaa itseään siitä, mitä juuri tuli lukeneeksi. Yksikin huolellinen lukukerta riittää. Itse teen myös monesti lukuaikataulun, että mitä luen milloinkin. 45min välein kannattaa myös pitää pieni tauko esim. hakea kahvia tms., koska pidempi prosessi on aivojen kannalta yhtä tyhjän kanssa. Tsemppiä tentteihin! :)

Vierailija

En ole enää opiskelija, mutta maisterinopinnot 3 vuodessa tuli suoritettua. Tekniikka: hankkia ainejärjestöiltä aina kun mahdollista edellisten vuosien tenttikysymykset ja lukea ainoastaan niissä kysytyt asiat tärppeinä. Muun lätinän jätin lukematta. Hyvistä numeroista en välittänyt, riitti että läpi meni. Loistavasti toimi.

Joskus kävi niinkin, että en esim. biletyksen takia ollut lukenut ollenkaan, mutta jostain syystä menin tenttiin kokeilemaan kumminkin. Kerran luovassa krapulamielentilassa jaarittelin vaan omia mietteitäni, pitkälti kysymyksiä analysoiden, esseemuotoisiin vastauksiin, ja sain parhaimman mahdollisen arvosanan :D

Vierailija

Musta kirjatentit on helppoja. Mä luen kirjan läpi tehden tiivistelmää. Samalla teen listaa asioista joita en ymmärrä kirjan perusteella. Sitten kun kirja on luettu läpi käyn epäselvien asioiden listani läpi googlen/scopuksen tms kanssa niin, että ymmärrän ne epäselvät asiat, teen niistäkin tiivistelmät. Kaksi päivää ennen tenttiä luen tiivistelmät läpi ja teen asioista joita en muista avainsanalistan (tässä vaiheessa olen siis jo ymmärtänyt sekä helpot että vaikeat asiat). Loppuajan käyn läpi pelkkää avainsanalistaa. 

Vierailija

Siinä on kaksi tärkeää asiaa: aikataulun luonti ja komen kerran lukutekniikka.

ensimmäinen tarkoittaa sitä, että ajankäyttönsä pitää suunnitella. Pitää katsoa, kuinka paljon aikaa tenttipaketti vaatii ja budjetoitava se lukemiseen. Karkeana laskuapuna voi pitää esim ditä, että 1op vaatii keskimäärin 27 tunnin työn. Niinpä 5op vaatii 135 tunnin, eli 8 tunnin päiviin jaettuna noin17 päivän työn. Tämä on se kohtuullinen aika - jos selviät vähemmällä, hyvä, mutta ei sen aina kuulu olla mahdollista. Niinpä sun täytyy varata tämä aika opiskeluun. Varattuasi dun täytyy myös käyttää se opiskeluun, eikä esimerkiksi opiskelun raskaudesta narisemiseen. Tälle ajalle jaat luettavan materiaalin osatavoitteiksi ja pidät niistä kiinni. (Joskus aikaa ei tietysti ole kuin 2 pä. Silloin se on jaettava osatavoitteille ja yritettävä ehtiä se, mitä ehtii.)

Kolmen kerran lukutekniikka taas tarkottaa jokseenkin yllä kuvattua menetelmää. Ensin silmäillään kaikesta materiaalista sisällysluettelon ja otsikot ja mietitään, mitä tässä todennäköiseeti lukee ja millaisen kokonaisuuden se muodostaa. Sitten luetaan koko kokonaisuus ja katdotaan, kmitä siinå oikeasti on. Sovellusesimerkkeihin kannattaa kiinnittää huomiota ja miettiä omia vastaavia esimerkkejä. Kolmanneksi katsellaan taas niitä otsikoita ja myös mahdollisia tiivistelmiä ja mstellaan, miten se nyt taas olikaan. 

Vierailija

Suoritin melkein koko yliopiston kirjatentein, erinomaisin arvosanoin. Ne muutama pakollinen luentokurssi menivät sitten ihan penkin alle. Luin yleensä näin:

Selailen kirjaa sieltä täältä, aloitan lukemisen keskeltä. Katson sisällysluettelosta, mitä kaikkea täällä onkaan. Tällä tavoin saan kiinnostuksen heräämään paremmin kuin alusta aloittamalla, eikä kirja tunnu mahdottomalta vuorelta, jolle pitää kiivetä.

Sitten luen kirjan kokonaan läpi, tarkoituksena ymmärtää kaikki mitä sanotaan. Samalla kirjoitan sisällöstä omasanaisen tiivistelmän. Tiivistelmän pituus on ehkä 1/10 tai 1/20 siitä mikä kirjan sivumäärä, riippuen kirjan sisällöstä ja kirjoittajan tyylistä. Kirjoittelen mukaan huomautuksia, jos en ole jotakin kohtaa ymmärtänyt (selitän itselleni, mitä tarkkaan ottaen en ymmärrä). 

Sitten pistän kirjan pois ja keskityn kertaamaan tiivistelmääni: Pistän myös sen tiivistelmän pois, ja koetan muistaa, mitä kaikkea siinä olikaan. Yleensä ensin tulee mieleen asian runko, sitten alkaa tulla yksityiskohtiakin. Siis kirjoitan tiivistelmän muistinvaraisesti uudelleen. Lopuksi vertaan tulosta alkuperäiseen tiivistelmääni, korjaan aukot ja väärin muistamani kohdat. Tätä teen muutaman päivän välein. Ja esim. bussissa se tiivistelmä kulkee mukana, palautan ihan ajatuksissani sisältöä mieleen, ja sitten katson, menikö oikein.

Eli: kiinnostu, ymmärrä, paina mieleen.

Muuten tuo menetelmä on hyvä, mutta kokeessa kun olen tyhjentänyt kaiken paperille, kaikki myös unohtuu :) Mutta ne tiivistelmät olen pitänyt tallessa, niistä on ollut vielä työelämässäkin hyötyä, kun on voinut käyttää lunttilappuina.

Meillä oli myös sellaisia kirjatenttejä, joihin sai ottaa mukaan lunttilapun. Oikeastaan siinähän sisällön prosessointi toimii pitkälti samoin kuin tuossa tiivistelmän teossa: Täytyy miettiä, mikä on olennaista. Olipa niitäkin tenttejä, joissa saa olla kirjat mukana, mutta niihin valmentauduin ihan samalla tekniikalla, ja se toimi silloinkin.

Vierailija

Unohda ajatus kirjojen lukemisesta. Tenttikirjat tulee aktiivisesti käsitellä. Tämä tarkoittaa hyvää muistiinpanotekniikkaa. Opettele lukemaan kynä kädessä. Minulla oli tapana tehdä yksi vihon sivu muistiinpanoja per luku. Tiivistin siihen oleellisimmat asiat ja selitin käsitteet.

Kannattaa kellottaa, millainen oma käsittelynopeus on. Omani oli muistaakseni n. 30 sivua tunnissa.

Selailemalla kannattaa aina aloittaa. Selvitä, millainen kirjan rakenne on, ja kuinka paljon tilaa on omistettu millekin aiheelle.

Ota tavaksesi esittää tekstille kysymyksiä: "Okei, mistäköhän tässäkin luvussa on kysymys? Mitä tämä käsite tarkoittaa? Mikä on tämän uuden asian X suhde siihen viime luvussa käsiteltyyn asiaan Y? Onkohan kirjoittaja itse sitä mieltä, että Z on paras vaihtoehto, koska se tuodaan joka välissä esiin? Mitä mieltä itse olen Z:n paremmuudesta?"

viestin 8 kirjoittaja

Lisään vielä, että vaikka tekniikkani ehk kuulostaa työläältä, minulla ei tainnut koskaan mennä kirjatenttiin valmistautumisessa enempää aikaa kuin kurssille määritellyistä opintopisteistä laskettu tuntimäärä. Yleensä selvisin vähemmällä, vaikka luinkin koealueen kokonaan. Mutta en tuhlannut aikaani siihen, että olisin moneen kertaan lukenut samoja sivuja. Riittää, että kertaalleen ymmärtää, ja sitten testailee, muistaako ymmärtämänsä.

Tietysti siitä on hyötyä, että pystyy lukemaan nopeasti, myös vierasta kieltä. Se on kyllä kanssa taito, joka harjoituksen myötä kehittyy.

Vierailija

Lukusuunnitelma kannattaa myös tehdä sen verran löysäksi, että parin päivän sairastelu tms ei kaada mitään. Sen loppuun kannattaa muutama päivä varata ylimääräistä, jonka sitten kertailee aluetta jos niitä ei ole pakko käyttää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat