Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syysväsymys - mikä avuksi?

Vierailija

Hei! Onkohan täällä muita, jotka kärsivät pahasta syysväsymyksestä? Itse olen ollut pari viime viikkoa ihan kuitti - herään aamulla väsyneenä, väsähdän jossain vaiheessa päivää ja illallakin on pakko päästä nukkumaan jo kl 22 jälkeen. Elämänrytmit eivät ole juuri muuttuneet ja nukun 7-9 tuntia yössä, mutta kun ei tunnu vain riittävän :(. Harrastan liikuntaa päivittäin. 

En ole testannut veriarvoja, mutta muutama kk sitten kaikki ainakin olivat oikein hyviä, eikä yleiskunnossa ole tapahtunut muutoksia. Onko tämä nyt sitä kuuluisaa kaamosväsymystä? MIkä avuksi? Kirkasvalolamppua olen miettinyt. :(

Parhaat väsymyksen taltuttajat jakoon! :)  

Kommentit (12)

Vierailija

Voihan sulla olla vaikkapa lievä tulehdus mikä väsyttää.

Talviväsymykseen voi koittaa just sitä kirkasvalolamppua, liikuntaa, kunnollista ruokaa, alkoholinkäytön lopettamista, D-vitamiinia ja kalaöljyä. Nämä ei välttämättä paljoa auta jos tilanne on paha.

Pari viikkoa etelänlomaa voipi toimia.

Ainoa mikä mulla auttaa on aurinko. Sitä tulee oikein hyvässä lykyssä jo tammikuussa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Talviväsymykseen voi koittaa just sitä kirkasvalolamppua, liikuntaa, kunnollista ruokaa, alkoholinkäytön lopettamista, D-vitamiinia ja kalaöljyä. Nämä ei välttämättä paljoa auta jos tilanne on paha.

Ainoa mikä mulla auttaa on aurinko. Sitä tulee oikein hyvässä lykyssä jo tammikuussa. 

Kiitti! En kyllä osaa sanoa, millainen tulehdus voisi olla.. Kaikki tuntuu olevan ihan kunnossa. Juuri noita kaikkia muita ohjeita noudatakin, alkoholia en käytä juuri ollenkaan. Ongelmallista :/ 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitti! En kyllä osaa sanoa, millainen tulehdus voisi olla.. Kaikki tuntuu olevan ihan kunnossa. Juuri noita kaikkia muita ohjeita noudatakin, alkoholia en käytä juuri ollenkaan. Ongelmallista :/ 

Jos mitään x syytä ei löydy niin voi olla että masentaa muuten vain. Sillä ei ole mitään tekoa vuodenajan kanssa mutta sen saattaa liittää sellaiseen. Positiivisellä ajattelulla ja muulla huuhaalla heitän vesilintua. Kuvainnollisesti, en siedä eläinten kiusaamista mitenkään. Yhden keinon tiedän mikä voi auttaa, itsellä ainakin toimii. Hollanti on lähin paikka missä voit kokeilla ilman seurausten pelkoa vaikka sielläkään se ei tarkalleen laillista ole.

Vierailija

Nukkuminen ja armollisuus itselleen auttaa. Ja makean syöminen ja viina. Itselläni tämä ongelma ollut jo yli 10 vuotta, ja en minä enää viitsi edes kiusata itseäni yrittämisellä piristyä. Töissä käyn kun on pakko, mutta sen lisäksi en tee yhtään mitään paitsi syön makeaa ja juon kaljaa. Onneksi olen sinkku niin tämä onnistuu hyvin. Unta 10-12 tuntia työssä ja tosiaan mässyä ja lepoa. Sillä siitä selviää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nukkuminen ja armollisuus itselleen auttaa. Ja makean syöminen ja viina. Itselläni tämä ongelma ollut jo yli 10 vuotta, ja en minä enää viitsi edes kiusata itseäni yrittämisellä piristyä. Töissä käyn kun on pakko, mutta sen lisäksi en tee yhtään mitään paitsi syön makeaa ja juon kaljaa. Onneksi olen sinkku niin tämä onnistuu hyvin. Unta 10-12 tuntia työssä ja tosiaan mässyä ja lepoa. Sillä siitä selviää.

Uni auttaa tosi moneen vaivaan. Paskaa sinänsä että alkoholi on ainoa laillinen millä stressiä voi helpottaa ilman reseptiä. Akuuttiin vaivaan kun ei auta kuin jokin hermostoon vaikuttava. Toisinaan poltan jointin, joo laitonta mutta pienempi paha kuin rauhoittavat mitä lääkäri ehdotti.

Vierailija

Tota syysväsymystä ja kaamosmasennusta esiintyy ihmisillä, jotka ottavat vaikutteita mediasta.

Lehdet, radio ja tv aloittavat syksyllä kampanjan, jossa tätä asiaa toitotetaan joka päivä.

Toimittajat selostavat kuinka nyt on pimeää ja masentavaa ja suomalaiset masentuu. Antavat neuvoja kaamosmasennukseen.

Ja ihan jokainen päivä, kunnes aletaan puhua joulukiireistä.

Vierailija

Mulla on auttanut kahvi, suklaa, uni, liikunta, kirkasvalo, säännöllinen rytmi  (univalve, syöminen, kotityöt...), kavereiden tapaaminen, mieluisat tekemiset (lukeminen, sauna, ulkoilu) ja matkat aurinkoisiin maihin ja sellainen armollinen ja lempeä asenne: asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat :)

Näistä en kyllä suosittele kahvin ja suklaan lisäämistä, pidemmän päälle ei paranna tilannetta, vaikka hetkellisesti helpottaa. Paras hoitokeino on mulla ollut lämpöloma etelään, niitä vaan ei ihan kokoajan voi tehdä...

Vierailija

Mulla auttaa höllääminen: hyväksyn että syksyisin vapaa-aika on aika tapahtumatonta. Joudun keräilemään voimia työpäivään ja tekemään vain välttämättömimmät kotityöt.

Marraskuu pahin

Minun mielipiteeni on että media on luonut kuvan kiireisistä ja ylipirteistä ihmisistä, joita meidän pitäisi koko aika jaksaa olla. Itse yritän hyväksyä että välillä ei vaan jaksa painaa samalla kapasiteetillä menemään. Olen aina laihtunut kesäisin ja marraskuun alettua vähän lihonnut. Ehkä se ei niin kamalaa ole ettei aina vaan jaksa. Vaikka onhan tää marraskuu ihan syvältä !

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat