Supistelijat Hei!
Olen itse oppinut elämään harjoitussuppareiden kanssa jo raskausviikolta 13 lähtien, nyt olen viikolla 24.
Mutta tänään supparit ovat tuntuneet ekaa kertaa emättimessä asti tai siis tuntuu kuin alpäässäkin supistaisi. Tätä ennen supparit ovat olleet lähinnä vatsan seudulla. Onko muilla supistelijoilla samanlaisia kokemuksia, kuuluvatko nämäkin tunteet asiaan?
Tiistaina äitipolin kontrollissa kaikki oli ok, odotan nimittäin kaksosia.
Kiitos!
Kommentit (6)
vaan mahan seutuvilla. Kuinkas paljon tälläsiä harjotussuppareitaa saa päivässä olla? Ei siis ole kipeitä nämä mun supistukset.
Minulla myös supistukset ovat enimmäkseen tuntuneet kohdunsuulla. Tässä raskaudessa niitä on ollu ehkä 13 rv:lta lähtien. Olin ennen pitkää joululomaa kolme päivää saikulla niiden takia. Vuoden vaihteen jälkeen olen ollut töissä 1 1/2 viikkoa ja muut ajat sairaslomalla. Nyt olen töissä, mutten tiedä miten jaksan jatkossa. Supisteluja minulla ei ole päivittäin, sairaslomalla niitä ei välttämättä tule ollenkaan.
Sinuna en odottelisi sairasloman hakemista kauaa, jos vielä kyseessä on kaksoisraskaus.
Kevis rv 25 + 2
...ensiksi etta se emattimen bakteeritutkimus ei ole sama kuin papa, ei oteta kohdunsuulta vaan ihan emattimen seinamasta; eli ei pitaisi lisata supisteluja, ja voithan pyytaa erikseen etteivat koske kohdunsuulle jos ei ole ihan pakko, niin makin aina teen koska ma supistelen kaksi paivaa putkeen jos kohdunsuuta kosketaan...
virtsakoe on toinen standardikoe (pissatulehdus ehka yleisin suppareiden syy). verikokeita multa ei suppareiden suhteen ole koskaan otettu, ja tuo ematinkoekin vasta kun olen valittanut ematintulehduksen oireita ja pyytanyt ottamaan, pissakoe sen sijaan aina kun olen suppareiden vuoksi laakarissa kaynyt. jos on ripulin oireita nekin kannattaa mainita (voivat aiheuttaa suppareita nekin), voivat tutkia niitakin. muita ennenaikaisten suppareiden syita voivat olla liika lapsivesi (voidaan mitata ultralla) tai kohdun rakenteelliset ongelmant (esim. fibroomat, nakyvat kai nekin yleensa ultralla) tai placenta previa (eteisistukka). varmaan on paljon muitakin, nama on tulleet mulla itsellani vastaan (ts. on epailty/tutkittu/loydetty). ikava tosiasia kuitenkin on etta ennenaikaisille suppareille ei valttamatta loydy mitaan " testeissa nakyvaa" syyta. lepo (ja monelle riittaa vain ihan totaalivuodelepo, esim. mulle), veden juonti ja magnesium saattaa auttaa kotikonsteina. sitten on laakkeita jotka vahentaa supistelua joita laakari voi maarata, talla hetkella kai " kaypa hoito" suomessakin (asun itse ulkomailla) alkaa olla adalat (ts. nifidipine) joka blokkaa kohdun oksitosiinireseptoreita ja toimi ainakin mulla hyvin, mutta on muitakin kohtua rentouttavia laakkeita (esim. ritodrine, fenoterol, salbutamol jne...). ja jos synnytys ihan tosissaan kaynnistyy niin sairaalassa voidaan tipan kautta antaa viela naita tai joitain muitakin laakkeita suurempina annoksina, eli silloinkaan peli ei ole viela valttamatta menetetty. tsemppia, toivottavasti saat levata ja supparit loppuvat!
Tarkoitus oli siis vastata siihen viestiin jossa kysyttiin syyn tutkimisesta mutta kun esikko vei huomion hetkeksi niin tuli sitten tanne... Anteeksi taas, uusi yritys!
joo mulla on nyt toinen tulossa ja molemmissa raskauksissa on supistellut pitkin matkaa. Supistukset tuntuneet vain mahassa. myös synnytyssupistukset tuntuivat vain mahassa ja niitä kuvaa parhaiten synnytys poltot. ei mitään tunnetta selässä tai kohdun suulla, emättimessä. itse olin täysin kiinni kun synnytys alkoi ja avauduin kokonaan reilussa 3 tunnissa.
mulla tuntuu pelkästään alapäässä. kertaakaan ei ole mahassa supistusta tuntunut. rv 23+2