Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolaina 300 000€. Riittääkö maksukyky?

Vierailija

Asunnon hinta 330 000 €. Yhtiövastike 450€/kk. Omat säästöt 30 000 €. Minun tulot brutto 6000 €/kk ja puolison 3000€/kk. Kolme alaikäistä lasta. Vakiduunit. Ei muita lainoja, eikä muita tuloja. Osaan kyllä laskea. Mutta Karmean kokoinen laina. Pankki kyllä sen antaa mein tuloilla. Nyt pystytään hoitamaan, mutta entä jos sairastuu tm. Onko kellään näin isoa lainaa? Pystyykö sen kanssa elämään vai ahdistavaksi summa liikaa? Onko joku yrittänyt, mutta ei sitten onnistunut ja sitten luopunut kalliista asunnosta ja isosta lainasta? Kokemuksia?

Kommentit (9)

Vierailija

Meillä oli lähes tulkoon tuon suuruinen laina mutta onneksi pääsimme siitä eroon, ennätimme myydä asuntomme ennen kuin pahin asuntokauppojen pysähtyneisyys alkoi. Päätimme tuolloin ettemme ikinä enää ota asuntolainaa riesoiksemme sillä meillä ei ole varaa menettää omaisuuttamme asuntokuplan puhjetessa.

Vierailija

Osta halvempi, kerrostalosta. Sellainen, että hyvältä alueelta ja siisti kunto, arvo tulee nousemaan. Omakotitalot on hankalia.

Vierailija

Uskoisin, että riittää. Mulla oli yksinäni 110 000€ alun perin ja tulot n. 3800 €/kk. Vastike 230 €. Ei ole tehnyt tiukkaa.

Vierailija

Paljonko teillä siis jää käteen nettona palkoista ja lapsilisistä? Kuutisen tonnia?

Meillä on jotakuinkin samat tulot miehen kanssa (molemmilla 4,5 tonnia brutto). En kyllä haluaisi noin kovaa asuntolainaa maksella, pakko myöntää. Onneksi on jo velaton asunto...

Kahdellekymmenelle vuodelle laskettuna tuosta tulee 1 500 euron kk-lyhennykset. JOS korot eivät nouse, siis.

Päälle yhtiövastike, eli asumiskulut nousevat noin kahteen tonniin kuussa. Käteen jää nelisen tonnia, eli ei tuota sinänsä ongelmia, jos ette kumpikaan joudu työttömäksi tai vaikkapa sairastu.

Onhan teillä kaiketi vielä työuraa jäljellä tuo 20 vuotta, kun teillä on alaikäisiä lapsiakin...?

Meillä kävi niin, että mies sairastui syöpään. On kyllä syövästä parantunut, mutta hoidot vievät terveyden niin, että joutunee sairaseläkkeelle. Perheemme tulotaso tippuu roimasti. Onneksi on siis asunto maksettuna, koska nyt lainanhoito kävisi todella hankalaksi.

Mutta aina sen asunnon voi myös myydä, jos tulee iso kriisi eteen.

Vierailija

Minua hirvittäisi tuo summa. Me otettiin lainaa 200t€, omakotitalo, eli ei yhtiövastikkeita. Tuo summa oli ehdoton maksimi, vaikka meillä suht hyvät tulot. Mies 7100€ ja minä 3300€ brutto. Nyt menee hyvin, mutta entä tulevaisuudessa? Koitetaan maksaa lain rivakasti pois. Eli aina kun mahdollista, tehdään ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Ja muuta velkaa ei oteta.

käyttäjä-11285
Seuraa 
Liittynyt4.9.2015

Vierailija kirjoitti:

Osta halvempi, kerrostalosta. Sellainen, että hyvältä alueelta ja siisti kunto, arvo tulee nousemaan. Omakotitalot on hankalia.

Mistä päättelit, että kyseessä olisi omakotitalo? AP kuitenkin puhui yhtiövastikkeesta, eli kyseessä on asunto-osakeyhtiö. Toki kyseessä voi olla erillistalo ("omakotitalo"), mutta ihan yhtä hyvin kerrostalokämppäkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minua hirvittäisi tuo summa. Me otettiin lainaa 200t€, omakotitalo, eli ei yhtiövastikkeita. Tuo summa oli ehdoton maksimi, vaikka meillä suht hyvät tulot. Mies 7100€ ja minä 3300€ brutto. Nyt menee hyvin, mutta entä tulevaisuudessa? Koitetaan maksaa lain rivakasti pois. Eli aina kun mahdollista, tehdään ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Ja muuta velkaa ei oteta.

Ei yhtiövastiketta = ei asumiskuluja. Vai mitä yrität sanoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtiövastiketta = ei asumiskuluja. Vai mitä yrität sanoa?

Missä hän niin sanoi? Luetko muutenkin aina muiden kommenteista ihan omiasi?

Hän sanoo vaan, että yhtiövastiketta ei ole. Muut kulut - lämmitys, mahdollinen tontinvuokra, ehkä auraus, jätemaksu, jne. ovat täysin tapauskohtaisia, joita ei hän nyt lähtenyt erittelemään - kuten ei muitakaan kotitaloutensa kuluja lasten harrastuksista lääkemenoihin...

ohis

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat