Ostaisitteko toisen asunnon tässä tapauksessa?
Joudumme näköjään asumaan vuosia eteenpäin kahdella paikkakunnalla. Meillä on tilava perheasunto toisella paikkakunnalla, josta maksoimme vuosi sitten 200 000 eur, lainaa jäljellä tuosta noin 110 000 eur. Mies käy toisella paikkakunnalla töissä osittain, firma maksaa matkakulut ja tarjolle olisi kai kimppakämppä muiden miesten kanssa (ei omaa huonetta), joka ei useista syistä oikein sovellu eikä mies siitä ole innostunut. Siinä vaiheessa, kun jouduttiin itse maksamaan matkakulut, vuokrattiin myös asunto, jossa mies edelleen asuu ja jonka kk-vuokra on reilu 500 eur, jonka siis tällä hetkellä maksamme.
Mitä mieltä olette? Kannattaisiko hankkia oma asunto myös toiselta paikkakunnalta? Nyt maksamme vuokraa noin paljon kuukausittain. Toinen paikkakuntakaan ei ole kovin edullinen eli olen alustavasti katsellut, että noin 60 000 eur voisi saada sopivan hyväkuntoisen yksiön tai pikkukaksion.
Lisälainan otto hieman hirvittää, mutta toisaalta maksamme tuota vuokraa noin paljon. Nettotulomme ovat tällä hetkellä noin 4000 eur/kk +bonukset. Vuoden kuluessa todennäköisesti kasvavat noin 4500-5000 euroon. Ensimmäinen lapsi on toiveissa eli lapsia ei vielä ole.
Mielipiteitä, kiitos!
huhuu kakkonen ja kutonen ja muutamat muut, earth calling! Onko teistä 4000 euron NETTOtulot pienet? Olen pitänyt meidän perhettämme kohtalaisen hyvätuloisena ja meidän NETTOtulomme ovat noin 5000 euroa, bruttotulot ovat 9000. Meillä on 140 000 lainaa 350 000 arvoisesta asunnosta ja juuri harkitsemme pikkuyksiön ostoa sijoitusmielessä radan varressa. pankissa lainaa luvattiin " miten paljon nyt haluatte" -- kuulemma tuloillamme ja tilanteessamme vasta 300 000 lainaeuron kohdalla rupeavat kuulemma harkitsemaan... Tosin ajateltiin ottaa vain 50 000 ja ostaa halpa kämppä jota vuokralainen lyhentää.
totta kai ap voitte ostaa sen kämpän -- 500 eurolla lyhentää todella mukavasti 60 000 kokoista lainaa ja kun tilanne muuttuu, siirrätte tietysti lyhennyksen vuokralaisen maksettavaksi ja oma omaisuus karttuu... Ihme vastauksia olette saaneet -- en usko, että pankillakaan on mitään sanottavaa, kun entinenkin asunto on melkein puoliksi oma. Asuntoon sijoittaminen on tähän mennessä aina ollut viisasta...
En siis rahastojakaan hyljeksi, meillä menee joka kuukausi rahaa sekä rahastoon että säästötilille, mutta silti...