Nenäsuihkeesta unettomuutta (lukekaa te, jotka käytätte flunssaan)

Vierailija

Tulipa sitten tällainen koettua. Ihmettelin kun en saanu moneen yöhön (lähes viikkoon) nukuttua kuin muutaman tunnin - max 4 h per yö, kun käytin Otrivin Menthol suihketta flunssan takia. Kun lopetin käytön, nukuin taas normaalisti. Vasta tuon jälkeen luin pakkausselosteen, jossa lukee: 

"Ole erityisen varovainen Otrivin Mentholin suhteen, jos

- reagoit herkästi sympatomimeeteille (eli adrenaliinin kaltaisille valmisteille); käyttö saattaa aiheuttaa unettomuutta."

http://www.apteekkituotteet.fi/Otrivin-Menthol-sailytysaineeton

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oho :( Öisinhän noita just käytetään.Ei oikein hyvä yhtälö.

Nenäsuihkeissa on erilaisia vaikuttavia aineita. Nasolin ei aiheuta haittavaikutuksena unettomuutta, sillä siinä ei ole tuota ainetta.

Vierailija

Eipä ole minulla aiheuttanut ikinä unettomuutta, eli ilmeisesti en ole herkkä sympatomimeeteille. Päinvastoin, nokka umpitukossa on hiton vaikea nukkua, mutta kun nenän avaa Otrivinilla, saa hengitettyä makuuasennossakin ja voi nukahtaa.

Vierailija

Kannattaa tosiaan jo ennen kuin käy apteekista mitään lääkkeitä hakemassa, katsoa netistä ne selosteet läpi. Järkevä ihminen lukee selosteet ennen kuin syö mitään lääkkeitä. Toki voi farmaseutilta kysyä, mutta usein ne ovat vain yllättyneitä jos joku pyytää lisätietoa lääkkeestä.

Vierailija

Nuo nenäsumutteet on ihan vihoviimeisiä. Ei kannata käyttää, koska ne vaan pitkittää tukkoisuutta. Jos nenä menee yöllä tukkoon, niin kannattaa korottaa patjan yläpäätä jotenkin, että pää on korkeammalla. Tuo auttaa aika hyvin. Mulla ainakin menee se tukkoisuus melko nopeasti ohi ihan ilman mitään lääkkeitä. Mieluummin hengittelen sitten suun kautta vaikka.

Vierailija

Käviköhän mulle kerran samajuttu? Lainasin äidiltäni jotain ihme nenäsuihketta. Otin siis ennen nukkumaan menoa ja ennen niiden ottoa minua väsytti ja sen jälkeen nukahdinķin vasta aamulla kello 6 jälkeen. Olivat jotain ihme merkkiä jota en ollut käyttänyt.

Vierailija

Varmaan yksilöllistä. Minulla tuo ei ole koskaan vaikuttanut noin, vaikka käytän nenäsuihkeita heti jos nuha on alkamassa, koska niitä käyttämällä voi ehkäistä poskiontelontulehduksen syntymistä jos siihen on taipumusta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Varmaan yksilöllistä. Minulla tuo ei ole koskaan vaikuttanut noin, vaikka käytän nenäsuihkeita heti jos nuha on alkamassa, koska niitä käyttämällä voi ehkäistä poskiontelontulehduksen syntymistä jos siihen on taipumusta. 

Mitä merkkiä olet käyttäny? Olisko sellaista merkkiä, jossa ei ole tuota "sympatomimeeteille (eli adrenaliinin kaltaisille valmisteille)"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Käviköhän mulle kerran samajuttu? Lainasin äidiltäni jotain ihme nenäsuihketta. Otin siis ennen nukkumaan menoa ja ennen niiden ottoa minua väsytti ja sen jälkeen nukahdinķin vasta aamulla kello 6 jälkeen. Olivat jotain ihme merkkiä jota en ollut käyttänyt.

Kysy äidiltäs mikä merkki oli ja tule kertomaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkkiä olet käyttäny? Olisko sellaista merkkiä, jossa ei ole tuota "sympatomimeeteille (eli adrenaliinin kaltaisille valmisteille)"

Ihan kaikki mahdollisia merkkejä olen käyttänyt, sitä mitä on milloinkin omasta tai mökin tai mummolan kaapista löytynyt. Olen flunssassa yleensä sen verran väsynyt, että nukun vaikka mitä olisi, siinä ei joku 0,5 - 1 mg ihan mitä tahansa ainetta vaikuta mun hermostoon eikä unenlahjoihin yhtään mitenkään. 

Vierailija

Taisi käydä viime yönä juuri noin, että nenäsuihke vei unet moneksi tunniksi. Tänään hain apteekista nenäkannun, katsotaan auttaako se.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho :( Öisinhän noita just käytetään.Ei oikein hyvä yhtälö.

Nenäsuihkeissa on erilaisia vaikuttavia aineita. Nasolin ei aiheuta haittavaikutuksena unettomuutta, sillä siinä ei ole tuota ainetta.

Mutta Nasolin ei vähennä räkää juuri lainkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nuo nenäsumutteet on ihan vihoviimeisiä. Ei kannata käyttää, koska ne vaan pitkittää tukkoisuutta. Jos nenä menee yöllä tukkoon, niin kannattaa korottaa patjan yläpäätä jotenkin, että pää on korkeammalla. Tuo auttaa aika hyvin. Mulla ainakin menee se tukkoisuus melko nopeasti ohi ihan ilman mitään lääkkeitä. Mieluummin hengittelen sitten suun kautta vaikka.

Voin allekirjoittaa. Juuri tämän takia niitä ei saisi käyttää kuin muutaman päivän putkeen.

Itse käytin joskus tilanteessa jossa oli akuutti allergia ja flunssa samaan aikaan, ja reilun viikon kuluttua huomasin että nenän tukkoisuus ei lähtenyt enää ollenkaan pois, vaikka flunssa ja allergianaiheuttaja olikin poissa. Nenä tottuu sumutteeseen eikä enää pysy auki ilman.

Itse pääsin Otrivinista eroon pakottautumalla väkisin olemaan ilman noin kolme vuotta sen jälkeen kun olin aloittanut käytön. Tämän kolme vuotta siis käytin sumutetta päivittäin, muuten ei pystynyt hengittämään nenän kautta ollenkaan.

Kai se on turvallista jos tosiaan käyttää vain vähän aikaa, mutta helposti jää koukkuun siihen ihanaan tunteeseen, kun nenä on auki ja sitten ei voikaan lopettaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat