Nenäsuihkeesta unettomuutta (lukekaa te, jotka käytätte flunssaan)
Tulipa sitten tällainen koettua. Ihmettelin kun en saanu moneen yöhön (lähes viikkoon) nukuttua kuin muutaman tunnin - max 4 h per yö, kun käytin Otrivin Menthol suihketta flunssan takia. Kun lopetin käytön, nukuin taas normaalisti. Vasta tuon jälkeen luin pakkausselosteen, jossa lukee:
"Ole erityisen varovainen Otrivin Mentholin suhteen, jos
- reagoit herkästi sympatomimeeteille (eli adrenaliinin kaltaisille valmisteille); käyttö saattaa aiheuttaa unettomuutta."
http://www.apteekkituotteet.fi/Otrivin-Menthol-sailytysaineeton
Kommentit (24)
Itse vannon nenäkannun nimeen. Heti kun kurkkukipu alkaa, aloitan käytön. Eipä ole ollut poskiontelontulehdusta moneen vuoteen. Joskus tehostan kortisoonisuihkeella, mutta yleensä pärjään ilman.
Onpa netti mainio väline 🙂 ja kiva että joku tästäkin ehtinyt aloittaa ketjun.
Taisipa saman tien löytyä selitys kolmen peräkkäisen yön n2-4 tunnin unille joita ihmettelen tässä keskellä yötä lopun väsyneenä siltikään kykenemättä nukkumaan. Juuri hiipi ajatus entäpä jos... ja näinhän se yhteys löytyikin.
Näköjään suihkeessa oleva stimulantti voi vaikuttaa eri aikoina eri tavoin. Aiemmin ei ole vaikuttanut nukkumiseen, mutta nyt valmiiksi stressaantuneena ilmeisesti yhteisvaikutus on liikaa.
Nenä tukossa ilman Otriviniakaan en kykene nukkumaan, joten toivotaan että jatkossa toimii taas ilman haittavaikutuksia.
Onko toi unettomuus loppunut heti nenösumutteen käyrön lopettmisen jälkeen? On ollut 4 yöt vaikeuksia saada unta, että pyörinyt sängyssä. Kahtena öistä olin ottanut otrivin mentholia ja kahtena en ollut, mietin näinköhän se enää vaikuttaisi unettomuuteen?
Suolaluiossuihke on vaarattomin myös limakalvoille, ja nenäkannu. Minulla oli taipumus tukkoisuuteen, poskiontelontulehduksiin ja keuhkoputkentulehduksiin. Sen jälkeen kun jätin maidon kaikkine ainesosineen pois ruokavaliosta, hengitystiet avautuivat (limakalvoturvotus laski) enkä ole kolmeen vuoteen tarvinnut lääkkeitä.