Miksi on tärkeää, että ulkomaalaiset opiskelijat haluavat opiskella Suomessa?

Vierailija

Siis selittäkää miksi ollaan niin huolissaan siitä, että emme saa ulkomaalaisia opiskelijoita entisen malliin, jos koulutus ei säily heille maksuttomana. Ulkomaalaisille opiskelijoille ei ole olemassa korvamerkittyjä opiskelupaikkoja, vaan jokainen heiltä vapautuva opiskelupaikka menee suomalaiselle nuorelle. Jonka vanhemmat ja läheiset on osaltaan rakentaneet ja rahoittaneet korkeakoulujärjestelmää. Ja joka jää todennäköisesti Suomeen töihin, käyttää täällä sen pääoman jonka koulutuksella sai ja maksaa siitä tänne verot.

Eli kertokaa, mitä pahaa tässä nyt tarkalleen ottaen tapahtuu, jos tänne hakeutuu entistä vähemmän ulkomaalaisia ilmaisen koulutuksen perässä, ja tässä korkean nuorisotyöttömyyden maassa 20 000 suomalaista nuorta saakin yhtäkkiä uuden mahdollisuuden rakentaa elämäänsä opiskelun avulla. 

Kommentit (2)

Vierailija

Omista opiskeluista on aikaa, mutta muistelen tämän perustuneen eräänlaiseen vaihdantaan. Silloin oli ERASMUS -ohjelma, nyt varmaan joku muu.

Ylivoimaisesti suurin osa ulkomaalaisista kai on edelleen vaihtareita, vai onko tilanne muuttunut radikaalisti?

Eli vaihto-ohjelmissa perustuu löyhästi siihen, etää kuinka monta vaihto-opisklijaa maa/yliopisto ottaa, sitä useampi sen yliopiston opiskleija pääsee osaltaan vaihtoon.

Minä olin esim. ilman lukukausimaksua melkoisen kalliin lukukausimaksun yliopistossa vaihdossa yhden lukuvuoden ja meillä taas oli sieltä vaihdossa opiskelijoita.

Ajattelisin, että jos tämäntyyppinen systeemi on yhä olemassa, on tosi tärkeää mahdollistaa niiden suomalaisten opiskelijoiden mahdollisuus vaihtoon. Nämä opiskelijathan eivät vie sisäänottokiintiöiden paikkoja, vaan ovat vaihto-opiskelijoina osan varsinaisista opiskelijoista ollessa puolestaan vaihdossa.

Toki omatoimisesti tutkinto-opiskelijoiksi hakeutuville voisi olla minun puolestani lukukausimaksu. Toki siinä on sekin puoli, että kun on kansainvälisiä opiskelijoita, on opetuksenkin oltava kansainvälistä tasoa ja mielellään englanniksi.

Vierailija

Ehkä sen vuoksi että saataisiin mainetta maailmalla hyvänä koulutusmaana. Siksi suomi on ilmaseksi antanu ulkomaalaisten tulla opiskelemaan tänne. Me veronmaksajat on maksettu heidän opintonsa. Vaikka oman maan nuoret on joutuneet ottamaan velkaa opskelua varten samalla luokalla.

Ei mua haittaisi jos he itse maksavat omat kustannuksensa sekä opintomaksun koululle. Jolla sitten kustannetaan osa opettajien palkkakuluista ja koulun ylläpitokustannuksista. Mutta ilmasta ja puoli-ilmasta opiskelua en hyväksy. Ei sitä saa suomalaisetkaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat