Epätasainen menojen jako vituttaa.

Vierailija

Minusta alkoi tuntua, että minulla on aina rahat loppu ja miehellä on varaa tuhlata. Laitoin sitten Exceliin ylös, minkä verran kumpikin maksaa pakollisia perheen menoja. Eli ruoka, asuntolaina, sähkö, jätemaksut, lääkkeet, kotivakuutus, lasten päivähoito, netti... Autojen menot ja omat puhelimet jätin pois, koska ne lasken henkilökohtaisiksi (autot on pakolliset ja halvat, asutaan pikkukaupungissa jossa ei ole julkisia). Tulos oli, että minulla perheen pakolliset menot ovat 1600 €/kk ja miehellä 800 €/kk. Tulot on suunnilleen samat, miehellä ehkä pari sataa enemmän, mutta lapsilisät kahdesta lapsesta tulevat minun tililleni. Tästä on nyt väännetty monta viikkoa jo, kun mies ei suostu ymmärtämään että minulla ei riitä rahat edes siihen että ostaisin itselleni kengät, ja mies taas tiliotteensa mukaan käyttää kuussa noin 500 euroa "johonkin", tiivistettynä kahvikupillisiin, tupakkaan, naposteltaviin ja sen sellaisiin. Miten kummassa tilanteeseen saa muutoksen, kun järjen puhuminen miehelle ei auta, eikä laskelmien näyttäminen? Pitääkö tässä vaan alkaa pitää lapsia nälässä jos ei ole rahaa ostaa ruokaa, kun ostan itsellenikin joskus jotain, esim. ne kengät? Enkä nyt aio jättää sitä sikaa, kun se ei varsinaisesti parantaisi taloudellista tilannettani jos nuo 800 euroakin lähtisivät perheen kassasta. 

Sivut

Kommentit (62)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No miksi ette jaa menoja toisella tavalla? En ymmärrä. Mies maksakoon enemmän laskuja.

No tämähän se on se ydin. Miten se tapahtuu, että sen saa maksamaan niitä enemmän? Jos saisin kaikki laskut miehelle, minulta menisi ruokaan ja asuntolainaan enää 1350 euroa suurinpiirtein, mutta mies kategorisesti kieltäytyy esimerkiksi päivähoitomaksun maksamisesta, koska minä saan lapsilisät. Vakuutusmaksut tulevat minun nimelläni eikä niitä saa ennen ensi kesää vaihdettua miehen nimiin (älä minulta kysy miksi, vakuutusyhtiön byrokratiaa), joten minulta menee luottotiedot jos mies jättää vakuutuksen maksamatta. Sehän se sitten on kivaa. Nyt keskustellaan lapsen synttäreistä, jotka joko minä maksan tai sitten ne jäävät pitämättä. Eihän ne nyt toki mikään rahareikä ole, mutta kyllä se pari kymppiäkin on paljon tässä konkurssissa. Ap

Vierailija

Kannattaa esimerkiksi kartoittaa ihan ekaksi, että paljonko on yhteiset tulot ( = mielestäni tähän kategoriaan menisi teillä lapsilisät, jos lapset on yhteisiä, riippumatta siitä kenen tilille ne tulee) ja paljonko on yhteiset menot ( = vuokra/vastike/asuntolaina, yhteiseen omaisuuteen liittyvät vakuutukset, jätemaksut ym vastaavat pakolliset kiinteistöön liittyvät kulut, sähkö, lasten kulut kuten päivähoidot, lasten vaatteet, ym olettaen että lapset ovat yhteisiä, ruoka. Jälleen mielestäni nämä ovat yhteisiä kuluja riippumatta siitä kenen nimellä lasku mahdollisesti tulee).

Seuraavaksi yhteisistä tuloista maksetaan yhteiset menot. Jos ja kun yhteiset rahat eivät näihin menoihin riitä, maksetaan loput yhteiset kulut puoliksi omista rahoista. Lopuilla omilla rahoilla kumpikin maksaa omat henkilökohtaiset kulunsa ( = omat vaatehankinnat, kosmetiikka, oman auton kulut ym ) /tekee mitä haluaa.

Toimiakseen tämä systeemi vaatii sen, että tarkkaan määritetään mitkä on omia ja mitkä yhteisiä kuluja/tuloja ja tietenkin sen, että kumpikin pitää sovitusta kiinni.

Yksi vaihtoehto tietysti on laittaa kaikki  tulevat rahat yhdelle tilille ja maksaa sieltä ihan kaikki yhteiset ja omat menot. Tämä järjestely toimii tietysti vain, jos ollaan yhtä mieltä miten rahaa käytetään.

Suoraan sanottuna teidän tilanne kuulostaa hiukan oudolle, jos väännetään kättä vaikkapa lasten syntymäpäiväkuluista. Tietysti jos rahaa ei ole niin ei ole, mutta mikäli kyse on jostain aikuisten keskinäisestä kinastelusta, kenen kuuluisi ko.kulu maksaa, on tilanne vähän erikoinen.

Vierailija

^Olen ihan samaa mieltä kanssasi, 4. Voin allekirjoittaa jokaisen lauseesi. Mutta miten tämä asia väännetää rautalangasta miehelleni? Se on tässä se ongelma. Olen monesti ehdottanut sellaista systeemiä, että jokin summa tai prosenttiosuus molempien tuloista laitettaisiin taloustilille, josta maksettaisiin kaikki perheen yhteisiksi laskettavat kulut, ja loput jäisivät omille tileillemme vapaaseen kulutukseen. Mutta se ei käy. Eikä käy mikään muukaan sellainen systeemi, missä miehen maksuosuus lisääntyisi. Joitain lillukanvarsia olen saanut delegoitua miehelle tässä monen viikon vääntämisen aikana, esimerkiksi nyt nettilasku 30 €/kk siirtyi minulta miehelle ja joka toinen jätemaksu, mikä tekee varmaan keskimäärin pari kymppiä kuukaudessa? Mies on näistäkin jo käärmeissään, mutta tuollainen viidenkympin muutos kuukaudessa on minun kannaltani täysin riittämätön, edelleen talouteni keikauttaa ihan nurin esimerkiksi ensi kesänä tapahtuva auton rengassarjan osto. Pitäisi jo säästää sitä varten, mutta nyt tämänkin kuun säästöt menevät lapsen synttäreihin. Ap

Vierailija

Meillä on yhteiset rahat ja maksetaan laskuja miten maksetaan. Ei tulis mieleenkään et olis jotenkin erikseen rahat. Yhteinen tilikin löytyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jätä jäbä ruuatta. Ruoki vain itsesi ja lapset. 

Ongelmaksi tässä kohtaa muodostuu se, että mies ruokkii itsensä sitten eineksillä, lounasravintolassa ja grillillä, mikä on ihan oikeasti tosi kallista. Jos hänen rahansa kuluvat ostoruokaan, jää esimerkiksi hänen osuutensa lainasta maksamatta ja sitten minun on maksettava sekin. Ei hyvä. Ap

Vierailija

Jos se mies loisii sinun lompakollasi niin onhan se pakko sitten ottaa ero. Kokeile ensin vaikka ne lapsilisät siirtää sille ja samalla ne hoitomaksut, nekin varmaan teillä on kahdesta lapsesta täydet? Eli lapsilisät kattaa vain alle 40% niistä.

Vierailija

Mä ymmärrän ja toisaalta en. Olet puun ja kuoren välissä tuossa. Oikeasti tuossa ei joko auta kuin eropeli tai kestät. Puhe kun ei tuota tulosta. Mä nään ihan sieluni silmin miehesi grillillä jos et tee sille ruokaa ja koska rahat menee sinne eikä asuntolainaan niin se on sun syy :D itkettäis jos ei naurattais.

jos toinen ei sitoudu niin ei sitä voi väkisin sitouttaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten mies perustelee kieltäytymistään tai miten vastaa aloittajan perusteluihin? Tämä tieto auttaisi hahmottamaan tilannetta.

Hän kokee, että hänellä ei ole rahaa. Ja ihan varmasti hän tunteekin niin, mutta syy siihen että hänellä ei ole rahaa on se, että hän kuluttaa aivan liikaa tuloihinsa nähden. Käteen jää ehkä 2300 €/kk, josta perheen pakolliset sen 800 € ja silti hänellä ei mielestään ole rahaa mihinkään.  Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi ette jaa menoja toisella tavalla? En ymmärrä. Mies maksakoon enemmän laskuja.

No tämähän se on se ydin. Miten se tapahtuu, että sen saa maksamaan niitä enemmän? Jos saisin kaikki laskut miehelle, minulta menisi ruokaan ja asuntolainaan enää 1350 euroa suurinpiirtein, mutta mies kategorisesti kieltäytyy esimerkiksi päivähoitomaksun maksamisesta, koska minä saan lapsilisät. Vakuutusmaksut tulevat minun nimelläni eikä niitä saa ennen ensi kesää vaihdettua miehen nimiin (älä minulta kysy miksi, vakuutusyhtiön byrokratiaa), joten minulta menee luottotiedot jos mies jättää vakuutuksen maksamatta. Sehän se sitten on kivaa. Nyt keskustellaan lapsen synttäreistä, jotka joko minä maksan tai sitten ne jäävät pitämättä. Eihän ne nyt toki mikään rahareikä ole, mutta kyllä se pari kymppiäkin on paljon tässä konkurssissa. Ap

Varmaan ymmärrät itsekin, että teillä on parisuhteessa jotain pahasti pielessä, mikäli tällaista tarvitsee realistisesti pelätä (eli että mies ei maksa yhteisiä vakuutusmaksuja, vaikka hänellä on rahaa ja sulla ei, ja sulta menee luottotiedot tai että mielenosoituksellisesti mies käy grillillä syömässä ja hassaa kaikki rahat, jos sinä et osta kotiin ruokaa)? Hyvä nainen, ota itseäsi niskasta kiinni ja lähde! 

Vierailija

Voisiko ne lapsilisät siirtää tulemaan miehelle ja sillä perusteella mies maksaisi päivähoitomaksut? Sikäli kuin päivähoitomaksu on enemmän kuin lapsilisä.

Itse en taitaisi jaksaa katsella noin itsekästä/tyhmää miestä, vaikka ilman sitä jäisin köyhemmäksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat