Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on valvoa lukiolaisten risteilyä?

Vierailija
25.10.2015 |

Tytär pyysi minua valvomaan luokkansa risteilyä ja alustavasti suostuin koska ilmaiseksi pääsee. En ole vielä aivan selvillä mitä valvontaan kuuluu enkä kaikkea kehtaa koulultakaan kysyä. Eli siis millä tavalla me valvojat olemme nuorista vastuussa? Jos jotain käy niin kai viime kädessä vastuu on vanhemmilla, koska kai he kuitenkin tarvitsevat jonkinlaiset lupalaput kotoa? Entä saavatko valvojat nauttia itse alkoholia matkan aikana? Jos siitä tulee ongelmia niin kenen kanssa - koulun, laivan?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin valvomassa pikkuveljeni abiristeilyllä ja ei se todellakaan tuollaista ole, ellei nyt jostain ihan holtittomista töhöilijöistä ole kyse.

Huh, sentään joku järjen ääni! :) -AP

Vierailija
22/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos motiivisi on päästä ilmaiseksi risteilylle, niin mietipä uudestaan. 

Ei ole mitään varttivastuuta, vaan paikalla olevat valvojiksi ryhtyneet aikuiset ovat vastuussa alaikäisten nuorten toimista. 

Varaudu kortsuilla, buranalla, maitohappobakteereilla, paperinenäliinoilla, laastareilla ja muilla haavanhoitovälineillä. Vähän ylimääräistä vaatettakin voisi olla hyvä olla mukana, t-paitoja ja sellaista. Kaikkien valvottavien puhelinnumerot talteen, jotta löydät heidät jos lähtevät harhailemaan tai eksyvät. Selkeät sopimukset muutamasta tapaamisesta reissun aikana, jotta saat pääluvun laskettua ja teinien kunnon tarkistettua. 

Sait sitten palkkaa tai et, olet ilmottautunut valvojaksi ja olet vastuussa, eli töissä. Ei se mitään poliisin hommaa ole, aikuisen kylläkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, kiva provo. Ihan ilmaseksi pääset.

Vierailija
24/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hih, kiva provo. Ihan ilmaseksi pääset.

meillä ainaki amiksessa maksettiin ne valvojien matkat luokan kesken.

Vierailija
25/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen ei voi tietää mitä tapahtuu. Joku ekaa kertaa perseet vetänyt teini voi vaikka saada päähänsä kokeilla miltä tuntuu hypätä laivalta mereen. Varautuminen ei ole koskaan turhaa. 

Vierailija
26/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään varttivastuuta, vaan paikalla olevat valvojiksi ryhtyneet aikuiset ovat vastuussa alaikäisten nuorten toimista. 

Varaudu kortsuilla, buranalla, maitohappobakteereilla, paperinenäliinoilla, laastareilla ja muilla haavanhoitovälineillä. Vähän ylimääräistä vaatettakin voisi olla hyvä olla mukana, t-paitoja ja sellaista. Kaikkien valvottavien puhelinnumerot talteen, jotta löydät heidät jos lähtevät harhailemaan tai eksyvät. Selkeät sopimukset muutamasta tapaamisesta reissun aikana, jotta saat pääluvun laskettua ja teinien kunnon tarkistettua. 

Sait sitten palkkaa tai et, olet ilmottautunut valvojaksi ja olet vastuussa, eli töissä. Ei se mitään poliisin hommaa ole, aikuisen kylläkin. 

Kyllä minä nämä asiat ymmärrän, mutta miksen voisi näiden tapaamisten välillä käydä esimerkiksi porealtaassa tai drinkeillä? En minä nyt ajatellut niin tolkutonta kuosia vetää, etten itse pääsisi näihin tapaamisiin ja pystyisi laskemaan nuorten lukumäärää. Ja jos jotain ikävää tapahtuisi reissun aikana, niin jokatapauksessahan meidän tulisi konsultoida esim. laivan terveydenhoitajaa. -AP

Vierailija
27/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etukäteen ei voi tietää mitä tapahtuu. Joku ekaa kertaa perseet vetänyt teini voi vaikka saada päähänsä kokeilla miltä tuntuu hypätä laivalta mereen. Varautuminen ei ole koskaan turhaa. 

Miten valvoja estää tämän?

Vierailija
28/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten valvoja estää tämän?

valvoo ettei kukaan vedä jäätäviä perseitä. En ikinä antais itelleni anteeks että jos olisin valvojana ollut "lomalla" ja joku likoista sammuu käytävään ja raiskataan. 

Vierailija
29/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä nämä asiat ymmärrän, mutta miksen voisi näiden tapaamisten välillä käydä esimerkiksi porealtaassa tai drinkeillä? En minä nyt ajatellut niin tolkutonta kuosia vetää, etten itse pääsisi näihin tapaamisiin ja pystyisi laskemaan nuorten lukumäärää. Ja jos jotain ikävää tapahtuisi reissun aikana, niin jokatapauksessahan meidän tulisi konsultoida esim. laivan terveydenhoitajaa. -AP

Jos nyt enemmistö meistä mammoista sanoo, että joo, lähde vaan lomailemaan teinien valvojana, niin olemmeko me sitten vastuussa siitä mitä risteilyllänne tapahtuu tai ei tapahdu? "Mammojen mielestä oli OK", niinkö? 

Koko kuviossa on niin monta muuttujaa, että niitä tietämättä on paras varautua pahimpaan ja toivoa parasta. Suurin osa teiniristeilyistä sujuu ilman suurempia vammoja, mutta sitä ei voi koskaan etukäteen tietää, eikä se voi olla lähtökohta. 

Ja joo, kukaan ei voi estää ketään hyppäämästä laivasta mereen jos tämä todella haluaa. Mutta jos hyppääjä on koululainen ja koululaisilla on valvoja ja hyppääminen havaitaan, voi olla hyvä, että laivan henkilökunta ja pelastajat voivat keskustella jonkun tolkkupäisen aikuisen kanssa tapahtumasta samalla, kun kaikki lähialueen laivat pysähtyvät etsimään hyppääjää. Jonkun paikalla olleen aikuisen olisi myös hyvä puhua hyppääjän vanhempien kanssa, varsinkin jos oikein huonosti käy. 

22

Vierailija
30/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama onko abi- vai vanhojenristeily, saat molemmat yöt juosta niiden valvottavien perässä että kaikki selviäisi hengissä ja ehkäpä jopa omaan hyttiin sammumaan.

Minä olin valvomassa pikkuveljeni abiristeilyllä ja ei se todellakaan tuollaista ole, ellei nyt jostain ihan holtittomista töhöilijöistä ole kyse. Suurimman osan ajasta en edes tiennyt missäpäin nämä tyypit liikkuivat keiden valvojaksi minut oli merkitty ja dokattiin muiden valvojien kanssa varmaan enemmän kuin moni niistä abeista ja hauskaa oli. Mitään kännykän hukkaamista vakavampaa ei kenellekään sattunut.

Eli matkalle lähdetään bilettämään alkoholin voimin niin lapset kuin aikuisetkin :(

Tämä on hyvä tiedostaa niiden vanhempien jotka lapsensa reissuun päästävät.

Vierailija
32/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on tosi hyviä. Yleensä löytyy aina yksi tyttö jolla on huono isäsuhde ja pääsee pukille ymmärtämällä hänen ongelmiaan.

Vierailija
33/41 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jaksaa kuunnella ja kuunnella ja kuunnella, se yleensä palkitaan...!

Vierailija
34/41 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli matkalle lähdetään bilettämään alkoholin voimin niin lapset kuin aikuisetkin :(

Vanhemmiltahan se alkoholi useimmiten tulee!

Vierailija
35/41 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama onko abi- vai vanhojenristeily, saat molemmat yöt juosta niiden valvottavien perässä että kaikki selviäisi hengissä ja ehkäpä jopa omaan hyttiin sammumaan.

Minä olin valvomassa pikkuveljeni abiristeilyllä ja ei se todellakaan tuollaista ole, ellei nyt jostain ihan holtittomista töhöilijöistä ole kyse. Suurimman osan ajasta en edes tiennyt missäpäin nämä tyypit liikkuivat keiden valvojaksi minut oli merkitty ja dokattiin muiden valvojien kanssa varmaan enemmän kuin moni niistä abeista ja hauskaa oli. Mitään kännykän hukkaamista vakavampaa ei kenellekään sattunut.

Niin olin valvomassa näitä 18-19 v. "lapsia" ja suojelemassa pahalta maailmalta :D Viinaahan ne kaikki sinne oli menossa juomaan, ei se ollut mitenkään kyseenalainen asia kenellekään.

t. isosisko

Vierailija
36/41 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan ole kenttää puhelimessa merellä. Ei Elisan eikä Soneran liittymistä saati sitten Viron tai Ruotsin operaattoreiden kautta heidän aluevesillä. Luuri toimii satamien lähettyvillä ja lähodaarostossa mutta ei avomerellä. Että pidä siinä sitten vaan yhteyksiä puhelimitse.

En kyllä itse uskaltaisi päissäni olla jos olisin valvojana. Taitaa mulla tunnollisuus ja vastuu painaa liikaa.

Vierailija
37/41 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että pidä siinä sitten vaan yhteyksiä puhelimitse.

No mutta ei kai kukaan oleta, että paimennan tätä 20-henkistä porukkaa lukiolaisia jossain yhdessä laumassa? -AP

Vierailija
38/41 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

PROVO!

Kenenkään tytär tai poika ei pyydä vanhempaansa valvojaksi millekään reissulle.

Vaikka lapset olisivat kuinka kunnollisia tahansa.

Vierailija
39/41 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että pidä siinä sitten vaan yhteyksiä puhelimitse.

No mutta ei kai kukaan oleta, että paimennan tätä 20-henkistä porukkaa lukiolaisia jossain yhdessä laumassa? -AP

No ei mutta ihan vain tiedoksi että avomerellä ei ole kenttää kun olit miettinyt josko tarvittaessa saa yhteyden puhelimitse.

Vierailija
40/41 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PROVO!

Kenenkään tytär tai poika ei pyydä vanhempaansa valvojaksi millekään reissulle.

Vaikka lapset olisivat kuinka kunnollisia tahansa.

No ehkä meillä on kyse siitä, ettei minusta mitään pullantuoksuista äitiä saa tekemälläkään :) Hyvin tullaan toimeen tytön ja kavereittensa kanssa. -AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme