minkä ikäisenä esikoisen on "sopiva" muuttaa kotoa

Vierailija

..tai yleisesti hyväksyttävää. Omani 18v. On kovasti lähdössä.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Mä muutin 21 v. Kun olin saanut työpaikan, että sain elätettyä itseni. Ei ole mitään järkeä muuttaa ennen kuin koulut on käyty ja elää sitten kituuttaen minimituilla. Kotona asuessa voi ne vähät palkat jotka esim. Kesätöistä saa, laittaa säästöön sitä varten kun yksin asuessa joskus tulee tiukkaa.

Vierailija

18v on luonnollinen ikä muuttaa pois kotoa, jos muuttaa toiseen kaupunkiin opiskelemaan, kuten itse tein. Jos aloittaa opinnot samassa kaupungissa, voi ehkä asua lapsuudenkodissa 20-vuotiaaksi tai vähän ylikin. Mutta jos vielä suunnilleen 24-vuotiaana lapseni ei osoittaisi merkkiäkään halusta muuttaa omilleen, olisin jo vähän huolissani hänestä.

Vierailija

Opiskelujen alkaessa tai töihin mennessä. Varmaan 18v., täysi-ikäisenä siis. Itse muutin heti, kun pääsin opiskelemaan, samoin tekivät omat lapseni. On tervettä, että nuori ihminen ottaa vastuun omasta elämästään.

Vierailija

Peruskoulun jälkeen tietysti, viimeistään 18v. Jos täysi-ikäisenä vielä makaa kotona passattavana on kasvatus mennyt todella pieleen.

Ja tämä koskee myös kuopusta ja kaikkia siltä väliltä. 

Vierailija

Viimeistään 18 vuotiaana jo senkin takia että sen ikäisellä on jo luultavasti parisuhde, ja muutenkin täysi-ikäinen. Onhan se ällöttävää jos saman katon alla on kaksi parisuhdetta meneillään, mulle ainakin olisi liikaa, haluan pitää yksityisyyteni mieheni kanssa, enkä halua että viereisessä huoneessa hässii toinen pariskunta. Muutenkaan ei yleensä saman katon alle sovi kahta emäntää, kyllä täysi-ikäisellä pitää olla oma huusholli jota emännöi/isännöi.

Tiedän että ennenvanhaan oli monta sukupolvea saman katon alla, mutta se ei tarkoita sitä että kukaan siitä olisi tykännyt.

Vierailija

Minusta sitten on hyvä muuttaa kun siltä tuntuu ja tilanne on sellainen. Esimerkiksi jos on vakavaa seurustelua, vakituinen työpaikka jne. Ei minua ainakaan hirveästi huvita muuttaa yksin asumaan kun ei ole tietoakaan tyttöystävistä tai vakituisesta työstä. Omalta kohdaltani ajateltuna aika ikävää sitten yksin kituuttaa jollain työttömyysturvalla. Se on sitten taas ihan eri juttu jos vaan elelee vanhempien elätettävänä eikä osallistu rahallisesti mihinkään. Mutta kukin tyylillään, tuskin kukaan on niin erinomainen ihminen, että voi kertoa ainoana totuutena miten muiden tulee tehdä. Ihmiset on erilaisia ja sekin on hyvä hyväksyä ja ymmärtää.

Terveisin Naispelko22

Vierailija

19-v muutin syksyllä, kun keväällä oli ollut yo-kirjoitukset. Palasin kotiin vielä seuraavana kesänä, kun en saanut opiskelupaikkakunnalta kesätöitä, tuntui kyllä silloin kamalalta asua vielä kotona. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun jälkeen tietysti, viimeistään 18v. Jos täysi-ikäisenä vielä makaa kotona passattavana on kasvatus mennyt todella pieleen.

Ihan mielenkiinnosta. Mitä järkeä on kesken lukion muuttaa 18 vuotiaana asumaan omilleen, kun rahat ei kuitenkaan riitä vuokraan ja takuuvuokraan?

Toinen ihan mielenkiinnosta kysytty asia. Miten 18v ehtii maata kotona passattavana, kun on kursseja ja kirjoitukset samaan aikaan ja lomat vielä kulkee töissä, millä maksaa omat kurssikirjansa ja kerää autokouluun rahaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään 18 vuotiaana jo senkin takia että sen ikäisellä on jo luultavasti parisuhde, ja muutenkin täysi-ikäinen. Onhan se ällöttävää jos saman katon alla on kaksi parisuhdetta meneillään, mulle ainakin olisi liikaa, haluan pitää yksityisyyteni mieheni kanssa, enkä halua että viereisessä huoneessa hässii toinen pariskunta. Muutenkaan ei yleensä saman katon alle sovi kahta emäntää, kyllä täysi-ikäisellä pitää olla oma huusholli jota emännöi/isännöi.

Tiedän että ennenvanhaan oli monta sukupolvea saman katon alla, mutta se ei tarkoita sitä että kukaan siitä olisi tykännyt.

Harvemmalla 18v on vielä vakituinen parisuhde. Paitsi toki niillä tytöillä, joiden elämän ainoa unelma on saada poikaystävä, joka elättää heidät ja tekaista heti ankkurilapsi sille, että saa sidottua pojan itseensä kiinni. Nämä suhteet yleensä kariutuvat jo parikymppisinä ja sitten toki on hyvä, että elää sen penskan kanssa omillaan, eikä enää väänny vanhempien luo hoidattamaan lastaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotona asuva makaisi passattavana?

Itse kävin lukion loppuun kotona asuen, eipä olisi ollut oikein taloudellisesti mahdollista omaakaan asuntoa siinä vaiheessa hankkia, tai sitten koulunkäynti olisi hidastunut töissä käynnin takia. Ja olin lukion lopussa 19-vuotias. Mutta osallistuin kotitöihin siinä kuin muutkin perheenjäsenet heti kun kynnelle kykenin.

Vierailija

Olin 21-vuotias kun muutin, silloin mulla oli työpaikka ja eka vakava parisuhde sillä mallilla, että kotona asuminen ei enää tuntunut hyvältä vaihtoehdolta. Kaikki kaveritkin muutti +20v vasta, poislukien ne jotka lähtivät opiskelemaan kauas pääkaupunkiseudusta. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat