Painoarvio
Hei!
Minulle tehtiin näin loppuraskaudesta vauvan painoarvio, jonka mukaan hän olisi puoli kiloa pienenpi kuin vauvat keskimäärin. Syytä ei ole löydetty, ja olenkin huolissani asiasta.
Millaisia syitä muilla on ollut vauvan pieneen kokoon? Onko lapsi myöhemmin jäänyt pienikokoiseksi?
Kiitos kaikille, jotka jaksavat valaista asiaa! :-)
Kommentit (3)
Mä olen muutenkin ollut raskausajan ihmeissäni, että mistä ihmeestä niitä painoarvioita annetaan? Ei meidän neuvolassa ainakaan terkkari tai lääkäri ole painoa arvioinut. Ainoan arvion sain, kun jouduin joulun tienoilla sairaalaan muutamaksi päiväksi tarkkailuun verenvuodon takia. Ei mitään hässäkkää ja silloin (rv 33) sanottiin, että vauva on noin 2.2kg -kuulemma ihan normaalikokoinen.
Koko raskaus on mennyt keskikäyrällä (sf mitta siis), joten mietin, että kai se sitten aika keskikokoinen vauvakin on... toivon, ettei olisi yli 4 kiloinen -siinä olisi ensisynnyttäjälle synnyttämistä kerrakseen.
Jokatapauksessa olen kuullut niiiiin monta kertaa, että noi tehdyt painoarviot heittää ihan volttia totuuden kanssa. Voi heittää helposti puoli kiloa suuntaan tai toiseen tai jopa kilonkin. Eli turhan vakavasti niihin ei kannata tukeutua vaan ottaa tosiaan arvioina :-)
rv 40+2 -saas nähdä minkäkokoinen vaavi tästä mahasta sitten kuoriutuu :-D
Pieni paino voi olla aivan luonnollista vaihtelua. En olisi kovin huolissani, jos mitään syytä ei ole löydetty. Istukkavirtauksien tutkimus (ultra) kertoo aika paljon. Raskausmyrkytys ainakin altistaa sikiöaikaiselle kasvuhäiriölle. Lisäksi istukassa voi olla häikkää, tai sikiöllä on mahdollisesti (ollut) jokin tulehdus.
Tyttömme syntyi yllättäen rv 35+3; painoa oli 1620 g ja pituutta 41,5 cm. Syy ei selvinnyt. Edellisenä päivänä terkkari oli arvioinut tunnustelemalla vauvan parikiloiseksi. Olin pyytänyt arviota, koska omasta mielestäni sikiö tuntui pieneltä. Suunnilleen sama arvio tuli synnyttäjien vastaanotolla tehdyssä ultrassa, mutta jotkut mitat laahasivat viikkotolkulla jäljessä. Sf-mitta oli alussa huidellut reippaasti käyrien yläpuolella, mutta tasaantunut sitten hieman keskikäyrän yläpuolelle.
Pienikokoisina syntyneet saavuttavat yleensä voimakkaasti ensimmäisen ikävuotensa aikana. Usein kiinteät aloitetaan normaalia aiemmin, ja mahdollisesti käytetään erityiskorvikkeita ja rautalisää. Meidän likallamme saavutuskasvua on tullut vasta 1 vuoden jälkeen ja sittenkin aika vähän. Mutta tyttö on kuitenkin kasvanut johdonmukaisesti omia käyriään, mikä on tärkeintä.
kovasti vaihtelee ihan ilman mitään syytä. Edellisessä raskaudessa kun synnyttämään menin, niin kaksi kätilöä ja yksi lääkäri arvioivat kaikki tulokkaan " ainakin 4500g" , ehkä isompikin. Parin tunnin kuluttua oli täysin terve 10 pisteen tyttö sylissä, painoa huikeat 3085g :) Eikä mitään sen kummempaa syytä etsittykään. Neiti on ihan normaalin kokoinen lapsi, kasvanut ihan normaalisti, 3v huomenna. Eli en huolestuisi, painoarvio tosiaan on vain arvio. Toki kannattaa neuvolassa puhua ja kysellä jos huolettaa.
Yaryne rv39+1