Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten äkkiä homeesta voi sairastua loppu iäksi? Voiko joku muu asia aiheuttaa oireet?

Vierailija

Epäilen siis että harjoittelupaikallani on hometta. Rakennuksessa  haisee home, siellä tulee hengenahdistusta, poskia kuumottaa,tuntuu kuin olis pala kurkussa ja päätä särkee päivittäin . Alkaa tuntua pahalta aika pian rakennukseen tultua. Muut eivät ole saaneet oireita mutta itsellä 3v homekoulussa (hometta todella oli koska rakennus purettiin) lienee tehnyt tehtävänsä. 

Kesällä luovuin eräästä harrastuksesta, koska ko paikassa oli joku sisäilmaongelma. Tosi moni itseni lisäksi oli päänsäryssä koko ajan ja pahoinvoiva, puhuminen huohottavaa tai ääni lähti. Korkea syke oli myös yks oire itsellä ja huimaus. 

Tykkään ko työpaikasta todella, oon kuukauden ollut ja toinen olis jäljellä ja tiedossa olisi jo palkallista keikkaakin ko paikassa. Sairaslomaa en haluaisi ottaa koska päivärytmi pysyy nyt kivasti yllä enkä halua olla toimettomana kotona. Kyseessä työkokeilu (kuntoutus) ja toista terveydentilaan sopivaa paikkaa vaikea löytää. Lisäksi kela keskeyttää varmaan kuntoutuksen jos sairasloma pidempi.  

Onkohan miten todennäköistä saada 2kk aikana sairaasta rakennuksesta elinikäisiä vaurioita? Jos ei, niin vois jatkaa hankaluuksista huolimatta. Luin jostain eilen että 50% homeelle altistuneista saa monikemikaaliyliherkkyyden minkä oireita on tullut tuon harrastuspaikan jälkeen. Lapsuudessa mulla oli astmalääke (astman ei pitäis vissii lähteä pois mut eipä sitä enää ole, tai sit oli väärä diagnoosi) eikä ois kovin kiva saada astma (takaisin). 

Voiko joku muu kuin home aiheuttaa  em oireita? Tuskin on luulotauti koska ei oireita tuu joka rakennuksessa eikä missään edellisissä työpaikoissa oo ilmennyt. 

Kauhee valitus  mut koittakaa kestää :D mitähän ihmettä tässä tekis? Tekis mieli olla välittämättä mutta pelottaahan se että jos terveys menee, rajoittaa aika paljon elämää sitten. Neuvoja  otetaan vastaan... 

Kommentit (8)

Vierailija

Itellä ei oo nuo termit hallussa mutta sairas rakennus ei taida olla sellainen, jossa joku muu kuin home aiheuttaa oireet? Ilmanvaihto on jo täysillä muttei helpota. Eikä kaikki varmaan homeestakaan sairastu ikinä loppuiäkseen. Ap ei oo nyt oikein skarppina, sori. Asiallista keskustelua silti toivoisin. 

Vierailija

Kokeilepa seuraavalla kerralla, jos se työpaikallasi on mahdollista, että avaat ikkunan kun työskentelet. Se monesti auttaa huomattavasti noihin huonosta ilmasta tuleviin oireisiin.

Vierailija

Minä sain hankalan astman muutamassa kuukaudessa homeisesta työpaikasta. Oireita alkoi tulla parin kuukauden aikana ja astma puhkesi sitten flunssan jälkeen. Kaveriksi tuli vielä hankalampi hajusteyliherkkyys.

Työpaikka on vaihtunut pari kertaa tuon jälkeen, mutta jos työpaikan ilmanvaihdossa on pienintäkään ongelmaa, astma pahenee pitkäksi aikaa eikä sitä meinaa saada tasapainotettua mitenkään. Olen silloin joutunut astman vuoksi monta kertaa päivystykseen, muutaman kerran osastohoitoon ja pari kertaa kuukausien sairauslomalle.

Lasten astma voi parantua murrosiässä, mutta alttius sille säilyy. Minulla ei ollut astmaan mitään sukurasitetta, ainoastaan aikuisiällä olin saanut lievän koivuallergian. Nyt minua harmittaa, että menin sinne homeiseen rakennukseen töihin vaikka silloin olin vain onnellinen, että sain töitä.

Vierailija

Homehysteriaa.

Olen maajussi ja ollut homeen ja muiden pölyjen parissa 30 vuotta.

Joskus ollut niin kova homepöly heinistä ja ilman kosteus ettei juuri eteensä näe mutta ei minulla ainakaan mitään oireita ole ollut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa seuraavalla kerralla, jos se työpaikallasi on mahdollista, että avaat ikkunan kun työskentelet. Se monesti auttaa huomattavasti noihin huonosta ilmasta tuleviin oireisiin.

Kaikissa huoneissa ei saa ikkunaa auki ja asiakkaat ei tykkää vedosta mutta pitää kysyä voiko tehdä mitään asialle..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä sain hankalan astman muutamassa kuukaudessa homeisesta työpaikasta. Oireita alkoi tulla parin kuukauden aikana ja astma puhkesi sitten flunssan jälkeen. Kaveriksi tuli vielä hankalampi hajusteyliherkkyys.

Työpaikka on vaihtunut pari kertaa tuon jälkeen, mutta jos työpaikan ilmanvaihdossa on pienintäkään ongelmaa, astma pahenee pitkäksi aikaa eikä sitä meinaa saada tasapainotettua mitenkään. Olen silloin joutunut astman vuoksi monta kertaa päivystykseen, muutaman kerran osastohoitoon ja pari kertaa kuukausien sairauslomalle.

Lasten astma voi parantua murrosiässä, mutta alttius sille säilyy. Minulla ei ollut astmaan mitään sukurasitetta, ainoastaan aikuisiällä olin saanut lievän koivuallergian. Nyt minua harmittaa, että menin sinne homeiseen rakennukseen töihin vaikka silloin olin vain onnellinen, että sain töitä.

No tuohan se just on, astma ei taida olla edes pahimmasta päästä kun on vissiin mahdollista että pahasti altistuessa ei voi enää missään olla tyyliin hetkeäkään missä on pientäkään ongelmaa sisäilmassa..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Homehysteriaa.

Olen maajussi ja ollut homeen ja muiden pölyjen parissa 30 vuotta.

Joskus ollut niin kova homepöly heinistä ja ilman kosteus ettei juuri eteensä näe mutta ei minulla ainakaan mitään oireita ole ollut.

No hyvä jos sinulle ei ole oireita tullut. On se vaan kiva kun itelle noita allergioitakin tullut ihan tyhjästä. Home voi aiheuttaa allergiaa. Esimerkiksi just kemikaali-ja hajusteyliherkkyys 

Vierailija

Meillä oli kotona vesivahinko ja sitä seurannut homeongelma kymmenisen vuotta sitten. Tuota vesivahinkoa ei huomattu ennen kuin muutaman kuukauden päästä ja siinä vaiheessa oli jos jonkinmoista oiretta. Jokunen vuosi sitten jouduin työpaikalla nurkkaukseen jossa oli selvä sisäilmaongelma. Melkein heti sain jonkinlaisen yleistulehduksen ja olin poissa pelistä useita viikkoja. Sitä seurasi vuosikausien astmaoireet jotka vähenivät kun työpaikka muutti. Nyt sitten lääkäri sanoi että nykyinen kilpirauhassairauteni todennäköisesti johtuu taannoisesta tulehduksesta ja homeelle altistumisesta. Jos olet kerran altistunut homeelle kunnolla, et pääse koko ikänäsi eroon sisäilmaongelmista jos niitä kotona tai työpaikalla on.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat