Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 16v ja lihonut 10 kg viimeisen 8 kuukauden aikana.

Vierailija

Onko syytä huolestua? En ole kasvanut pituutta kuin korkeintaan pari senttiä tuona aikana ja olen liikkunutkin suurinpiirtein samanverran kuin aina aiemminkin. Olen siis 170 cm ja tänään huomasin painoni olevan 60 kg. En näytä omasta mielestäni pulskalta mutta saan kyllä kuulla olevani lihava. Se harmittaa todella paljon koska sairastin ala-asteella lievää anoreksiaa, jonka huomasivat kaikki paitsi vanhemmat. Olisiko keinoja saada painoa tippumaan muuten kuin laskemalla kaloreita tai olemaan jatkuvalla dieetillä? Liikunnallisia harrastuksia minulla ei ole, mutta käyn epäsäännöllisesti juoksemassa.

Kommentit (9)

Vierailija

Se riippuu sun olosta. Jos paino on ylimääräistä läskiä, niin laihduttaisin. Suurin osa palstailijoista on varmasti sitä mieltä, ettei kannata. Itse olen lihonut n. 10kg lukion aikana normaalipainon sisällä(korkeimmillaan 55kg) ja kyllä olo oli paljon parempi kun sain laihdutetuksi.

Vierailija

Olet vielä siinä iässä, että paino heiluu kasvun mukana. Voit katsoa vähän ettet syö roskaruokaa ja juo limuja, mutta muuten ikäisesi ei tarvitse laihduttaa. Jos arveluttaa, niin puhu koulussa terkkarille ja mainitse syömishäiriötaustasi.

Vierailija

Mä juttelin joskus parikymppisenä tyttökavereiden kanssa painosta, ja tosi moni sanoi, että painoa oli yhtäkkiä tullut siinä 16 vuoden kieppeillä, voi olla siis hormonitoimintaan liittyvä juttu.

-

Mun mielestä sun ei todellakaan kannata aloittaa nyt laihduttamista (olet normaalipainoinen, siinäkin yksi syy), etenkin taustasi huomioon ottaen, mutta elämäntapoihin kannattaa kiinnittää huomiota! Viimeistään siinä parinkympin kieppeillä kannattaa opetella herkuttelemaan kohtuudella. Voi miettiä, voisiko joistain herkuista luopua kokonaankin tai säästää ne hyvin harvoin nautittavaksi (esim. limsat ja mehut). En nyt tietenkään tiedä, miten paljon ylipäätään herkuttelet, mutta ainakin päivittäisestä käytöstä voi karsia paljon sokeria sisältävät jutut, karkkien ja leivonnaisten lisäksi just nuo mehut, limsat ja sokerijugurtit. Hampurilaiset ja sellaiset voi jättää vaikka viikonloppuun. Sanon nyt vielä, että herkuttelua ei tosiaan kannata lopettaa kokonaan, vaan ainoastaan vähentää sitä.

-

Liikuntaharrastus kannattaa hommata. Ei niinkään laihtumisen takia, vaan sen takia, että se on yleisesti hyväksi. Jos ei nyt just löydy mitään kiinnostavaa, miten olis vaikka pitemmät kävelylenkit jonkun kaverin kanssa? Kävely on oikeasti tosi hyödyllistä liikuntaa!

Vierailija

170cm/60kg ei kyllä ole lihava, mutta en tiedä jos et laita kuvaa?
Jos pituus kasvu pysähtyy tuossa iässä, niin aiheuttaako se painon nousua?

Vierailija

Monipuolista liikuntaa ja varsinkin lihaskuntoa! Mitä enemmän lihaksia, sitä tiiviimpi paketti. Terveellistä ruokaa tarpeeksi ja hyvältä näyttää. :)

Vierailija

Painoindeksisi on noilla mitoilla 20,7 eli olet selvästi lähempänä normaalipainon alarajaa kuin sen ylärajaa. Ei ole todellakaan mitään syytä pyrkiä pudottamaan painoa. Jos kuitenkin olet mielestäsi jotenkin lihavan oloinen (eikä tämä ole hiipivän syömishäiriön aiheuttamaa harhaa), niin paras keino tilanteen parantamiseksi on ruveta tekemään jotain lihaskuntoharjoittelua tarpeeksi isoilla painoilla.

Todennäköisesti painonnousu liittyy ihan hormonitoimintaan ja sen aiheuttamiiin muutoksiin eli siihen, että olet kehittymässä tytöstä naiseksi. Jos kuitenkin nousu edelleen jatkuu, kannattaa miettiä omaa ruokavaliota siltä kannalta, että vaihtaa roskaruokia ja limsoja terveellisempään ruokaan. Kaloreita ei kannata ruveta laskemaan (varsinkaan syömishäiriötaustalla), mutta pitää kasvisten määrä ruokavaliossa tarpeeksi suurena ja roskaruuan osuus tarpeeksi pienenä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat