Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä pettänyt, miten luottaa jälleen ja miten uskaltaa ystävystyä uudelleen.

Vierailija

Eli variaatio teemasta, nyt ei pettänytkään kumppani, vaan läheinen ystävä.  

Kävi siis niin, että ihminen johon olen vuosien ajan luottanut, ja jonka kanssa olen jakanut isoja asioita, yhtäkkiä ja ilman selitystä "jättää"  ja tämä tuntuu pettämiseltä. Mitään selitystä en kysyttäessä ole saanut, olen siis myös kysynyt, että olenko minä jotain tehnyt, mutta en kuulemma ole..

Jokatapauksessa, tuntuu tosi pahalta, ja tosi yksinäiseltä, pelkään luottaa niihin ystäviin joita minulla vielä on ja uusien saaminen tuntuu vielä hankalammalta.

Onko kenellekään muulle käynyt näin? Siis luottamus jollain tapaa mennyt ystävyyssuhteessa? Ja miten siitä on päästy eteenpäin? Pysyittekö ystävinä vai etsitkö uusia ystäviä? 

Kommentit (13)

Vierailija

Ei ilmeisesti mitenkään, tämän palstan toiminnasta päätellen ainakaan. Kiinnostavampaahan täälläkin tuntuu olevan muiden arvostelu ja oman itsen pönkittäminen, positiiviset ketjut häviää vauhdikkaasti. En siis usko, että täältä löytyy ketään, joka uskoisi enää siihen, että ihmisiin voi luottaa, niin surullista kuin se onkin.

Vierailija

AP, kuulostat energiasyöpöltä. Mieti onko ystävyytenne aidosti tasapuolinen, sinä jaat asioita ja edellytät huomiota, mutta mitäs ystäväsi saa tästä ystävyyssuhteesta. Se käy raskaaksi jos toinen on liian vaativa, siinä voi tarvita etäisyyttä.

Vierailija

Uskon että kaikelle on syynsä. Ehkä tälläkin. Oikeat ystävät pysyvät rinnalla koko elämän. Myös ihania ihmisiä on vielä olemassa ja luottaminen palaa ajan kanssa! :)

Vierailija

Ei ystävyys tarkoita sitä että pitää koko ajan olla kuin paita ja peppu,vuoden hiljaisuus ei meinaa mitään.

Vierailija

En ole "vuosien ajan kaatanut ongelmia" kaverin niskaan. Nuo jaetut isot asiat sisältävät molemmin puolin sekä hyvien, että huonojen juttujen jakamista, esim. valmistumiset, yhteiset matkat, kaverin avioero... Ja kysyin tästä itse asiassa myös tarkemmin: olenko mä ollut jotenkin liian kuormittava? 

Tämä pettäminen/luottamuksen menetys liittyy siis enemmän siihen, ettei asiasta ole voinut puhua, se on tuntunut pahalta. Ymmärrän tietysti, että jotkut ihmissuhteet vaan päättyvät, kasvetaan erilleen tms. mutta silloin se tuntuu jotenkin ymmärrettävältä, nyt ei. 

Vierailija

8 oli siis ap, ja jatkaa... Itselleni siis tietysti tuli ekana mieleen nuo että olenko mä tehnyt jotain pahaa tai kuormittanut tai haluamattani loukannut tms. ja siksi niistä kysyin. En siis oikein ymmärrä tätä, olen myös miettinyt onko tämä kaveri masentunut tms. kun on niin yllättäen muuttunut.

Oikeastaan tämän ketjun perustin sillä, että tämä ystävyys nyt ainakin syvemmällä tasolla on ohi, ja suren sitä. Mietin tuota luottamusta jatkossa muiden ihmisten kanssa (eli pelottaa, että joku muukin yllättäen "jättää"). Eli toivoin, että joku saman kokenut voisi kertoa, miten itse pääsi eteenpäin. Tuon erkaantumisen syyt olisi kiva tietää, ja ne ehkä auttaisi miettimään muita ihmissuhteita eri tavalla, mutta tällä hetkellä tuntuu niitä vaikealta saada selville, ja siksi yritän muilla tavoin päästä eteenpäin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä pettäminen käytännössä on? Ei vastaa yhteydenottoihin... päiviin... viikkoihin...?

Aiemmin oltiin päivittäin/viikottain yhteyksissä, nyt n. puolen vuoden ajan ehkä max kerran kuussa. Ja on joitain kertoja myös tehnyt niin, että olen ehdottanut jotain menoa, hänelle ei ole sopinut ja on mennyt jonkun toisen kanssa. Tällainen yhteydenpidon väheneminen olisi mielestäni asia, jossa jonkinlainen selitys olisi normaalia/tavallista meidän ystävyydessä, mutta erityisesti tuo valehtelu satuttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pettäminen käytännössä on? Ei vastaa yhteydenottoihin... päiviin... viikkoihin...?

Aiemmin oltiin päivittäin/viikottain yhteyksissä, nyt n. puolen vuoden ajan ehkä max kerran kuussa. Ja on joitain kertoja myös tehnyt niin, että olen ehdottanut jotain menoa, hänelle ei ole sopinut ja on mennyt jonkun toisen kanssa. Tällainen yhteydenpidon väheneminen olisi mielestäni asia, jossa jonkinlainen selitys olisi normaalia/tavallista meidän ystävyydessä, mutta erityisesti tuo valehtelu satuttaa.

Mikä tuossa kertoo valehtelusta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa kertoo valehtelusta?

Ehdotettu meno ei sopinut ja menikin sitten toisen kanssa? En siis ole ap, mut näin mä tän ymmärsin..?

Vierailija

Voithan itse etsiä uusia ihmissuhteita. Ihmisiä tulee ja menee. Mulla on lukioajoilta ystäviä, joitten kanssa oltiin aiemmin päivittäin tekemisissä ja monesti viikonloput kokonaan. Ajastaan yhteydet harventunut, nyt tapaamme 2x vuodessa ja se riittää. Jos jollekin tulee vaikeuksia, olemme kuitenkin tukemassa ainakin henkisesti. Uusia ystäviä on tullut vuosien varrella, itsestään se on kiinni. Ei yhden ihmisen varaan kannata niittautua ystävyyden suhteen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat