Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttelin käytöstä

09.02.2006 |

Heip! Muksulle ei aina enää tissimaito kelpaa ja ennen unia annan tuttelia. Sen käyttö on tissien jälkeen yllättävän vaikeeta! Eli ois muutama kysymys kokeneemmille. IHan tyhmiä kyselen, koettakaa kestää. Eli pitääkö tuttelimaitoa aina lämmittää vai voiko antaa sellasenaan, huoneenlämpösenä? Entä voiko antaa ensin vaik 100ml ja jättää jämän sit pulloon kylmään seuraavaa kertaa varten (jos sitä ei oo vielä lämmitetty siis) ja lämmittää toisella syöttökerralla? Miten tarkkoja ootte aukiolonsuhteen: jos aamulla avaatte eikä purkki päivän aikana mee, voiko sitä antaa vielä seuraavana aamuna (jos kylmässä säilyttää) muttei puolen päivän jälkeen (eli tasan 24hkö säilyy avattuna)? Entä voiko maidon kaataa tuttipulloon jo valmiiks muskari/kyläreissua varten jos se on tarkotus kipata tunnin parin sisällä vai pitääkö aina olla tetra mukana ja kipata se juontihetkellä pulloon? Eli säilyykö avattu maito tuttipullossa yhtään? Kiitti jos joku viittii auttaa. Oli se imetys toisaalta helpompaa mut nytpä ei oo muksu enä niin äidissä kiinni. Ja kiva kun toinen vierottaa ite ittensä, ei tarvii lopettamalla lopettaa!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Voit antaa huoneenlämpöisenä tai vaikka suoraan jääkaapista, jos lapsesi suostuu korvikkeen näin juomaan Lämmittäminen perustuu siihen, että lämmin maito muistuttaa enempi rintamaitoa joka sekin on tietysti lämmintä. Joillekin tulee hieman enempi mahavaivoja kylmästä korvikkeesta, toisille ei.

- Jauhemainen korvike tehdään aina keitettyyn veteen, koska jauheessa on bakteereita (tetroissa ei). Silloinkin veden voi keittää etukäteen ja antaa huoneenlämpöistä korviketta jos lapsi juo.

- Korvike kuten äidinmaitokin säilyy tunnin huoneenlämmössä. Korvikkeet ovat lehmänmaitopohjaisia, joten mieti joisitko itse maitoa joka on seisonut päivän lämpimässä? Happaneehan se.

- Vuorokauden säilymisaika on 24h, eli aamulla avattu purkki on käyttökelpoista vielä seuraavanakin aamuna kunhan jääkaapissa pitää. Ei se nyt tunnin päältä oo, klo 10 avatusta purkista voi antaa vielä klo 12 seuraavana päivänä, muttei nyt enää klo 18 esim...

- Jos haluat ottaa korviketta reissuun mukaan, voit ottaa jauhetta tuttipulloon valmiiksi oikean määrän ja kaataa päälle keitetyn veden kyläpaikassa. Voinet kiehauttaa veden siellä vaikka vedenkeittimellä. Voit ottaa myös valmiiksi keitetyn veden mukaan toisessa pullossa kuten termarissa, jos haluat olla ulkona eikä sähkölaitteita ole saatavilla. Helpompaa kuitenkin lienee ottaa tetra mukaan. Sen tunnin voit avattua maitoa pullossa säilyttää.

Vierailija
2/5 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki antaa huoneenlämpösenäkin jos vauvasi suostuu sitä juomaan (jotkut tosi nirsoja tuon lämmön suhteen).

Mä olen ainakin tehnyt juuri noin, eli jos ei ole maitoa lämmitetty ja sitä jää syötöstä yli, niin olen kerännyt ne jämät toiseen pulloon jääkaappiin ja antanut vrk:n sisään.

Oon yleensä pitäny ton vrk:n rajan, kuten neuvotaankin, mutta olen puolitoista päivääkin avoinna olleesta tetrasta vielä joskus antanut.

En usko että hengenvaarallista on vielä siinä vaiheessa :)

Ja reissuun olen myös usein laittanut valmiiksi jo maidot pulloon, koska yleensähän se ei siellä pullossa kauaa ehdi olemaan.

Että näin toimin minä, joku saattaa olla noista säilyvyyksistä hyvinkin eri mieltä, mutta tee niinkuin itse parhaaksi koet! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että korvikemaito happanee päästessään huoneilman kanssa tekemisiin, bakteerit alkavat kasvaa siinä määrin että seisonut korvike voipi aiheuttaa mahataudin...

Vierailija
4/5 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää muistikohtia:

1.Avattu tetra säilyy jääkaapissa 24h jopa ylikin.Ei ole tunneista kiinni.

2.Maitoa voit laittaa pulloon valmiiksi jos jonnekkin olet lähdössä.Voit jopa sen lämmittää.Näillä pakkasilla jäähtyy nopeasti joten " ylilämmitämisestä" ei haittaa...

3. Jo kertaalleen lämmitettyä maitoa EI saa lämmittää uudelleen! Vaihda siis maito jos tarvetta.

4.Kertaalleen lämmitettyä mutta jo kuitenkin jäähtynyttä maitoa voit huoletta antaa pienokaisellesi jos ei kerralla juo kaikkea. (esim.lämmität 200ml , juo 100ml ja 30min.päästä haluaa lisää.Voit antaa pullon lopun)

5. Aina ei maitoa tarvitse lämmittää, riippuu lapsesta. Meillä esikoinen (nyt 4v) ei kelpuuttanut kuin vasta 1,5v.huoneenlämpöisen maidon, tää toinen (6kk) juo kumpaakin,-lämmitettyä ja huoneenlämpöistä...

Toivottavasti sait jotain apuja...;) !

Vierailija
5/5 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos laitat koko tetrallisen pulloon ja lapsi syö vain puolet, niin voit toki laittaa pullon jääkaappiin, mutta ei sitä sielläkään määräänsä kauempaa voi säilyttää. Itse en säilyttäisi 1,5 tuntia enempää. Ja sitten, kun haluat sen tarjota, pitäs se antaa jääkaappikylmänä, koska kuten edellä sanottiin, kerran lämmitettyä EI saa uudelleen lämmittää. Tai yleensäkään, jos lapsi on jo syönyt maitoa, joka pullossa on, ei sitä saa enää lämmittää. Siis vaikka alunalkaen olisit antanut huoneenlämpöisenä. Maidon sekaan menee lapsen syljestä bakteereja, jotka lämpimässä maidossa lisääntyvät räjähdysmäisesti ja voivat aiheuttaa ruokamyrkytyksen.