Arki vie multa hengen

Vierailija

Pitkä tarina lyhyesti :

-uhmaikäinen 3v

-koliikkinen vauva 2kk

-mies työmatkalla vähintään viikon per kuukausi. Muuten menee töihin noin klo 9 ja päsee pois klo 18-20 välillä.

-äiti sairaalassa

-keväällä sairaskohtauksen saanut isä itsekseen kotona. Ei osaa/pysty siivoamaan tai laittamaan itse ruoka.

Kaiken tän keskellä minä - hemmetin väsynyt muija joka yrittää saada tän koko sopan pyörimään. Kyllä se kohta helpottaa eikös niin?

Kommentit (13)

Vierailija

Kaikille teistä on saatavilla apua, oletko hakenut? Sairaalassa olevaa äitiäsi vain sinä voit käydä katsomassa jos muita ei ole - jos muita on niin varmaan he käyvät?

Vierailija

Aloittaisin sillä, että hakisin 3-vuotiaalle päivähoitopaikkaa. Koliikkivauvan kohdalla käyttäisin allergialääkärillä ja varmistaisin, että on "vain" koliikkia, eikä jotain mitä voisi esim. ruokavalion muutoksella hoitaa. Jos taakka on silti liikaa, niin mies saisi luvan tehdä lyhempää työpäivää (tehkää laskelmat: luultavasti ette menetä taloudellisesti edes kovin paljon, koska veroprosentti alenee). Sopisin miehen kanssa että minä iltoina minulla on omaa aikaa, menisin vaikka kirjastoon istumaan hiljaisuudessa tai leffaan nukkumaan. Ottaisin yhteyttä kaupungin kotipalveluun ja pyytäisin perhetyöntekijän tms. apua lastenhoitoon vähintään kerran viikossa. Isän kohdalla koittaisin kuumottaa kaupunkia että järjestyy kotipalvelua tai osastopaikka tai jotain, sinä et nyt pysty eri huushollissa asuvasta isästäsi huolehtimaan. Äitiä käyt katsomassa sairaalassa niin usein kuin oikeasti hyvältä tuntuu.

Vierailija

Kyllä se helpottaa. Olen ollut vähän samankaltaisessa tilanteessa. Parivuotias esikoinen + koliikkivauva + kolmet perinnönjaot vuoden sisällä + oman äidin sairastuminen + mies joka aina poissa oli melko killeri yhdistelmä. Mitä kavereita olen seurannut, niin hyvin usein monet elämän isot kriisit, kuten lähiomaisen menehtyminen, osuvat yksiin juuri noihin kriittisiin vauvavuosiin, joissa ois jo yksistäänkin paljon sumplimista.

Mut kaikki asiat joko selviää, tai sitten ne ei selviä ja niiden kanssa on vaan opittava elämään. Se tunne, että elämä on hauras ja itse on vaan hyvin rajallinen ihminen eikä voimat tahdo riittää, on viheliäinen mut sitäkin pitää vaan oppia sietämään.

Et hei, kyllä sä selviät. :) Muutut ehkä ihmisenä, mut jokainen päivä on eteenpäin. Tarttet voimabiisin ja paikan jossa itkeä rauhassa kun tuntuu ettei jaksa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaikille teistä on saatavilla apua, oletko hakenut? Sairaalassa olevaa äitiäsi vain sinä voit käydä katsomassa jos muita ei ole - jos muita on niin varmaan he käyvät?

Ei valittavasti ole saatavilla. Isäni on kuulemma aivan liian hyvässä kunnossa saadakseen apua kotiin, kuulemma kyse on enemmänkin uusavuttomuudesta (mikä on osaksi totta) Lasteni kanssa kyllä pärjäisin erittäin hyvin jos ei olisi tätä härdelliä tässä ympärillä. Miehen työlle ei oikein mitään voi. Tai sinänsä voi, mutta se toinen vaihtoehto on potkut. Oikeastaan vain minä käyn äitiä katsomassa, välillä joku hänen ystävä saattaa siellä piipahtaa.

Joten sinnillä vedetään menemään!

Vierailija

Eipä siitä 3 veen päiväkotipaikasta hurjasti hyötyä olisi, 2kk vauva se kuitenkin on siinä "taakkana" ettei pääse niin tehokkaasti äidin/isän asioita hoitaamaan. Ja 3 vee tuo oikeastaan vaan piristystä isovanhemilleen, vähän eloa heihinki :) Mielellään siis kuljetan häntä mukana.

Mies ei valitettavasti voi lyhentää päivää, yritetty on.

Kiitos vinkeistä ja tsempeistä :)!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valittavasti ole saatavilla. Isäni on kuulemma aivan liian hyvässä kunnossa saadakseen apua kotiin, kuulemma kyse on enemmänkin uusavuttomuudesta (mikä on osaksi totta) Lasteni kanssa kyllä pärjäisin erittäin hyvin jos ei olisi tätä härdelliä tässä ympärillä. Miehen työlle ei oikein mitään voi. Tai sinänsä voi, mutta se toinen vaihtoehto on potkut. Oikeastaan vain minä käyn äitiä katsomassa, välillä joku hänen ystävä saattaa siellä piipahtaa.

Joten sinnillä vedetään menemään!

Lapsiperheiden kotiapu + isällesi palveluita yksityiseltä palveluntuottajalta (löytyy pilvinpimein) + 3v hoitoon siksi aikaa että vauvan tilanne tutkittu ja hoidettu + käyt katsomassa äitiäsi kun ehdit. Jos joku on uusavuton niin se ei ole mikään syy jättää hoitamatta. Monikin vanhempi mies on tottunut siihen että vaimo laittaa ruoan ja siivoaa eikä siis pärjää yksin, silloin otetaan ateriapalvelusta ruoka ja yksityiseltä siivooja. Nämä kaikki palvelut ovat varmasti mahdollisia.

Vierailija

Jos taapero on hoidossa joka toinen päivä, saat lepoa. Mikäli vauva nukkuu, saat sinäkin nukkua. Sitten muina päivinä käytte kolmistaan isovanhempia katsomassa.

Vierailija

Koliikkivauvan kanssa helpottaa ihan pian. Kotiapua maksullisesti isällesi ja teille kotiin siivooja esim joka toinen viikko. Isäsi pitää vaan nyt oppia tekemään itse, sinä et voi joka paikkaan revetä.

nimimi

Vierailija kirjoitti:

Koliikkivauvan kanssa helpottaa ihan pian. Kotiapua maksullisesti isällesi ja teille kotiin siivooja esim joka toinen viikko. Isäsi pitää vaan nyt oppia tekemään itse, sinä et voi joka paikkaan revetä.

Eikös se ole aina maksullista?

Vierailija

Selvitätte isälle mahdolliset avut, onko mahdollista saada esim. henkilökohtainen avustaja jos ei pärjää sairaskohtauksen vuoksi. Jos kyse on vaan siitä ettei osaa, niin no nyt pitää opetella. Vanhempi lapsi päivähoitoon, tai lastehoitaja kotiin avuksi (ja otatte selvää onko Kelalta mahdollista saada tukea tähän). Mies alkaa tehdä lyhyempiä päiviä.

Teillä on aivan järjetön systeemi, jossa sekä miehesi että isäsi ei ole ajatellut sinua nyt lainkaan. Ei ihme että arki tuntuu raskaalta. Kyllä se koliikki oikeasti helpottaa, mutta vaikka vauvalla ei olisi koliikkia niin tuo on silti älytöntä että sinun pitää selvitä sekä noin paljon yksin, että auttaa muita.

nimeni

Vierailija kirjoitti:

Selvitätte isälle mahdolliset avut, onko mahdollista saada esim. henkilökohtainen avustaja jos ei pärjää sairaskohtauksen vuoksi. Jos kyse on vaan siitä ettei osaa, niin no nyt pitää opetella. Vanhempi lapsi päivähoitoon, tai lastehoitaja kotiin avuksi (ja otatte selvää onko Kelalta mahdollista saada tukea tähän). Mies alkaa tehdä lyhyempiä päiviä.

Teillä on aivan järjetön systeemi, jossa sekä miehesi että isäsi ei ole ajatellut sinua nyt lainkaan. Ei ihme että arki tuntuu raskaalta. Kyllä se koliikki oikeasti helpottaa, mutta vaikka vauvalla ei olisi koliikkia niin tuo on silti älytöntä että sinun pitää selvitä sekä noin paljon yksin, että auttaa muita.

Henkilökohtainen avustaja??? Osoita minulle yksikin kunta Suomessa, joka myöntää uusavuttomalle paapalle henkilökohtaisen avustajan, niin tarjoan sinulle pullakahvit! =D

AP:n tekstistä on luettavissa, että paappa pärjäilee yksin, mutta ei osaa tehdä tavanomaisia kotitöitä. Ei siis ole valvonnan tai hoidon tarpeessa. Jos olisi, niin kunta olisi järjestänyt kotihoitoa tai asumispaikan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja??? Osoita minulle yksikin kunta Suomessa, joka myöntää uusavuttomalle paapalle henkilökohtaisen avustajan, niin tarjoan sinulle pullakahvit! =D

AP:n tekstistä on luettavissa, että paappa pärjäilee yksin, mutta ei osaa tehdä tavanomaisia kotitöitä. Ei siis ole valvonnan tai hoidon tarpeessa. Jos olisi, niin kunta olisi järjestänyt kotihoitoa tai asumispaikan.

En ihan ymmärrä, mitä lisäsit asiaan sellaista mitä en olisi sanonut. Enhän minä (tai kukaan muukaan) täysin varma voi olla miten sairaskohtaus on vaikuttanut. Ap kirjoitti "Ei osaa/pysty siivoamaan tai laittamaan ruokaa." Kyllä minun mielestä tuossa on myös luettavissa, että voi olla estekin laittaa ruokaa vaikka osaisikin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat