Miten koulun joulujuhla voi jotenkin "loukata" ateistia? :D
Pitäisikö näiden "uskonnollisista juhlista" valittajien mielestä kaikki yhteiskunnassa neutralisoida niin, että mitkään vanhat perinteet tai muut asiat, joista joku saattaa olla eri mieltä, eivät saisi millään lailla näkyä elämässä? Ja mikä estää ateisteja järjestämästä lapilleen omaa juhlaa, jos perinteinen Suomen tapa koetaan jotenkin vahingollisena heidän lapsilleen?
En itsekään ole mitenkään uskonnollinen, mutta mielestäni maan yleisimmällä uskonnolla on kuitenkin niin suuri vaikutus kulttuuriin, että aika köyhäksi muuttuisi moni kulttuuri, jos kaikki uskonnosta alkunsa saaneet tavat ja perinteet poistettaisiin. Miksi niin pitäisi edes olla?
Onko uskonnollisiin perinteisiin perustuvat juhlat mielestänne oikeasti jotain "käännytystä" ? Aika heikko saa mieli olla, jos tällaisista pari kertaa vuodessa järjestetyistä juhlista joku järkyttyy tai kokee tulleensa aivopestyksi.
Ei kenenkään ole pakko uskoa mihinkään, mihin ei halua. Uskonto nyt vain on osa Suomen historiaa ja vanhoja perinteitä, niin miksi niitä ei voi sellaisena hyväksyä? Näihin tapoihin kun ei kuitenkaan mitään vahingollista liity, ja on jonkin asteista sivistystä osata arvostaa uskontoa osana maansa kulttuuria. Vaikka ei itse siihen uskoisikaan.
Joku raja tällaisella kaiken neutraloimisella.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Millälailla tontut on uskonnollisia? :D Nehän on nimenomaan pakanallisia kansanuskomusten mukaisia. Joulujuhlat voitaisiin aivan hyvin järjestää ilman virsiä ja jeesusteluja, jouluun liittyvillä muilla jutuilla. Joulupukit, tontut, kuuset, eläimet, talven laulut ja leikit ja lasten näytelmät tuo ihan samalla tavalla joulufiilistä olematta uskonnollisia. Miksi se on uskovaisille niin kamalaa että muutkin nauttisivat noista juhlista? Kyllä uskovat voivat edelleen mennä kirkkoon tai juhlia uskonnollisin menoin kouun ulkopuolella.
Pakanat ne vasta uskovaisia olivat.
Kunnollinen, ryppyotsainen kiihkoateisti ei voi sallia vainajien henkien ja muiden muinaisiin hedelmällisyyskultteihin kuuluvien menninkäisten palvontaa.
Tontut, Pukki ja inhimillistetyt satueläimet pois!
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on uskontoneutraali joulujuhla? Ei enkeleitä, ei Jeesusta, ei tonttuja, eikä tietystikään ainakaan Tiernapoikia? Niin minkälainen?
Mistä lähtien kristinuskossa on ollut tonttuja? opetuslapsetko? :D
Vierailija kirjoitti:
Millälailla tontut on uskonnollisia?
Ne ovat tonttuja jotka uskovat jumaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millälailla tontut on uskonnollisia? :D Nehän on nimenomaan pakanallisia kansanuskomusten mukaisia. Joulujuhlat voitaisiin aivan hyvin järjestää ilman virsiä ja jeesusteluja, jouluun liittyvillä muilla jutuilla. Joulupukit, tontut, kuuset, eläimet, talven laulut ja leikit ja lasten näytelmät tuo ihan samalla tavalla joulufiilistä olematta uskonnollisia. Miksi se on uskovaisille niin kamalaa että muutkin nauttisivat noista juhlista? Kyllä uskovat voivat edelleen mennä kirkkoon tai juhlia uskonnollisin menoin kouun ulkopuolella.
Pakanat ne vasta uskovaisia olivat.
Kunnollinen, ryppyotsainen kiihkoateisti ei voi sallia vainajien henkien ja muiden muinaisiin hedelmällisyyskultteihin kuuluvien menninkäisten palvontaa.
Tontut, Pukki ja inhimillistetyt satueläimet pois!
Sadut satuina, sehän valtauskonnon palvontarituaaleissa onkin vikana, että ne kerrottaan totena.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Itse olen ateisti, mutta tykkään joulusta ja ajattelen Jeesuksen syntymän lähinnä joulusatuna. Ei tarvitse mun puolestani joulujuhlia alkaa neutralisoimaan.
Samaa mieltä. Joulu on niin kaupallistettu ja erotettu siitä oikeasta ja alkuperäisestä syytään, että en ymmärrä miksi tästä jaksetaan vängätä.
Samoin Suvi-virsi. Itse on ollut asteisti pienestä pitäen, mutta olen aina pystynyt elämään sen kanssa, että kerran vuodessa lauletaan yksi virsi. Eipä ole minuun vaikuttanut millään tavalla. Huvittavaa kuinka suuri sota siitäkin saatiin aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse on ollut asteisti pienestä pitäen, mutta olen aina pystynyt elämään sen kanssa, että kerran vuodessa lauletaan yksi virsi. Eipä ole minuun vaikuttanut millään tavalla. Huvittavaa kuinka suuri sota siitäkin saatiin aikaiseksi.
Taas näitä. Kun SINÄ olet pystynyt elämään sen kanssa ja SINUA ei virrenveisuu häiritse, niin ketään muutakaan ei saisi häiritä? Eikö niillä ole yhtä suuret oikeudet, joita uskonnollisuus häiritsee? Miksi jotain pitää väkisin tuputtaa, kun kerran neutraali vaihtoehtokin on olemassa? SINÄ voit mennä kirkkoon veisaamaan jos SINÄ haluat.
Mun mielestä joulujuhla voitaisiin muuttaa uskontoneutraaliksi yksinkertaisesti korvaamalla sanat jumala ja jeesus sanoilla Sauli Niinistö. Antaisi uskonnollisillekin vähän tuntumaa siitä miten kummalliselta homma ulospäin näyttää. Toisaalta Sauli Niinistön rakkaudesta Suomen kansaa kohtaan on enempi näyttöä kuin vaikkapa Jumalan rakkaudesta. Sauli Niinistö myös on tehnyt enemmän konkreettisia toimenpiteitä ihmisten hyväksi. Eikä niin paljon pahaa - tokihan kaikki onnettomuudet, sairaudet ja tuho on Jumalan tahto. Jos sovitaan niin vaikkapa Kekkonen on ihan yhtä hyvä neutralisoija.
Niinistö ompi linnamme, ja vahva turva aivan.
On miekkamme ja kilpemme
Ajalla vaaran vaivan.
Tuo vanha vainooja, kavala kauhea
On kiivas kiukkuinen, ja julma hirmuinen.
Vain Sauli hänet voittaa.